| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Slang som tål bromsvätska?
|
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (15389 totalt) |
|
Jag undrar lite vad jag ska ta för slang mellan huvuscylinder och bromsvätskebehållaren? Inner diam på 6-7mm. Har blivit rekomenderad stålomspunnen teflonslang men dels är den kopiöst dyr > och är dessutom lite bångstyrig. Skulle föredra en "mjukare slang" samt gärna ett billigare alternativ.
Tacksam för tips Jonas _________________ Jonas Töreskog, Göteborg |
||||||||
|
knalla in på tex "BilTillbehörsCentrum" eller någon av de "EU-Bildelar" som finns i GBG och be dem beställa en art som heter "1135380005" från AB Malmö Bromsservice
Det är är ATE Slang för bromsvätska som vi har en liten bit kvar av (4 dm) (rek pris 35:- + moms / dm) ID 7 mm. Är klädd med en väldigt sexig "strumpa" med..... när denna är slut så ersätts den med en 5-meters !! som går på 1300:- + moms..... _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||||||
Absurda priser vilket som! Hydroscand och Hiflex har det som behövs. _________________ Pär Hylander |
||||||||
|
Verkar ju lite överkurs och köpa någon titanomspunnen guldslang tillverkad för buk i världsrymden för typ 10000kr / meter. Är ju lika korkat som att köra med stålomspunnen blingslang med alukopplingar till precis allt
ISR kör med något som iaf liknar en vanlig plastslang.
Är väl bara att köpa en bit och lägga ner i lite bromsvätska för att se vad som händer. Kostar några kronor per meter. Bromsvätska levereras iaf i plastflaskor
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Du måste haft tur ! Jag gjorde så men min svettades kraftigt efter några månader. Jag har för mig att det bör vara EPDM ..... _________________ Micke Lvov mkt40 |
||||||||
|
Vi har vakuumsug på verkstan som har i åratal sugit bromsvätska igenom vanlig genomskinlig plastslang modell Biltema utan problem.
Vill man kan man köpa titanomspunnen teflonslang kysst av oskuld under fullmåne men det är lite storm i ett vattenglas här. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
|
Tackar för tipsen. Man får väl testa och se.
Tittade lite på Hi-Flex sida: http://www.hiflex.se/admin/files/200 I slutet så finns det något som heter:RESISTENSTABELL FÖR KEMIKALIER Där finns vissa rekomendationer vad det gäller materialval i slang. Jag har alltid trott att den genomskinliga plastslangen varit PVC som enligt tabell ska vara direkt olämplig?
Men jag har ju faktiskt haft den typen av slang till burken som jag använder då jag luftar bromsar. Så jag tror vi provar med det inledningsvis. (tror den slangbiten blev över efter akvariet
//Jonas _________________ Jonas Töreskog, Göteborg |
||||||||
Nu är inte problemet så enkelt. Många vanliga 'trädgårdslangar' svettas ut bromsvätskan. Det gör de inte första dagen, utan det kommer efter några veckor. En del mer, en del mindre. Nu kan jag inte säga vad för slang som inte svettas. _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Slangstumpar fyllda med bromsvätska och proppar i bägge ändar borde väl kunna fungera som testuppsättning?
om det inte är trycksatt borde väl gammal uttjänt bromsslang kunna fungera (men sån fins inte på metervara ), eller måste den vara genomskinlig?
Sidan 27 i denna kanske kan ge nån hint? http://www.hiflex.se/admin/files/200 |
||||||||
Min svettades också i några månader men har sedan dess slutat svettas Däremot verkar vätskan ha "torkat" den aningen för jag såg några tendenser till mini-sprickor sist jag tittade, men det är ju över ett halvår sedan.
Har inte sett min bil på över sex månader
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
|
|
||||||||
Torkar jag av mina slangar så börjar de svettas igen, verkar som ytan blir mättad... och slangarna hårdnar också, bör bytas typ vartannat år. _________________ Roland Johansson |
||||||||
Precis, därför kör jag med slang som är avsedd för ämnet ! Antigen en typ riktig ATE slang eller en Teflonslang. Dom kostar lite mer, men dom svettas pga innehållet osv. Dom är helt enkelt ämnade för ärendet... Men det är ju jag ! _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||||||
|
Slutdiskuterat....
Jag har blivit lurad 2 ggr av olika handlare att deras slangar tål bromsvätska vilket resulterat i en jävla massa svordomar när slangen svetas och pedalstället måste rivas IGEN för att byta slang(lite trångt) Har nu forskat lite själv och insett att man skall använda SBR-gummi slang som säljs av hiflex.... Den är både mjuk billig och en lagervara som inte kostar som en helkväll på krogen. _________________ Andreas Karlsson |
||||||||
|
Sökte och hittade denna tråden då jag nyligen upptäckt att min slang mellan behållare och huvudcylinder har börjar läcka och har små sprickor i sig efter bara en månad. Köpte en dyr rackare på mekonomen som skulle tåla olja bensin å allt möjligt, men det va tydligen ingen bra idé. Riktigt tåkigt och kladdigt att byta igen bara för att man inte hade läst här innan. Så mitt tips är att köpa riktiga grejer direkt.
Så nu får jag börja leta slang och hoppas jag får den under veckan som kommer. |
||||||||
|
Jag har ett test på gång med en gasslang, har hängt på väggen fyld med bromsvätska i snart 1/2 år och det har inte kommit en droppe ut. kommer inte ihåg vad den är märkt med men jag kan kolla upp vad det är för vi har en hel rulle på jobbet
(den är blå så det ser rätt ut monterat..)
Edit: Det var inte alls en gasslang, utan en pneumatik-slang. Trelleborg Vulcain+ http://www.trelleborg.com/industrial Men tätt har det hållit hittills. _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (15389 totalt) |