Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Omslipning av kammar?
1197 besök totalt
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3457


Trådstartare
Omslipning av kammar?

Jag har fått ett offert för omslipning av kammar vi ska använda på vår saabmotor.

Säljaren påstår att vi kan använda orginallyftare och att det inte spelar någon roll att bascirkeln är ändrad då lyftare kommer att kompensera för detta???

Kan det vara sant? Jag menar...om du slipar ner bascirkeln för att ändra lyfttider så kommer maximal ventillyfthöjd också att ändras (minskas) , under förutsättning att man inte shimsar upp dom eller kör med solida lyftare...?

Kan någon lysa upp ämnet för mig då jag är inte världsbäst på kammar direkt.

Det är en 16v 2.3L maskin med hydrauliska lyftare. Valet står mellan att beställa (svindyra) billet-kammar från Catcam med 270 graders duration och 10.95mm lyft istället för 8.65mm orginal (som ska enligt Catcam kunna användas med orginallyftare) eller skicka orginalkammar på 258 graders omslipning för mkt. mindre stålar. Turbon är rätt stor så vi måste varva skiten ur motorn för att smeta ut kurvan...

Säljaren säger att dom härdas efter slipningen så det spelar ingen roll att dom är omslipade.

Jag fattar fortfarande inte hur man ska kunna få samma lyft från omslipade kammar utan att byta lyftare? Kan man använda lashcaps med hydraullyftare?

Tack.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



jag har inget svar på din fråga ang lyftare...men undrar vad det går på att slipa om kamaxlen. jag ligger i valet och kvalet att lämna iväg för omslipning eller att köpa en ny, och det skulle vara skoj att få veta pris på vad en om slipning ligger på. Själv har jag vippor i min maskin och där annvänder man en lite större excenter.

_________________
Pelle Persson
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Re: omslipning av kammar?

beepbeep skrev:

Säljaren påstår att vi kan använda orginallyftare och att det inte spelar någon roll att bascirkeln är ändrad då lyftare kommer att kompensera för detta???

Kan det vara sant? Jag menar...om du slipar ner bascirkeln för att ändra lyfttider så kommer maximal ventillyfthöjd också att ändras (minskas) , under förutsättning att man inte shimsar upp dom eller kör med solida lyftare...?

Nja, maximal ventillyftshöjd är ju skillnaden mellan den minsta och största radien på kammen, ggr nån ev. utväxling. Borde inte spela nån roll vilken minsta radie man har, förutsatt att lyftarna når fram till kammen förstås. Är inte hydrauliska lyftare självjusterande? Så att de liksom tickar upp till sitt maximala läge, eller?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5863



Hur mycket skall det slipas?
Alttså vad blir lyftet efter slipningen?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: omslipning av kammar?

AndersY skrev:
[Nja, maximal ventillyftshöjd är ju skillnaden mellan den minsta och största radien på kammen, ggr nån ev. utväxling. Borde inte spela nån roll vilken minsta radie man har, förutsatt att lyftarna når fram till kammen förstås. Är inte hydrauliska lyftare självjusterande? Så att de liksom tickar upp till sitt maximala läge, eller?


Precis vad jag hade trott oxo! (utan att veta alltså..)

_________________
Pär Hylander
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3457


Trådstartare
Ska banne mig ringa honom snart och fråga hur det funkar. Vad jag har fattat så kan hydraullyftare bara kompensera för små "glapp". Om vi slipar ner bascirkeln så måste man antagligen använda antigen längre ventiler eller tjockare lyftare...

Jag skulle helst vilja ha billet-kammar med shimsade solida lyftare men man är inte gjord av pengar

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



beepbeep skrev:
Ska banne mig ringa honom snart och fråga hur det funkar. Vad jag har fattat så kan hydraullyftare bara kompensera för små "glapp". Om vi slipar ner bascirkeln så måste man antagligen använda antigen längre ventiler eller tjockare lyftare...


När toppen var av på vår volvo 850 så vill jag minnas att man kunde trycka ihop dom hydrauliska lyftarna uppåt en centimeter. Men sån om dom mår bra att jobba så långt från sitt vanliga arbetsområde vet jag inte.

_________________
Pär Hylander
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3419



Re: omslipning av kammar?

beepbeep skrev:
Turbon är rätt stor så vi måste varva skiten ur motorn för att smeta ut kurvan...

om jag fattat det hela rätt så gillar väl inte hydrauliska lyftare att varvas tokmycket Sen gissar jag att du redan är medveten om att vassare kamaxlar/högre lyft stressar ventilstyrningar rätt bra också - har du då dessutom minskat basradien på kamaxlarna så blir det ännu tråkigare att vara ventilstyrning med tanke på att accelerationen vid öppning blir ännu snabbare...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Allmänt banåkaforum
Omslipning av kammar?
1197 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande