| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur avskärma avgasrör från resten av bilen, vilket material?
|
1, 2 >> 5 besök senaste veckan (5887 totalt) |
|
Hej! Nu har avgassystem byggts och monterats lite halvhjärtat. Eftersom att jag inte ville ha ett bonnsystem som släpade 1 dm i marken så byggde jag det så tight jag kunde mot bilen, detta fick vissa konsekvenser som närhet till bränsleledning och bromsslangar (stålomspunna). Jag har tänkt att avskärma så mycket det går med vanlig tunn plåt för att ta död på den värsta strålningen, men jag skulle också gärna vilja ha lite tips på vad jag kan linda in bromsslangar och bränsleledning i. Finns det såndär skummgummi med silvrig yta som tål värme och reflekterar bort denna bra? Gärna tips på inköpsställen. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
rostfri plåt skärmar oändligt bra. Med betoning på oändligt.
Tex hade vi grenrör på formula student bilen. det var rött, cirka 800 grader temp. 4-5 cm ifrån kolfiber monocoquen. Det räckte med en tunn rostfri plåt emellan för att monocoquen som smälte vid 80 grader skulle klara sig utan problem. således. Rostfri plåt äger. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
hur mycket bättre tror ni rostfritt skärmar än vanligt tål? Tänkte på fastsättning, man vill ju inte gärna svetsa ihop rostfritt och vanligt stål.
Inga tips ang inlindning av bränslerör mm? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
För att sänka värmen i kupén, finns det speciella färger avsedda för att isolera också. Kan vara värt att fundera på då man oftast kör hobbybilar under sommaren och då finns det ju värme så det räcker i luften!
|
||||
Jo det är inga problem. Punkta fast det med en rostfri pinne typ 61.30. Funkar prima. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
De flesta metaller har i regel ganska bra värmereflekterande egenskaper. Har metallen också dålig värmeledningsförmåga så är ju det också ett plus. För att undvika onödig vikt så bör värmesköldarna vara så tunna som möjligt. Sedan är det bara att skruva fast dem.
Rostfritt stål bör inte blandas med vanligt stål. Då riskerar man att förorena det rostfria stålet. Exempelvis slangar som behöver skyddas från värmestrålning kan lindas med exempelvis kaptonfolie belagd med aluminium eller guld. Ja det finns egentligen många alternativ. Finns även aluminiumtape och alumniserade strumpor avsedd för värmereflektion. När det gäller värme i kupén så är värmeöverföring via torpedväggen ett vanligt problem på tävingsbilar och liknande med frontmotor. Värmereflekterande material tillsammans med isolering skulle kunna hjälpa något. |
||||
|
Det är väl inge problem att svetsa ihop rostfritt med valigt svartstål. Enda att tänka på är väl att svetsen kan rosta och även en bit in på den rostfria plåten pga föroreningar via plåten och tillsatsmaterialet vid svetsningen.
_________________ Jonas Edling |
||||
|
Re: Hur avskärma avgasrör från resten av bilen, vilket mater
Besök närmaste skrot och botanisera lite där. Nästan alla nyare bilar har massa fina silvriga foliefodral för utsatta slangar och kablar. Dessa sitter oftast ihop med tryckknappar så du lätt kan öppna och ta dessa. Ett gäng sådana så kan du säkert skydda dina kablar. _________________ Roland Johansson |
||||
Svetsar du rostfritt med rostfritt kommer det att rosta också, om du inte betar eller polerar... Inga problem att punkta fast en sådan sköld, men vad är det för fel på skruv så den lätt kan demonteras? _________________ Roland Johansson |
||||
|
jag stjäl tråden lite;
jag går under samma funderingar, men vad tror ni om att sätta värmebandage runt avgasrören/dämparna? Det är rostfritt system så kondesfukt borde vara lugnt..? Skärmar bättre/sämre? jag har också välldans tajt! //Mattias _________________ /Mattias Andolfsson |
||||
|
Problemet med bandage måste ju vara att man flyttar värmen bakåt i systemet. Vet en kille som smälte ner upphängningarna bak vid ljuddämparen.
Att rostfria plåtar isolerar oändligt är ju inte sant. Plåten värms ju upp och strålar. Därför är flera plåtar att föredra. Jag har 2 tunna plåtar vid mitt grenrör men det blir fortfarande varmt...lite, lite för varmt. _________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||||
|
Bilfabrikanter använder väl ofta alu, antar det är för att det blir formbart och smidigt i de tjocklekar som används. Fast jämfört med blankt rostfritt så borde det ju igentligen vara sämre, dels har det sämre reflekterande egenskaper (emmisivitet) och dels högre värmeledningsförmåga.
Så blankt rostfritt borde vara rätt bra tycker jag. Fast effekten sjunker nog om det blir smutsigt. Flera lager som apex skriver är nog inte fel. _________________ Pär Hylander |
||||
|
Jag ska juh sätta i en sån där ljuddämparsnigel i bilen så småningom och tänkte då använda en 0.6mm tjock rostfri plåt som värmeskydd mot torpeden. Plåten kommer monteras med ca 5mm distans från torpeden för få så effektiv isolering som möjligt.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Hur sitter skärmen då? Generellt sett så brukar det vara bättre att sätta skärmen vid det som skall hållas kallt än vid värmekällan, fast i ditt fall så kanske det är nästan samma sak? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
På min sitter skärmen i en glasfiberlåda i bagaget (som ska hållas kallt). Generellt brukar man säga här att värmen som överförs halveras för varje skärm. _________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||||
Detta borde alltså inte påverka mig då jag har problemkällan långt bak i avgassystemet (ska användas för att avskärma från bromsok och bränsletank). Bandaget kommer alltså sitta 40-80cm från utblåset och jag ser det som att det inte hinner bli så varmt där?
_________________ /Mattias Andolfsson |
||||
|
antaglien blir det inte så varmt. MEn man ska aldrig säga aldrig. MIllbros renault blånerade nästan hela vägen bak på avgassystemet. Men lite bandage eller en plåt så är det lugnt. jfr med min pontiac som har avgassystem och grenrör lindat faan runt hela motorn i orig. Det funkar bra med lite värmelpåtar över känsliga komponenter.
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
tack föäralla tips!
Jag var på mekonomen i sollentuna idag och beställde värmerefletterande strumpa och värmematta. Tipsaet ang nya bilars plåtar påskroten var bra, tack! Jag kommer att skärma lådan med mattan och sedan skärma broms rör och bensinrörmed strumpan, sen kommer det också att bli lite plåtar här och där. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Den värme som plåtarna inte reflekterar tar de upp och om denna inte kyls bort kommer förstås plåten att bli varmare och sedan själv stråla ut värme. Detta kan man ju dels motverka med flera plåtar som du säger men man kan också använda två plåtar man isolering mellan. Plåterna i sig behöver ju inte vara tjockare än folie. Kan man kyla plåtarna med luft sänker också detta temperaturen. Har annars för mig att man med gasturbiners avgasutblås på exempelvis fartyg använder någon sorts dubbelväggig konstruktion. Blir både ganska lätt samtidigt som det isolerar ganska bra.
Nu tror jag detta beror på våglängd såväl som ytfinish men de data som jag sett verkar snarare ange att aluminium reflekterar bättre än rostfritt stål, problemet är väl då aluminiumet oxideras. Den högre värmeledningsförmågan borde förvisso göra att de också kyls lättare av luften som strömmar under bilen och huven. Smuts, olja mm gör att de inte reflekterar värme lika bra. |
||||
Fritt ur minnet hamnar obehandlad alu på ca 0,8 i emissivitet, alltså oxiderat så som det blir på ngn dag eller så. Absolut mattsvart ligger på 1. Polerat rostfritt ligger mycket lägre tror jag, mycket närmare noll än ett. Detta gäller alltså ren och blank rostfri plåt, när den blir smutsig och oljig föreställer jag mig skillnaden jmf smutsig och oljig alu som liten _________________ Pär Hylander |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 5 besök senaste veckan (5887 totalt) |