Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3180 besök totalt |
Inte om man vill köra den på tomgång ![]()
Jag syftade på att man teoretiskt sätt inte vill att det fläktar på luftfiltret, men herre min jesus vet att jag vill att varmluften under min motorhuv leds ut därifrån ![]() |
||||||||||
Det du syftar på är nog att desto varmare en atom är, detso mer rör den på sig. Om jag inte minns helt galet så kommer just värmen ifrån atomernas inbördes friktion, de "gnuggas" mot varandra helt enkelt, vilket genererar värme. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||||||
Men alltså, på väldigt många bilar sitter det ju ett trattliknande luftintag innanför grillen och sedan leds luften vidare till luftfilterburken. Luften som kommer in den vägen in i den där tratten är ju inte stilla, eller hur? _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||||||||
Nej precis, det är det som jag tycker verkar konsigt... Fast å andra sidan så är det juh för att "pressa" in luften i insuget, snarare än att låta insuget få suga i sig luften... |
||||||||||
Jo, precis vad jag menar. Men jag menar även att det funkar åt andra hållet... dvs om luften rör på sig så rör således atomerna även på sig och således så blir luften marginellt varmare... Fast den skillnaden är juh kraftigt försummbar om man tänker på hur mycket luft som trycks in i filtret om man kör ram air ![]() Fast sen så är det juh även så att stilla luft inte för mig sig massa skrap, som ram air är väldigt duktigt på ![]() |
||||||||||
a.k.a luffarturbo! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Men åter till saken, en luffarturbo gör faktiskt nytta, man får en marginell men väldig viktig tryckhöjning i insuget (i höga farter). Väldigt förenklat så kan man säga att 0.1 bars tryckhöjning i insuget ger 10% mer effekt. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||||||
Asså, om man har "luffarturbo", hänger ett vanligt modernt insprutningssystem med utan att "bottna" med mager blandning som resultat. Är det nån som vet? Man har sett BMW e28or med bastrattar som luftintag istället för helljus...
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||||
Ja det sitter ju original på både mina och på din bil!! ![]() ![]() _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||||||||
Jag var med och hjälpte ett dragracingteam för några år sen och på deras bil satt det ett relativt stort scoop som tryckte in luft i förgasaren (eller var det två? Jack Roush racing stod det på den eller dem...) när bilen började gå fort.
Tyvärr glömde någon (alla...) att montera plåten som gjorde att all luft gick in i motorn. Det resulterade i ett visst övertryck i motorrummet och flygande motorhuv. Motorn lät inte som den skulle utan extraluften. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||||
en liten fundering kring luftintag på subaru impreza, luftfiltret (öppet sådant) i det exempel vi ska tänka oss, sitter direkt under det hål som är till vänster på motorhuven på bilden. räcker de två små hålen i huven för att suga i sig all den luft motorn behöver om man skärman av filtret helt från motor-rummet och bara har öppet uppåt ut genom hålet. Eller stryps motorn av brist på luft? Turbon värmer ju ändå upp luften ganska duktigt och sen kyls den ner av ICn, hade avskärmningen gjort mer skada än nytta?
![]() _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Jo, det har du fått, om bakfötterna alltså. ![]() Allmänna gaslagen, p=ρRT, är sann även om luften rör på sig, med rimlig hastighet (däremot är inte alltid allmänna gaslagen sann, men det är en annan sak). Luften har en viss hastighet förbi ventilerna och ju mindre den behöver accelereras desto bättre är det = mer luft i cylindern. EDIT: Förtydligande: Allmänna gaslagen är väl alltid sann, men inte alltid tillämpar. Vatten har för övrigt högre densitet än is. Bara att ställa in ett glas vatten i frysen och se om ytan höjs eller sänks. Jag har för mig att vatten har sin högsta densitet vid +4 grader celsius. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||||
Hej
När man gör hål i huven måste man ha koll på det dynamiska trycket, jag är ganska säker på att Imprezans små hål är till för att dra luft ut ur motorrummet. I framkant på huven, fram till ungefär halva längden, har man nästan alltid lägre tryck på ovansidan - gör man hål där så kommer luften alltså inte att tas in till filtret, tvärt om. Vid framrutans nederkant är det oftast högre tryck på huvens ovansida, så där skall man i så fall ta in luften. Det är kul att göra lite mätningar på sånt... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||
Det luftfilter jag kollat in drar in en ganska stor del av luften genom intaget uppe till höger på huven, strax under vindrutan, mot torpedväggen till, samt att det går en 68mm slang från fronten in till filtret, detta borde väl räcka för att få tillräckligt med kallluft, filtret ska också vara helt avskärmat...
filtret ![]() [/img] |
||||||||||
![]() ![]() |
||||||||||
Hej! Eftersom ingen annan har svarat så får väl jag göra det ![]() ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3180 besök totalt |