Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1197 besök totalt |
Omslipning av kammar?
Jag har fått ett offert för omslipning av kammar vi ska använda på vår saabmotor. Säljaren påstår att vi kan använda orginallyftare och att det inte spelar någon roll att bascirkeln är ändrad då lyftare kommer att kompensera för detta??? Kan det vara sant? Jag menar...om du slipar ner bascirkeln för att ändra lyfttider så kommer maximal ventillyfthöjd också att ändras (minskas) , under förutsättning att man inte shimsar upp dom eller kör med solida lyftare...? Kan någon lysa upp ämnet för mig då jag är inte världsbäst på kammar direkt. Det är en 16v 2.3L maskin med hydrauliska lyftare. Valet står mellan att beställa (svindyra) billet-kammar från Catcam med 270 graders duration och 10.95mm lyft istället för 8.65mm orginal (som ska enligt Catcam kunna användas med orginallyftare) eller skicka orginalkammar på 258 graders omslipning för mkt. mindre stålar. Turbon är rätt stor så vi måste varva skiten ur motorn för att smeta ut kurvan... Säljaren säger att dom härdas efter slipningen så det spelar ingen roll att dom är omslipade. Jag fattar fortfarande inte hur man ska kunna få samma lyft från omslipade kammar utan att byta lyftare? Kan man använda lashcaps med hydraullyftare? Tack. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
jag har inget svar på din fråga ang lyftare...men undrar vad det går på att slipa om kamaxlen. jag ligger i valet och kvalet att lämna iväg för omslipning eller att köpa en ny, och det skulle vara skoj att få veta pris på vad en om slipning ligger på. Själv har jag vippor i min maskin och där annvänder man en lite större excenter.
_________________ Pelle Persson |
||
Re: omslipning av kammar?
Nja, maximal ventillyftshöjd är ju skillnaden mellan den minsta och största radien på kammen, ggr nån ev. utväxling. Borde inte spela nån roll vilken minsta radie man har, förutsatt att lyftarna når fram till kammen förstås. Är inte hydrauliska lyftare självjusterande? Så att de liksom tickar upp till sitt maximala läge, eller? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Precis vad jag hade trott oxo! (utan att veta alltså..) _________________ Pär Hylander |
||
Ska banne mig ringa honom snart och fråga hur det funkar. Vad jag har fattat så kan hydraullyftare bara kompensera för små "glapp". Om vi slipar ner bascirkeln så måste man antagligen använda antigen längre ventiler eller tjockare lyftare...
Jag skulle helst vilja ha billet-kammar med shimsade solida lyftare men man är inte gjord av pengar ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||
När toppen var av på vår volvo 850 så vill jag minnas att man kunde trycka ihop dom hydrauliska lyftarna uppåt en centimeter. Men sån om dom mår bra att jobba så långt från sitt vanliga arbetsområde vet jag inte. _________________ Pär Hylander |
||
om jag fattat det hela rätt så gillar väl inte hydrauliska lyftare att varvas tokmycket ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1197 besök totalt |