| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Motorval till en Seven?
|
1, 2, 3, 4 >> 7752 besök totalt |
|
Motorval till en Seven?
Vi sitter och funderar på motor alternativ till ett Seven bygge och vi är väldigt sugna på en motor med tillbehör från en Toyota Celica Supra Mk2 då vi har en sådan ståendes i körbart skick. Motorn är en rak sexa på 140 hästar och närmare 280NM i vrid. Frågan är bara ifall Sevens endast kommer färdig preppade för montering ford motor eller ifall man med lite byggande får dit denna maskin? Storleks mässigt så anser jag att den borde få plats, har ju sett byggen med V8 i! (btw, vet inte om jag postat i rätt forumsdel :S ) _________________ - Magnus Ripén - Bmw 2002 |
||||
|
Re: Motorval till en Seven?
Det har diskuterats ganska livligt vad man "bör" ha. Egentligen finns en hel skala med åsikter från flugvikts-skolan (liten lätt bil behöver inte många hästkrafter) till V8-skolan (vrid!!! ).
Det man bör tänka på är viktfördelning. Som min bil är uppsatt med en ganska vanlig 4-cyl 2L maskin som är maximalt bakflyttad har man ca 55-60% vikt över bakaxeln, trots att motorn sitter fram. Frågan är ju vad du ska använda bilen till? Rakt fram ( ), banåka, väg? Ge oss en idé först är det lättare att tipsa.
Min bil finns i Huddinge om du vill titta på den innan ni börjar. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Svaret på din fråga är att få ramar är enbart anpassade för Fordmotorer om ens någon, nästan allt går att modifiera så länge vi pratar hyfsade standardmaskiner. Men enklast är om du kontaktar ramleverantören och hör med dom. Bygger du ramen själv så är det ju bara att bygga den för din motor.
Som Mikael Kallerman sa så har det skrivits en hel del om detta så sök lite på forumet med sökfunktionen så hittar du både motoralternativ och regler runt vikt/effekt vilket folk verkar glömma gång på gång... Kika även på www.locostsweden.se Där diskuteras detta livligt också.... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||||
|
jag tror längden ställer till mer bekymmer än än bredden varpå det är lättare att få plats med en v8:a som blir ganska så kort men bredd jmf med en rak 6:a som blir väldigt lång och smal.
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
|
Bilen ska byggas för bana men man ska även kunna ta sig en tur lagligt ifall man känner för det.
Angående ram så tittar vi på en del ramar, har kikat på Rush ramen och ramen från Hood. Verkar som att vilken man än köper så är det för preppad för tex. ford snurrorna. Vi söker ett "kit" som har så mkt som möjligt ett av kraven är att det ska vara skivor bak. Anledningen till just denna snurra är för att karaktären är under bar, ljudet, vridet. Samt att det inte är någon som byggt på just denna motor är ju ett stort plus. Tanken är att motorn ska genomgå en renovering i orginal anda med lite justering och inget direkt trim. Nytt sprut och tändsystem. _________________ - Magnus Ripén - Bmw 2002 |
||||
|
Vad har du tänkt dig för vikt på bilen när klar?
Jag har lite svårt för när folk säger "vridet är bra" - vad betyder det? Jag vill se en vridmomentskurva och en förklaring utifrån denna vad det är man anser är bra. Bottenvrid eller toppeffektsdiskussionen har vi varit inne på tidigare (senast några veckor sedan...) men vad är det med just denna motor som är så "bra"? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Här finns lite vridkurvor på en sån motor:
http://hemiyoda.net/bilder/Cars/MA61 Den gula är framtagen med streetdyno på en originalmotor och de andra är... hmm.. simulerade. Jag kan förstå varför du vill ha en sån motor. Ljudet är helt underbart, men ska inte en seven vara lätt? En 1UZ-FE (Lexus alu-V8) väger nog inte mer än gjutjärnssexan.. Kostar inte så mycket heller.. Lite skrämselpropaganda: http://www.celicasupra.com/vbforums/ _________________ Mikael Cedergren Toyota Celcia |
||||
|
Lastbilsmotor.
Motorn i Suprorna som såldes här i svergie är från en Toyota lastbil i övriga europa så såldes dom med en sexa med dubbla överliggande kamar. Sen förstår jag inte vitsen med att ha en så tung motor i en seven replika. 140 hk då finns det smidigare saker och det där med vridet vad är vitsen med det, starta på 3an ? Hela reseptet med en seven replika är ju att det skall vara en lätt bil med bra prestanda. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
|
Re: Lastbilsmotor.
Anledningen till att han frågade var ju att han redan har en sån motor! Jag skulle också funderat över om nån av dom motorer som ligger här skulle ha passat om jag skulle göra ett sånt här bygge! (hmm.. undra hur en 2 liters boxer fyra med vattenkylning från en Typ4a skulle fungera )
Skivor bak tror jag de satt på Ford Sierra med V6a? XR4i RWD har även diffbroms! Motorn då, ja som sagt kanske i tyngsta laget, men om du får den långtbak så varför inte! Den blir ju lite udda i alla fall! Sen ska de väl vara samma grundblock som den med dubbla kammar så då kan du uppgradera senare till 24v och lite mer kraft!
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Per du nappade på bytet
Att ha motorn längre bak kompenserar inte nödvändigtvis för högre vikt! Speciellt inte när bilen kanske går från 550kg till 600kg vikt vilket är en MÄRKBAR skillnad i performance, speciellt runt en bana. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Skivor bak satt på alla Sierra med ABS och alla 2.9 (inte alla V6, 2.8 finns med trummor). XR4i har INTE diffbroms som standard, det var bara fyrhjulsdrivna Sierra och Cossie rwd som hade den som standard. Det är klokt att läsa på lite om hur komplett ett kit "får" vara för att fortfarande räknas som amatörbygge, läs på Locost Sweden eller www.sfro.com. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Finns få bra val. En Seven ska inte ha en gjutjärnsklump i motorrummet.
Skulle säga att Honda Civic type-R motorn är det naturliga valet. Ställer dock till vissa problem med besiktning då den har lite mycket mos. Den motorn eller Honda s2000 motorn är de motorer man vill ha i en Seven egentligen. Måste man ändå envisas med att köra med ford motor får man ju iaf köra med Duratec. Tycker man att det är kul att spara pengar kan man ju lika gärna köra med Pinton men jag förstår verkligen inte varför man skulle vilja göra det??? Celica Supra Mk2 motorn känns som ett dåligt val. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
om alla skulle bygga med Type R eller S2000 motor så skulle det inte bli många Sevens byggda i Sverige... Det som är kul med en sjua är juh att var och en kan bygga enligt sina egna preferenser...lite åt "man tager vad man haver" hållet... Vill man bygga riktigt lätt så är juh en MC-motor lättare än en bilmotor... Själv skulle jag gärna vilja bygga en Cobra replika men inte fasen vill jag ha en gammal (eller ny) V8 i den...
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
Bara för att guida dig lite på vägen iaf
Så säger jag såhär.
Fina motorer är så pass billiga och lättåtkomliga i dagsläget så att välja nånting annat än en aluminiummotor är direkt tjänstefel. Punkt. Det finns inga aspekter på det. Likaså är 4 ventiler per cyl enda alternativet. Detta är två MÅSTEN, det går inte att diskutera. På något sätt Iaf min åsikt.
Andra sekundära önskemål är en fin momentkurva, att köra ketchup-motor i en seven är både tråkigt och så går det långsamt. Därför lutar det åt snälla motorer, såsom sugisar med variabla kamtider eller en turbomotor med "svensson" karaktär. Får de här styrparametrarna gälla hamnar man oundvikligt på ett par motorer som känns som naturliga val. Som nämnt tidigare, honda S2000/type räjsingen. Men den motorn som kanske lämpar sig bäst för oss i sverige är nog volvos S40 T4 motor. Lämnar lite mindre mos än s2000 men är säkert lättare att få tag på och billigare att pyssla med här uppe i norden. Det är mina två starka kandidater. i övrigt så tycker jag konceptet "bygga seven på bajsgrejjer" är helt fel väg att gå. När man ändå lägger ned så pass mycket tid och pengar på nånting så vill man väll att det ska bli som man drömmer om. Inte nåt som är typ.. sämst :P Så resonerar iaf jag kring allt det där med konceptet Seven. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
Tja, jag som åker med MC-snurra (med ketchupeffekt)tycker att det är mycket kul och inte är det så att folk kör åttor runt en på banträffarna vad jag har märkt...
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||
Jaså? Låt oss titta på kalkylen. Men du får gå först! Jag vill ha en fullständig kalkyl där du hittar motor, elektronik, växellåda, oljesump osv. Och vi ska inte ha något garage-meck, utan saker du kan handla över disk. Man ska inte behöva vara supersvetsare för att få till det. Vet du förresten hur mkt vikt man spar på ett alu-block jämfört med gjutjärn när vi pratar raka fyror med 16V cylinderhuvuden? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
MC-snurror har så pass lite effekt så den där ketchup-effekten uteblir till stor del i en bil. Så MC snurror funkar väll bra. Även om jag spontant tycker de känns lite väl små. De motorer jag såg som mest olämpliga är galet trimmade zetec , pinto med nå turbokit eller nån annan omodern turbomotor. Typ bmw M10 turbo SAAB motrer och dyl.
Jag vet också att viktskillnaden inte är enorm. Men som jag sa, det är så lätt att hitta sjyssta motorer så att man känner sig missnöjd om man köper en gjtujärnsmotor. Vad gäller kompletta motorer så har jag ett flertal gånger sett kompletta S2000 drivlinor för cirka 3000 dollar. dvs cirka 30 000 svkr. Det är en tredjedel av budgeten för ett Westfield sevfen bygge. Tycker inte jag känns så farligt. Beggade volvo snurror har jag ingen direkt koll på vad de kostar, men de bilarna börjar ju bli över 10 år gamla så så dyrt kan det ju inte va. westfield, På dina krav om tillgänglighet och bolt-on till westfield har du ju direkt diskvalificerat alla motorer utom hayabusan och zetec/duratec. Så får de kraven styra så är det bara de tre motorerna som är ett alternativ. Men det är faktiskt helt möjligt att låta lämna bort att tråg för tex svetsning, kostar runt en tusenlapp. Jaja, det här är iaf så som jag resonerar, är såklart ingen sanning som alla måste leva efter. Det beror ju självklart på vad budgeten är satt till. Men JAG skulle aldrig va nöjd med mig själv om jag byggde en snik-seven. Det skulle bara resultera i en bil som är bullrig och totalt oanvändbar tilll det mesta och som trots det inte går särskillt fort. Så här lyder iaf mitt resonemang, jag tänker inte försvara det ytterligare utan mina åsikter står kvar Självklart får man tycka och prioritera annorlunda. Det är ett fritt land. Men trådskaparen ville ha olika åsikter det här är min.
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
Det är juh enligt min mening totalt orimligt att bygga en Seven med S2000 motor (sorry Acke..
) eftersom bilen isåfall om man ska följa reglerna (vilket man måste iaf vid regbesiktningen?) måste ha
en tjänstevikt på 1176kg... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Motorval till en Seven?
|
1, 2, 3, 4 >> 7752 besök totalt |