Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2009 besök totalt |
Hur påverkar bensinskvalp väghållingen?
Vi har diskuterat viktfördelning, däck, hjulvinklar, geometrier etc etc mycket. Men hur mycket påverkar det igentligen när man kör med halvfull eller kvartsfull tank och bensinen skvalpar omkring i tanken, 30 kg bränsle som far rundor borde ju påverka negativt kan man tycka. Eller har bensintankar skvalpskott vanligen? _________________ Pär Hylander |
||||
Re: Hur påverkar bensinskvalp väghållingen?
Det påverkar mindre än vad jag trodde (bytte från en skumfylld, till en icke skumfylld, tank förra året). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Sånt skum som är i säkerhetstankar, kan man "eftermontera" (
![]() ![]() ![]() Hade varit kul med en liten beräkningsmodelle hur skvalpet påverkar... ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Det finns två sätt att eftermontera skummet. Det ena är att dela tanken och skära till skummet så att det passar exakt (lämna utrymme för bränslemängdsmätaren, om sådan finnes). Det andra, om man skiter i bränslemängdsmätaren, är att köpa ett gäng skumbollar (utan socker) och trycka ner genom tankpåfyllningsröret eller annat lämplig hål in i tanken.
Reta/sukta mig inte, en vacker dag kanske jag kommer dit, men innan dess skall jag bli klar med fjäderbalanskalkylbladet (visste ni att en framtung, bakhjulsdriven bil går fortare på varvet om den är något understyrd). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Tja, i mitt examensarbete finns en ganska förenklad modell för bränsleskvalp. Med den som utgångspunkt bör du relativt enkelt kunna ställa upp modell för vilka krafter det rör sig om. Du hittar en rapporten i pdf-format här, http://www.ludd.luth.se/~gunnar/exjobb/exjobb.pdf /Gunnar _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
Jösses vad han kan, dendär Östlund... ![]() ![]() |
||||
Eeeh, det känns som det var väääääääldigt länge sen jag läste matte. Om "enkelt" är ett begrepp som ryms inom en vecka eller så, så kanske det skulle gå ![]() ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Det lilla jag tittade på det möjliga problemet tyngdunktsförflyttning? i 3 dimensioneroch att denna blir större i när vätskenivån sjunker men minskar reellt med mindre mängd vätska?
![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2009 besök totalt |