Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sökes: lätt & aerodynamisk 70-talare (alternativt 80-tal
<<   1, 2, 3, 4   >>
7819 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



krabu skrev:
....Dock låter det som att vi är inne på seriös bilbyggnation med tanke på att jag troligen måste byta upp motorn lite, samt hela drivlinan, växellåda och chassi...en inte alltför upphetsande tanke - men som sagt å andra sidan blir jag ensam. thumbs up (igen)
Informationsjakten fortsätter...
Då har du missuppfattat mig eller så har du väldigt höga krav. Byta till en billig skrotmotor (Mi16 OBS!= Cit BX 19 16V, eller XFX) och pilla i lite bolt-on i klumpen (om inte lamelldiffen duger) och under skärmarna, voila! (kör medvetet med en djävulsk förenkling och tidsoptimism. ). Men vad gäller kraftöverföringen har jag förstått att den står pall för en hel del.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
Jag missuppfattade dig nog lite.
Du har rätt angående dina hallucinationer om upphängningen:
Front axle: Independent suspension at wishbones; MP ago on shock struts; Transverse stabilizer.
Rear axle: Independent suspension at semi-trailing arms; Coil springs; Telescope shock absorber; Transverse stabilizer

(översatt från en tysk sida genom Babelfish - därav det skumma språket)

Jag har även upptäckt att den, precis som 406 Coupé (mmm...), är designad av Pininfarina. thumbs up
Med fyran väger den 1220kg och med V6:an 1300kg - det är rätt så mycket ändå...

Du råkar inte veta vad problemen var med V6:an? För den låter annars intressant att använda - och att få behålla en originalmotor är alltid kul.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



krabu skrev:
......Du råkar inte veta vad problemen var med V6:an? För den låter annars intressant att använda - och att få behålla en originalmotor är alltid kul.
oljekanalerna till kammarna (om jag inte blandat ihop det med ngn annan motor) och rasslande cylinderfoder, men återigen, inte säker. Mitt minne spelar mig spratt ibland.

Nu: sova.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8367



om en trevlig bild kan få dig att tänka om så måste jag juh göra ett försök med denna....

Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
Ledsen Mats men det fungerar inte.

Edit: Kanske ska berätta varför jag föll som en sten för 504:an. Därför att jag har en förkärlek för Peugeots designspråk, för att Peugeot har trevliga motorer inom företaget och för att de sällan sätter turbo/kompressor i sina motorer. Att den sedan hade rätt karossform och senare visade sig vara designad av Pininfarina gjorde ju inte saken sämre.
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



Klart att du skall ha en 924a

thumbs up Efter -79 helgalvad
thumbs up CDA = 0,56-0,59
thumbs up Enkel att få ner i under 1000kg (min väger 895kg)
thumbs up Billig i inköp
thumbs up Billiga delar
thumbs up Porscheklubben har 14st banmöten i år

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Var det inte sportbil du ville ha? ( Inte en gång till!!!)
Länk http://www.saxby01.freeserve.co.uk/
Titta runt litegrann.

Förslår att du tar en tur med mig i min Marcos vid tillfälle (du är ju i Uppsala då och då)

Enkla att meka med då det mesta är standardprylar (triumph + ford)
robusta 38x38x1,5 rör. Eller för den tuffe plywood. Glasfiberkaross

Bra för självförtroendet höll på att bli uppraggad av snygga babes häromkvällen. Men det behövs kanske inte.

Men vill di vara diskret välj annat.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Hur vore det mad en Bertone cupè!? En av världens vackraste bilar !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19088



Fredrik C skrev:
Hur vore det mad en Bertone cupè!? En av världens vackraste bilar !


Jag hoppas att du menar en Alfa Romeo? För det kan väl inte vara en Volvo 780..?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



MaZ skrev:
Fredrik C skrev:
Hur vore det mad en Bertone cupè!? En av världens vackraste bilar !


Jag hoppas att du menar en Alfa Romeo? För det kan väl inte vara en Volvo 780..?

tror att det är en volvo eller en lancia eller en lamborghini eller en ferrari

Skämt åsido Betone kupe är på detta forum en alfa tidiga kupen ej gtvn

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Jupp en Alfa, ingen traktor !
Skulle dock någon tvinga mig att åka Volvo så skulle nog mitt val falla på Bertone där oxå...

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3419



Såg en bil igår som gjorde att jag kom att tänka på denna tråd...

Fiat X1/9! Liten, lätt, mittmotor thumbs up Motorn som sitter i går väldigt enkelt att byta ut mot motorn i Fiat Uno Turbo och då borde det vara ganska enkelt att få bra drag i bygget

Hmm... det är nästan så jag blir sugen på att göra detta själv nu när jag har 50 kvm garage för mig själv NEJ!!! Inga fler projekt innan jag avslutar de jag redan har på gång!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Mats Karlsson skrev:
om en trevlig bild kan få dig att tänka om så måste jag juh göra ett försök med denna....



Krabu: Skyll dig själv... (enda baksidan jag ser är att alla här tydligen vill ha bakhjulsdrift)

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Micke Lindqvist
Norrtälje
Här sen Mar 2003
Inlägg: 92



krabu skrev:
Ledsen Mats men det fungerar inte.

Edit: Kanske ska berätta varför jag föll som en sten för 504:an. Därför att jag har en förkärlek för Peugeots designspråk, för att Peugeot har trevliga motorer inom företaget och för att de sällan sätter turbo/kompressor i sina motorer. Att den sedan hade rätt karossform och senare visade sig vara designad av Pininfarina gjorde ju inte saken sämre.



Jag har ett bra objekt till dig om du är intresserad.

En BMW 3,0csi -72 med lite godis på (väldigt lite godis ;-)

Men ett bra objekt när man inte är ute och gör annat ;-)

_________________
Varför köra nytt när det finns gammalt
Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003
Inlägg: 472



Hej,

Mitt val skulle vara en Lotus Europa ( som jag redan äger, jippi). Den gör 200 kmh med 95hk renualt crossflow motor. Bilens tjänstevikt = 750 kg, den är byggd av plast = ingen rost, har ett cw på 0,29. Detta är det närmaste racerbil du kan komma på denna sida humana pengar. Trimma motorn är inga problem då uppåt 190 hk utan turbo är möjligt. Jag kan då lätt påstå att denna bil är rysligt snabb. Ett kul tips kanske!
Biler på http://adolfson.se eller http://www.banks-europa.co.uk/cars/47/


_________________
Joakim Adolfson
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Vad sägs om en Datsun?
En cherry turbo kanske skämt osidå.
Jag menade 280ZX självfallet...
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Andrew Petrykowski skrev:
Vad sägs om en Datsun?
En cherry turbo kanske skämt osidå.
Jag menade 280ZX självfallet...


Du menar väl 240 eller möjligtvis 260

280 n är ju ett riktigt as. tung tung tung Gick den att få utan AC?
240 finns det åtminstone en modsport variant i england som numer drar plösen över gt40 och liknande i historisk racing.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



240:n är ju dessutom riktigt trevlig att titta på.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
Jag var faktiskt ute och rastade bilen igår när jag råkade stöta på en BMW M635:a på en parkering.
Tycker den är mycket vackrare i verkligheten än på bild så jag har nu istortsett bestämt mig... thumbs up
Så nu börjar ekonomiplaneringen...
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Så det blev ingen baguette-racer, då?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
Pär Hansson skrev:
Så det blev ingen baguette-racer, då?


Peugeot 504 Coupé finns kvar i bakhuvudet och inför (om det blir fler) nästa projekt så kommer jag ta en djup och lång funderare över den... thumbs up
Dock så blir det nog en turk-racer denna gång.

(om man har två bmw's - klassas man som heltidsturk då?)
Citera
Allmänt banåkaforum
Sökes: lätt & aerodynamisk 70-talare (alternativt 80-tal
<<   1, 2, 3, 4   >>
7819 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande