| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bocka 1,5 mm aluplåt -> 7 vingar för ringa peng
|
<< 1, 2, 3 >> 5388 besök totalt |
Blir kanske lite OT nu, men det där lät rätt intressant.. Min plåt sitter på lika utsatt ställe (75 mm över marken, en halvmeter framför bilen... ). Har du några bilder att visa på "urhoppningsfunktionen" kanske?
|
||||||
|
Tycker du har fuskat lite. Sånna där flaps skall egentligen vara banan-formade? Som på bilden nedan...
Köp ett hockeyblad och knacka dom mot så får du rätt vinkel
Såhär:
Finns förstås två såna konstruktioner. Höger & vänster. Kulleden är egentligen säkrad med en ståltråd som spärrar kulan så att den inte kan hoppa ur. Den är borttagen. Då ploppar den ur med en lite hårdare putt. Tråden som jag virat runt gör att den håller ett fjutthår mera påfrestning innan den ploppar ur. Ser ganska så oppfinnar-Jocke-aktigt ut men det funkar. Testat empiriskt vid ett flertal tillfällen. Vantskruvens funktion fattar du förstås. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||||
Inte då. Hittar inte nåt exempel på sena 60-tals formlar som hade såna. GT40an hade dock såna. Titta. Sen så kan man ju smacka dit tvenne styck så att man har en liten modernitet också.
_________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||||
|
|
||||||
Den har ingen tråd. Det är en Caterham Superlight. 2001. Med Rover 1,8 K seriemotor i standardutförande. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||||
|
När du nu ändå leker aerodynamik på seven tycker jag det kan va intressant att försöka bygga bort det oändligt höga draget som den där karossen genererar.
Däcken är ju steg ett, men de är ju svåra att plocka bort, hehe. Men som nummer två på att fixa listan borde främre bärarmarna komma. Att tejpa? svetsa,skruva,limma fast en plåt på baksidan av bärarmana reducerar Cd:et enormt. Försöka göra de mer som vingprofiler, fast man kommer jättelångt med bara en platta som förlänger tvärsnittet på bärarmen så det inte längre är runt utan börjar likna mer en droppe. Sen är bakgre hjulhusen en stor källa till högt Cd. Osäker på hur man enkelt kan göra de bättre men det vore ballt om det gick på nåt sätt. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||
Nja.... Det är som sagt på skoj detta görs. Det finns ju absolut inget sämre aerodynamiskt änm en seven. Nu råkar jag ha en extra noskon och en massa myter och idéer. Min tanke är väl att göra en "mythbuster" variant och se om det blir nån skillnad om jag kombinerar alla dessa patentlösningar. Enligt myten ska du kunna minska lyftet på framhjulen med 14 kg genom att göra vissa saker. Jag gör alla dessa och några till. T ex flärparna. Så SuperMOG är nog ganska nära sanningen det mesta som ändras är nog vilken väg flugorna tar runt huvet. Fast som sagt jag tänkte testa det vid tillfälle på banan nu i vår. Vad som är verklig effekt (om det finns nån) och vad som är placebo kommer vi ju inte att få reda på. Eh. Jo förresten... det finns klara aerofoilbärarmar till Caterhamen. Ingen har nånsin nånstans sett någonsomhelst effekt av dem. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||||
Det är dax för en tråd då , kanske . Vi vill se lite mera .
|
||||||
Moooodeeeeeerrrrraaaaatoooooooorer! Peter har ingen banbilstråd men skriver ändå frågor i "skruva banåkabils"-forumet
_________________ Mattias Meldert |
||||||
Nu gällde det ju fulnoskonen. Hade det varit blingnoskonen (som kanske inte äter lika mycket gummikorvar) så hade ändamålet varit lite oklarare.
Bilen i övrigt har ju sett en och annan bana, men första posten säger ju inte vad det är till egenterligen, det kan ju lika gärna gälla modellplan. |
||||||
Mycket meck för så lite!
Själv tänkte jag bara hänga nummerplåten på gångjärn..
Smart lösning dock |
||||||
om nummerplåten hänger i kanterna i endplates och är ledat i sin övre fästpunkt kanske? |
||||||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ...titta jag orkade kopiera och lägga in två bilder... _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||||
Jag hade en lättare lösning först. Den höll tills man åkte över kerbsen en gång.
och som sagt. Det är gjort tongue in cheek... _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||||
Näe! Jag trodde du var allvarlig i dina funderingar?
Tror du ALLVARLIGT att vi skulle ta dina trevande försök för något att än ett stort skämt? Jisses, du skrämde mig nästan
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Nej. Jag gör en dubbel. Jag låtsas bara skämta till det. Egentligen har jag i hemlighet kommit på hur man gör en seven till ett aerodynamiskt underverk genom att skruva på fyra plåtbitar. I nästa skede skall jag göra en diffuser. Då ska ni få se på grejer. Det kommer att bli ett sånt marktryck att asfalten lossar från marken. Fast å andra sidan måste jag medge att jag skulle kunna testa det mesta som ger några delar av en tiondedels sekund. Jag har ju fortfarande 7 hundradelssekunder att ta bort för att komma under minuten på kullen tillexempel. För att göra det kan jag t o m testa woodoo. (Fast diffusern har redan passerat gränsen till skrock.) _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||||
|
Mina ögon är ju blå?
What's the issue?
På en mer seriös note: Jag minns inte att CSRn hade två vingar (dubbeldeckare) på det sättet, jag minns en vinge, som var böjd, och längre, samt att den var bredare bakåt, inte framåt. Jag vet att andra bilar oftast har t.ex. dubbla, som är bredare fram än bak osv. men detta är ju en Seven - det mesta är "inte som du tror". _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Det finns bara ett sätt att ta reda på om det funkar. Och det var väl det som var tanken. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||||
|
Har du någon dataloggning och tänkt ut något oberoende sätt att mäta?
Varvtid räknas inte eftersom det är ännu mer subjektivt och beroende på om du är i form eller inte och hur mkt du drack dagen innan etc etc.
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bocka 1,5 mm aluplåt -> 7 vingar för ringa peng
|
<< 1, 2, 3 >> 5388 besök totalt |