Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bocka 1,5 mm aluplåt -> 7 vingar för ringa peng
<<   1, 2, 3   >>
5388 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13320



Peter S skrev:
Nej den har trillat av... (dagsens sanning) Jag måste hitta en annan nummerplåtshållare. Däremot är vinkeln på nummerplåten ställbar med vantskruv. Och den är konstruerad spå att den hoppar ur stagen och fälls in / dras upp om man kör på något.


Blir kanske lite OT nu, men det där lät rätt intressant.. Min plåt sitter på lika utsatt ställe (75 mm över marken, en halvmeter framför bilen... ). Har du några bilder att visa på "urhoppningsfunktionen" kanske?
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



Tycker du har fuskat lite. Sånna där flaps skall egentligen vara banan-formade? Som på bilden nedan...

Köp ett hockeyblad och knacka dom mot så får du rätt vinkel thumbs up


_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
Har du några bilder att visa på "urhoppningsfunktionen" kanske?


Såhär:


Finns förstås två såna konstruktioner. Höger & vänster.

Kulleden är egentligen säkrad med en ståltråd som spärrar kulan så att den inte kan hoppa ur. Den är borttagen. Då ploppar den ur med en lite hårdare putt. Tråden som jag virat runt gör att den håller ett fjutthår mera påfrestning innan den ploppar ur.

Ser ganska så oppfinnar-Jocke-aktigt ut men det funkar. Testat empiriskt vid ett flertal tillfällen. Vantskruvens funktion fattar du förstås.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
superMOG skrev:
...yrar...


Inte då. Hittar inte nåt exempel på sena 60-tals formlar som hade såna. GT40an hade dock såna. Titta. Sen så kan man ju smacka dit tvenne styck så att man har en liten modernitet också.


_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Peter jag hittar ingen tråd om din "sjua" , vart är den ?

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Libell skrev:
Peter jag hittar ingen tråd om din "sjua" , vart är den ?


Den har ingen tråd. Det är en Caterham Superlight. 2001. Med Rover 1,8 K seriemotor i standardutförande.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



-Redan 1907 visste man hur dom rätta uppvindarna för flugor skulle skapas


_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



När du nu ändå leker aerodynamik på seven tycker jag det kan va intressant att försöka bygga bort det oändligt höga draget som den där karossen genererar.

Däcken är ju steg ett, men de är ju svåra att plocka bort, hehe.

Men som nummer två på att fixa listan borde främre bärarmarna komma. Att tejpa? svetsa,skruva,limma fast en plåt på baksidan av bärarmana reducerar Cd:et enormt.

Försöka göra de mer som vingprofiler, fast man kommer jättelångt med bara en platta som förlänger tvärsnittet på bärarmen så det inte längre är runt utan börjar likna mer en droppe.

Sen är bakgre hjulhusen en stor källa till högt Cd. Osäker på hur man enkelt kan göra de bättre men det vore ballt om det gick på nåt sätt.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
_maniac_ skrev:
...massa idéer..


Nja.... Det är som sagt på skoj detta görs. Det finns ju absolut inget sämre aerodynamiskt änm en seven. Nu råkar jag ha en extra noskon och en massa myter och idéer.

Min tanke är väl att göra en "mythbuster" variant och se om det blir nån skillnad om jag kombinerar alla dessa patentlösningar.

Enligt myten ska du kunna minska lyftet på framhjulen med 14 kg genom att göra vissa saker. Jag gör alla dessa och några till. T ex flärparna.

Så SuperMOG är nog ganska nära sanningen det mesta som ändras är nog vilken väg flugorna tar runt huvet.

Fast som sagt jag tänkte testa det vid tillfälle på banan nu i vår. Vad som är verklig effekt (om det finns nån) och vad som är placebo kommer vi ju inte att få reda på.

Eh. Jo förresten... det finns klara aerofoilbärarmar till Caterhamen. Ingen har nånsin nånstans sett någonsomhelst effekt av dem.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Peter S skrev:
Libell skrev:
Peter jag hittar ingen tråd om din "sjua" , vart är den ?


Den har ingen tråd. Det är en Caterham Superlight. 2001. Med Rover 1,8 K seriemotor i standardutförande.


Det är dax för en tråd då , kanske . Vi vill se lite mera .

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Libell skrev:
Peter S skrev:
Libell skrev:
Peter jag hittar ingen tråd om din "sjua" , vart är den ?


Den har ingen tråd. Det är en Caterham Superlight. 2001. Med Rover 1,8 K seriemotor i standardutförande.


Det är dax för en tråd då , kanske . Vi vill se lite mera .



Moooodeeeeeerrrrraaaaatoooooooorer!
Peter har ingen banbilstråd men skriver ändå frågor i "skruva banåkabils"-forumet

_________________
Mattias Meldert
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



meldert skrev:
Moooodeeeeeerrrrraaaaatoooooooorer!
Peter har ingen banbilstråd men skriver ändå frågor i "skruva banåkabils"-forumet
Finns ju andra saker man kan göra för att klargöra att det inte är korvmojsräsern (eller pendlarhäcken, ...)

Nu gällde det ju fulnoskonen. Hade det varit blingnoskonen (som kanske inte äter lika mycket gummikorvar) så hade ändamålet varit lite oklarare.
Bilen i övrigt har ju sett en och annan bana, men första posten säger ju inte vad det är till egenterligen, det kan ju lika gärna gälla modellplan.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13320



Peter S skrev:
...beundransvärd lösning på nummerplåtsproblem...



Mycket meck för så lite!

Själv tänkte jag bara hänga nummerplåten på gångjärn..
Smart lösning dock thumbs up
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Anders Jeppsson skrev:
Peter S skrev:
...beundransvärd lösning på nummerplåtsproblem...
Mycket meck för så lite!

Själv tänkte jag bara hänga nummerplåten på gångjärn..
Smart lösning dock thumbs up
Skulle inte gångjärn (eller tygband, kevlar då) samt en justering gjord av nåt billigt som går sönder/lossnar vid en lagom smäll. Sugrör, buntband, kardborre eller likande. Det borde ju gå att få till en lättare lösning än ett par vantskruvar iaf, det är ju en Caterham
om nummerplåten hänger i kanterna i endplates och är ledat i sin övre fästpunkt kanske?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
meldert skrev:

Peter har ingen banbilstråd men skriver ändå frågor i "skruva banåkabils"-forumet


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=26585

...titta jag orkade kopiera och lägga in två bilder...

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Sugrör, buntband, kardborre eller likande. Det borde ju gå att få till en lättare lösning än ett par vantskruvar iaf, det är ju en Caterham


Jag hade en lättare lösning först. Den höll tills man åkte över kerbsen en gång.

och som sagt. Det är gjort tongue in cheek...

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Peter S skrev:
Som ni kanske redan insett så avser jag testa placebo-effekten med denna noskon.


Näe! Jag trodde du var allvarlig i dina funderingar?














Tror du ALLVARLIGT att vi skulle ta dina trevande försök för något att än ett stort skämt? Jisses, du skrämde mig nästan

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Westfield skrev:
...är blåögd...


Nej. Jag gör en dubbel.

Jag låtsas bara skämta till det. Egentligen har jag i hemlighet kommit på hur man gör en seven till ett aerodynamiskt underverk genom att skruva på fyra plåtbitar.

I nästa skede skall jag göra en diffuser. Då ska ni få se på grejer. Det kommer att bli ett sånt marktryck att asfalten lossar från marken.

Fast å andra sidan måste jag medge att jag skulle kunna testa det mesta som ger några delar av en tiondedels sekund. Jag har ju fortfarande 7 hundradelssekunder att ta bort för att komma under minuten på kullen tillexempel. För att göra det kan jag t o m testa woodoo. (Fast diffusern har redan passerat gränsen till skrock.)

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Mina ögon är ju blå? thumbs down

What's the issue?







På en mer seriös note: Jag minns inte att CSRn hade två vingar (dubbeldeckare) på det sättet, jag minns en vinge, som var böjd, och längre, samt att den var bredare bakåt, inte framåt. Jag vet att andra bilar oftast har t.ex. dubbla, som är bredare fram än bak osv. men detta är ju en Seven - det mesta är "inte som du tror".

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574


Trådstartare
Westfield skrev:
Jag vet att andra bilar oftast har t.ex. dubbla, som är bredare fram än bak osv. men detta är ju en Seven - det mesta är "inte som du tror".


Det finns bara ett sätt att ta reda på om det funkar. Och det var väl det som var tanken.

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Har du någon dataloggning och tänkt ut något oberoende sätt att mäta?

Varvtid räknas inte eftersom det är ännu mer subjektivt och beroende på om du är i form eller inte och hur mkt du drack dagen innan etc etc.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Skruva banåkabil
Bocka 1,5 mm aluplåt -> 7 vingar för ringa peng
<<   1, 2, 3   >>
5388 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande