| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Linda eller inte linda grenrör
|
1 besök senaste veckan (2293 totalt) |
|
Skydda mot värme kontra stänga in värmen grunnar jag på. Vilket är bäst? Ger det några fördelar att linda överhuvudtaget? Ni som tänkt eller vet, vad anser ni? Mvh Larse _________________ Lars Jernbäcker AC Cobra Replika Chevy sb 350 BWT5 Porsche 997 Carrera S GenII |
||
|
Nix. De isolerar så bra att de inte blir ens nära lika hett. Värmen måste ut genom röret i stället.
Då kan man ju minnas att om man lindar grenröret så blir röret under bilen mycket varmare. Min sluga brorsa fixade i mistag ett praktexempel på lindningarna. Han band fast det i grenöret med plaststraps. De deformerades lite men höll i flere år och smalt inte!! (använd dock stålband). Då grenröret blir mycket hetare med lindningen så lär de inte skall hålla så länge. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||
|
_________________ Johan Sjölinder |
||
Samma effekt som du når med ett vekare rör, altså högre tryck på avgaserna, högre mottryck. |
||
|
Att linda grenrören påverkar bara värmeförlusten marginellt. Allt annat än en marginell påverkan skulle leda till att avstämda grenrör inte fungerar som de ska.
Är det värmestrålningen man vill stoppa så kan man göra detta med ett strålskydd. Att behålla värmen hos avgaserna ser jag ingen större mening med, såvida det inte rör sig om en turbomotor eller om man vill få upp avgastemperaturen till katalysatorn. I båtracing så gör man ju exempelvis tvärtom för att sänka temperaturen i motorrummet; man har grenrör med dubbla väggar vilka man leder kylvatten mellan. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (2293 totalt) |