Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sökes: lätt & aerodynamisk 70-talare (alternativt 80-tal
1, 2, 3, 4   >>
7819 besök totalt
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
Sökes: lätt & aerodynamisk 70-talare (alternativt 80-tal

Tjaa, gissa vad jag söker.
En lätt och aerodynamisk sportbil från 70-talet eller 80-talet.
(anledningen är att jag håller på att förhandla till mig ett garage och eftersom min bil fungerar utmärkt så måste jag ju ha något "skrot" att ställa där för att leka och pyssla med)
Har funderat på BMW 635 - men när jag ser fronten på den så blir jag rädd - den måste vara en katastrof för aerodynamiken...och dessutom så väger den 1500 kg.
och för att förenkla (eller försvåra - det är vilket som ) så är varken BMW M3 E30 intressant (har ju redan en E30 med ungefär samma prestanda som en sådan) eller Porsche 944 Turbo (den har ju...just det - turbo, dessutom så är den lite för vanlig för att kännas rätt).
Mycket paranteser blev det...
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



En bil som direkt poppar upp i huvet på mig är: Opel Manta...
Fast då måste du ju gilla rostlagning

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Inga sportbilar, men kanske GT-coupéer: 70-tals Toyota Celica? Alfetta GTV? Fiat 124 Coupé? Fiat X 1/9? Fiat Dino Coupé? Opel GT? Ford Capri? Volvo P1800? Peugeot 504 Coupé? Honda 600!!!? (men de kanske inte fanns in på 70? men en Hayabusa i en sån..elller Fireblade kanske....) Pontiac Fiero? Mazda RX7? MGB GT?........

Hur lätta och aerodynamiskt riktiga en del av de där är kan väl diskuteras och många har stela bakaxlar, några är 60-talskonstruktioner. Men de är ju bakhjulsdrivna och låga iaf. Mycket frågetecken blev det.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Porsche 924:a kanske? De är en ovanlig bil. (förutom på forumet)

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Fiat 850 sport!

Förbluffande liten
Förbluffande liten motor
Förbluffande körglad

_________________
Pär Hylander
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Fiat 850 sport!

Förbluffande liten
Förbluffande liten motor
Förbluffande körglad


Bild på Fiat 850 Sport Coupé
Tjaa, den ser ut att ha ungefär samma urkassa CV-värde som en 635:a - fast med viktfrågan på sin sida.
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
Varför inte skaffa sig ett livsprojekt redan nu?
Ett stycke bil...eller rättare sagt, några stycken bil
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3013



Alfa Romero GTV6

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Fiero är ett utomordentligt förslag.........eftersom jag har två st till salu.
Väger 1200 kg......men går att lätta ganska mycket.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Alfa Romero GTV6


Tycker den är lite för kantig - dessutom så bor jag i samma stad som denna.
http://www.harjunpaa.nu/projekt/alfa_gtv_6.asp
Vilket gör att det känns som att området redan har blivit utforskat (även om grabbarna Harjunpää har byggt en racebil och jag mer är sugen på en...trevlig GT-vagn typ)
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 308



Köp ingen Opel manta!

(Desto fler som inte köper manta betyder att det finns fler tillsalu på marknaden åt mig )

_________________
Street Triple RS -18
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Själv börjar jag hålla med om min brors passion för Fiat 124 sport coupe.
Vikten, 950 kg, är OK, men jag vet inte hur aerodynamisk den är. Helst skulle man kanske sänka taket något och luta stolparna ännu mer, samt fixa en helt slät undersida.



Då bör man kunna passera tunga jänkare på utsidan :



Dock stel bakaxel, vilket förstås kan fixas till om vill bygga om mycket:


_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8366



Varför inte en VW Scirocco GTI ??

Sciroccon kom redan 75 fast då med förgasare, -77 kom 1.6GTI:n (110hk, <900kg) och den tillverkades i Mk1 utförande fram t.o.m. -81. Ett alterna tiv till en mk1 är juh en mk2 och då gärna i 16v utförande, ca140 hk till drygt 1000 kg bil.

Här är en länk till en annons som jag tycker är intressant....tyvärr
har jag juh bara en garageplats...
http://www.gtiklubben.nu/forum/showpost.pl?bd=sell&nr=63546&pg=0&vw=co . . . .

För mer info om Sciroccon kolla min hemsida nedan eller skicka ett PM
om du vill veta nåt speciellt....
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5291



en mazda rx, inte nödvändigtvis 7 torde väl passa aldeles utmärkt? Låg vikt och utseende som torde bjuda på inte allt för stort luftmotstånd.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5881



Hej

En Capri har faktiskt helt okej aerodynamik, lättast är MkI (dvs tom 1973/74) som utan större problem hamnar bara just över 1000 kg.

Att fjädringen är basic med bladfjädrar och stel bakaxel låter värre än vad det är. Så länge vägen är hyfsat jämn funkar den riktigt bra (helst med enkla ändringar).

Den stora fördelen är att de är billiga just nu - känner till exempel till en MkI -74 som du säkert får loss för 2500-3000:- - en del jobb men skall det bli rejsbil är det inget dumt objekt.

Fram- och bakvagn är i stort sett identisk med Escort MkI/II vilket gör att det är rätt lätt att hitta bra delar.

Motormässigt passar det mesta - det är bara att välja och vraka. Motorrummet är rymligt nog för att ta hand om V8 om det känns bra. Annars kan man häda och lägga i en sån där bayersk hyvelbänk, sägs det ;-)

www.capriklubben.nu (kolla norska länksidan för inspiration)
Edit: Lennarts tråd "Häftiga oldtimers i Eifelrennen" ger också fin inspiration....

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
Efter ett par timmar disskusion med min far (alltid bra med människor som varit med på den gamla goda tider) så har jag kommit fram till följande (detta är absolut bara vad jag själv känner om vad som skulle passa mig som person att köra och mina idéer):
*Japanska bilar har alldeles för liten personlighet och är generellt alldeles för trista för att vara intressanta.
*Italienska bilar är antingen för dyra (Ferrari till exempel), för gamla (Alfa-Romeo 1800 från 60-talet till exempel) eller har för små motorer (har väll att göra med 2 liters lagen i Italien)
*Engelska bilar är antingen för stora (Jaguar XJ till exempel), för dyra (Aston-Martin) eller för gamla (Jaguar XJ150 till exempel)
*Franska bilar är för mjäkiga - de har inte tillräckligt med brutalitet.
*Amerikanska bilar är brutala - men, drar alldeles för mycket bensin (jag vill inte tänka på vad en Hemi V8:a skulle dra när man leker med den på Mantorp) eller känns bara fel.
Således har jag bara tyska och svenska bilar kvar att välja mellan.
*Porsche är alldeles för dyra eller vanliga - att bygga på en 911 är alldeles för trist, oavsett vad jag hittar på så finns det redan 100 sådana 911:or runt om i världen. 944 kostar för mycket att bygga på (eftersom jag isf vill ha en 87:a eller nyare).
*Audi har inga roliga bilar (ledsen Erik, hoppas bara du inte avskedar mig nu)
*Mercedes-Benz är alldeles för tunga och alldeles för stora.
*Saab har inga bilar som redan inte är sönder exploaterade.
Tjahapp, då har vi bara BMW och Volvo kvar då.

- Volvo Amazon kan jag tänka mig - dock gissar jag att hela bilen är alldeles för föråldrad för att vara möjlig att bygga på (utan att ruinera sig själv och bygga en ny bil fast med Amazon kaross).
- BMW E24 635 (som jag tittade på från början) är också intressant - enda problemet är som sagt vikten och att fronten ser ut som ett horisontellt Y.
- BMW E30 325 skulle vara perfekt, nackdelarna är dock att den är så vanlig och att jag redan har en vacker E30.

(och så några som nämdes tidigare som jag funderat över)
- Opel Manta - känns inte som en bil som skulle passa mig, den är alldeles för...tjaa, den känns bara inte rätt.
- Volvo P1800 - alldeles för dyr, dessutom så tycker jag den är för klassisk för att våga "förstöra".
- Ford Capri - kunde vara intressant - men det är bara något med den bilen som jag inte gillar. Dessutom så är halva bilen byggd i England vilket inte känns som en fördel i hållfasthetssyfte.
- Porsche 924 är alldeles för vanlig på rejsa.nu och det är ju ni som är mina vänner så det känns som om jag bara skulle försöka hänga med de stora grabbarna. Dessutom så är det väll ingen riktig Porsche? *retas*
- Pontiac Fiero - tycker jag är ful. Punkt slut. (hoppas ingen tar illa upp - men ni vet hur det är, smaken är delad)

Så vad blir mitt slutgiltiga val då?
Jag måste nog meddela er mina kära rejsa.nu vänner att jag troligtvis kommer köpa mig en BMW M20B25 motor istället, trimma den, bänka och lägga i till våren. Det känns i dagsläget som det vettigaste alternativet. Dels eftersom jag nu har ett väldigt fint chassie att stoppa ner motorn i och dels för att jag helt enkelt har blivit kär i BMW E30.
Dessutom så slipper jag ett par andra problem ifall jag bara köper mig en motor - till exempel problemet med att ha en tom kaross ståendes i garaget och ta plats - då har jag hellre en motor som ligger i en jigg och som jag kan knuffa in i ett hörn och sedan möjlighet att ta in något annat i garaget under en kortare tid...

Jag tackar iaf för alla förslag och idéer och ska nu ut på motorjakt...
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Måste bara gripa efter ett sista halmstrå :

(Bilden från Sv Peugeotklubbens hemsida och föreställer en 504 C -73)

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
Varför Pär, VARFÖR?
Varför gör du så här mot mig? Nu måste jag ju sätta mig ner och leta efter en massa information om Peugeot 504 bara för att kunna skriva av den (eller skaffa den)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



krabu skrev:
Varför Pär, VARFÖR?
Varför gör du så här mot mig? .....
Därför att jag är genuint OND

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Nä, så snäll så.

Jag kan inte särskilt mycket om dessa bilar. Har för mig att de har individuell bakhjulsupphängning (med "semi-trailing arms" hallucinerar jag oxå, duger åt många tyska bilar!) och vet att det finns Quaife ATB till klumpen, har lamelldiff original i vissa fall. Generellt stadig kraftöverföring. Dessa bedömningar gör jag under förutsättning att 504C delar bottenplatta med 505, men det är inte helt säkert.

Finns med en stadig gjutjärnsfyra som man har pressat 550 hk ur med turbo, men det är ju inte du intresserad av. Ska man titta på utbytes-fyror inom familjen (passar dock med all sannolikhet inte direkt till växellåda/koppling/sprängkåpa) så är väl inte Mi16-maskinen oäven. Helaluminium med "färdigportad" topp till ca 200 hk och förhållandevis billiga och lätt tillgängliga trimdelar.

Finns oxå med PRV-sexan, som kanske inte gör någon glad, men den fanns i en senare 24V-inkarnation i Pug 605 och Cit XM som sägs ha barnsjukdomarna botade. Borde vara "bara" att sänka i om inte topparna tar i innerskärmarna, för dessa motorer är extremt utrymmeskrävande eftersom de har cylinderbankarna i 90 grader, fyrventilstoppar är liksom lök på laxen, låter dock lite smågott tack vare vinkeln.

XFX(/XFZ -> 00)-sexan som jag har är lite svårjobbad pga brist på delar men går att få upp i tillförlitliga ca 300 hk utan avverkande bearbetning (annat än på kammarna) eller jobb på bottendel. Renault Sport Clio Cup-bilarna har likadan motor (XFZ utan ställbara ventiltider) och får serieproduktionsmässigt ut 285 hk genom byte av kammar, annat bränslesystem (singelspjäll fortfarande tror jag), annat avgassystem och "chippning". Varför säger jag det här då? Jo, jag fick pris på en XFX (senaste generationen med variabla ventiltider och inslugslängd) på skroten, 10 papp, visserligen utan kabelhärva mm, men det får väländå anses som billigt. Det är heller inte helt osannolikt att man kan kombinera kopplingpaket och spängkåpor så att man får dit den. Sen är det en bra motor, tycker jag. Sodemo gör oxå seriösa jobb på den.

Jag försökte fortsätta leva ut min onda ådra, därför detta orerande. om du vill kan jag sätta dig i kontakt med en person som kan mycket om 505 och hur man vässar dessa. Svenska Peugeotklubben kan annars svara på frågor om allmänna specifikationer.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
Pär...du ÄR djävulen.
Precis när jag trodde att jag lyckats bestämma mig så kommer du och raserar hela min värld.
Måste erkänna att Peugeot 504 Coupé inte låter helt ovettig.
Har letat lite efter annonser på sådana - de växer inte på träd om jag säger så, har inte hittat en enda i Sverige och bara ett litet antal i Tyskland.
Men det är å andra sidan bara bra - då blir jag absolut ensam om att ha något sådant... thumbs up
Dock låter det som att vi är inne på seriös bilbyggnation med tanke på att jag troligen måste byta upp motorn lite, samt hela drivlinan, växellåda och chassi...en inte alltför upphetsande tanke - men som sagt å andra sidan blir jag ensam. thumbs up (igen)
Informationsjakten fortsätter...
Citera
Allmänt banåkaforum
Sökes: lätt & aerodynamisk 70-talare (alternativt 80-tal
1, 2, 3, 4   >>
7819 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande