Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
X5 på ringen
1801 besök totalt
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
X5 på ringen

Jag vet inte om den har varit uppe förut, men lite ball är den. X5 med vässad V12

http://video.google.com/videoplay?docid=5579793140663215837&q=v12

Har aldrig förstått SUVar, men den verkar onekligen tillräckligt sportig!!

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Var nga år sedan en av BMW:s exprimentverkstäder byggde dendär. Men lika galen fortfarande.

Motorn är från en McLaren F1 i racetrim.
Även chassit masserades duktigt för at bilen inte skulle välta allt för lätt.
Vill minnas att man var nga sekunder under 8 minuter på ringen med den.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Enligt filmen fixade de tiden på 7 minuter och 49 sekunder. Imponerande!

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
induce
Ulricehamn
Här sen Sep 2005
Inlägg: 122



också sett många gånger förut men jag lär se den en gång till för ljudet i den där ger rysningar! Samma brutala, råa ljud som i en McLaren F1 och det har väl sina förklaringar tack vare motorn då.

_________________
Michael Claesson
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Andreas Lidström skrev:
Motorn är från en McLaren F1 i racetrim.
Även chassit masserades duktigt för at bilen inte skulle välta allt för lätt.
Vill minnas att man var nga sekunder under 8 minuter på ringen med den.


Det finns ju en film med hela varvet på 7:49 där H.J. Stuck kommenterar det hela. Jag har ett svagt minne av att han där nämner att chassit är näst intill (eller möjligvis helt) standard. Bilen är fö inte lättad och torde mao väga runt två ton (eller vad en X5 nu väger). Helt sjukt att få en sådan koloss runt ringen på en tid som matchar GT3 och CSL.

_________________
Anders Dauner
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048


Trådstartare
Standardchassi? Tror mer på Lidström. En vanlig bil är ju en katastrof på bana, X5 är säkert ännu sämre (hög vikt, hög tyngdpunkt). Alla SUVar utgör rundningsmärken när jag kör till jobbet. Alla andra bilar med iofs...

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2558



Motorn var väl inte en McLaren spis?

Enligt vad jag läst så är det motorn från LM-räsern utan restriktorer (sen att det är i princip samma som McLaren maskinen är en annan sak )

Chassiet vet jag inte vad de gjorde med, men drivlinan är original och det var ett syftena med testet.

_________________
J0hanC@rlström

BMW i4 M50
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



Vilket underbart ljud!!!

Inte DÅLIGT snabb han är i växlingarna (kolla 4.05 in i filmen)!! och han hinner med att koppla också!

Edit: Beror de smabba växlingarna på något annat än bra förare, eller är det någon teknisk detalj som jag missat?

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609



Jon80 skrev:
Vilket underbart ljud!!!

Inte DÅLIGT snabb han är i växlingarna (kolla 4.05 in i filmen)!! och han hinner med att koppla också!

Edit: Beror de smabba växlingarna på något annat än bra förare, eller är det någon teknisk detalj som jag missat?


Det är väl inga extremt snabba växlingar, det är ju en racemotor och drivlina och då kan man ju ha väldigt lätt svänghjul.

_________________
Anders Hansson
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Johan.. skrev:
Motorn var väl inte en McLaren spis?

Enligt vad jag läst så är det motorn från LM-räsern utan restriktorer (sen att det är i princip samma som McLaren maskinen är en annan sak )


Citat:
The vehicle was a production X5, but it was powered by the unrestricted
715-hp BMW V12 LMR engine and shod with Michelin racing slicks.

_________________
Anders Dauner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ja om det är en S70/x eller S70/y under skalet gör ju stoooor skillnad Johan.

Standrad och standard i chassit. Om man byter ut mkt bussningar och monterar avstämda dämpare och fjädrar av rent racingsnitt kallar jag det modifierat...
Även STCC-bilarna kallas ju numera standard och "lite ändrade".
Allt är relativt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Synd att de pratar så konstigt så att man inte förstår vad de säger...

Det där vore nånting för bmw att börja producera nu när de blir duktigt frånåkta av Cayenne Turbo.

_________________
Jonas Edling
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2558



Andreas Lidström skrev:
Ja om det är en S70/x eller S70/y under skalet gör ju stoooor skillnad Johan.



Klart det spelar roll

_________________
J0hanC@rlström

BMW i4 M50
Citera
Bilder o videos
X5 på ringen
1801 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande