Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Rörramsframvagn
2 besök senaste veckan (2788 totalt)
jonas_linder
Melllerud
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15


Trådstartare
Rörramsframvagn

Tröttnade på rosten och kapade bort all gammal skit!

Nu Tänkte jag bygga ny "torn" i rör

Här är planen, hoppas ni förstår bilderna





Rören som pekar nästan neråt är ca 50 cm långa och kommer fästa i infästningarna på plattan (m10).

Sen blir det ett rör mellan fjäderbenen och sedan tvärstötterna ner till infästningen i plattan (på dessa tänkte jag även fästa kuggstången).

Nu till frågorna

Hur grovt rör ska jag använda, tänkte mig 30x3mm, räcker det ?

Något tips på en riktigt kort kuggstång som är "bakstyrd" (dvs kuggstången bakom fjäderbenen)?

Hoppas frågorna platsar här?

_________________
Jonas Linder
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7994



VW:s golfmodeller har styrväxeln/kuggstången bakom fjäderbenen.
Finns flera modeller med men dessa är ju vanliga och lätta att hitta.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
jonas_linder
Melllerud
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15


Trådstartare
tack för svaret!

Blev iaf 35x3 rör och en swift styrväxel.

_________________
Jonas Linder
Citera
billy åkebrink
ryd
Här sen Nov 2005
Inlägg: 41



kul med folkvagn!en lite dum fråga kanske men om du ändå bygger e det inte bätre du bygger med dubbla a-armar?

_________________
billy åkebrink

Veemax super vee på bockar under uppbyggnad sedan bilen varit i lång dvala
Citera
jonas_linder
Melllerud
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15


Trådstartare
billy åkebrink skrev:
kul med folkvagn!en lite dum fråga kanske men om du ändå bygger e det inte bätre du bygger med dubbla a-armar?


Visst är det säkert bättre men jag känner inte att jag har tillräcklig koll på på det för att våga bygga a-armar

_________________
Jonas Linder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Citat:
Visst är det säkert bättre men jag känner inte att jag har tillräcklig koll på på det för att våga bygga a-armar


Jag håller med, om du nu skall bygga om något totalt skall man INTE bygga MacPeston.
Vist det går att åka fort med MacPeston ocskå, men bra nej.
Enda fördelen är att det är enkelt och tämligen biligt, sen är det slut på fördelarna.

Här är en bra början för att få lite koll
https://rejsa.nu/vaghallningsboken/info.asp

_________________
Johan Sjölinder
Citera
jonas_linder
Melllerud
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15


Trådstartare
fuling skrev:
Citat:
Visst är det säkert bättre men jag känner inte att jag har tillräcklig koll på på det för att våga bygga a-armar


Jag håller med, om du nu skall bygga om något totalt skall man INTE bygga MacPeston.
Vist det går att åka fort med MacPeston ocskå, men bra nej.
Enda fördelen är att det är enkelt och tämligen biligt, sen är det slut på fördelarna.

Här är en bra början för att få lite koll
https://rejsa.nu/vaghallningsboken/info.asp


Anledningen är egentligen att spara vikt och att slipa rostlaga originalplåten som var väldigt dålig! Det är helt "original" geometri med uppflyttade fjäderbensfäste, kortade fjäderben och så blir det annan styrväxel!

_________________
Jonas Linder
Citera
jonas_linder
Melllerud
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15


Trådstartare
de första rören är på plats





edit.

den skarpsynte ser att jag fick hjärnblödning eller något... styrväxeln är natruligtvis frammonterad >

_________________
Jonas Linder
Citera
billy åkebrink
ryd
Här sen Nov 2005
Inlägg: 41



det ser ju fint ut thumbs up :

_________________
billy åkebrink

Veemax super vee på bockar under uppbyggnad sedan bilen varit i lång dvala
Citera
jonas_linder
Melllerud
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15


Trådstartare
tack

En till bild



Jag vill gärna ha kommentarer om det behövs extra förstärkningarn någonstans ?

Kommer ha plåt från de första rören upp till fjäderbensinfästningen.

_________________
Jonas Linder
Citera
Andreas Åkebrink
Verkstaden i blekinge skogen
Här sen Feb 2004
Inlägg: 261



Ser jätte bra ut, vad skal du använda för fjäderben, pä mi 1302 så använder jag saab 93 vigenrör och seda 1302 spindlar, då kan man få ganska bra fjädrinsväg då saabens rör är rättså korta.

_________________
Andreas Åkebrink
Bygger förgasar turbo koja. Gillar svarva och fräsa
Citera
jonas_linder
Melllerud
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15


Trådstartare
Andreas Åkebrink skrev:
Ser jätte bra ut, vad skal du använda för fjäderben, pä mi 1302 så använder jag saab 93 vigenrör och seda 1302 spindlar, då kan man få ganska bra fjädrinsväg då saabens rör är rättså korta.


Jag ska använda de jag hade förra året. dvs originalben som är kortade 50mm med golfstötdämpare.

Ingen som har någon åsikt om förstärkningar?

_________________
Jonas Linder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ser tämligen begåvat ut rent dragningsmässigt. Kanske man kan dra ngt extra stag per sida från tornet, snett innåt bakåt, till torpeden...förutsatt att man har lite frisk plåt där.

När du ändå bygger så här pass omfattande och bra kanske du skulle kolla igenom Väghållsningsboken en runda för lite tips på hur du kan få ut en hel del extra "svängprestanda" genom bara små ändringar i infästningspunkterna.

Ska man sen vara lite småpetig ska rören knyta an så att alla mittlinjer knyter an till samma nod...men det finns det skrivet om i boken.

Lycka till, ser bra ut.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
jonas_linder
Melllerud
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Ser tämligen begåvat ut rent dragningsmässigt. Kanske man kan dra ngt extra stag per sida från tornet, snett innåt bakåt, till torpeden...förutsatt att man har lite frisk plåt där.

När du ändå bygger så här pass omfattande och bra kanske du skulle kolla igenom Väghållsningsboken en runda för lite tips på hur du kan få ut en hel del extra "svängprestanda" genom bara små ändringar i infästningspunkterna.

Ska man sen vara lite småpetig ska rören knyta an så att alla mittlinjer knyter an till samma nod...men det finns det skrivet om i boken.

Lycka till, ser bra ut.


Tack för feedbacken Anders!

Det kommer ett rör från varje sida snett innåt bakåt (de som ligger där nu). Hade jag dragit alla rör till mitten hadet blivit väldigt liten yta att fästa plattan på

Det jag funderar på är om det blir någon vridande kraft i tornen så att jag borde svetsa i plattor mellan "korset" och de rören som pekar "rakt upp".. svårt att beskriva..

ps. Nu är det bara frisk plåt kvar ds.

edit.

en bild säger mer än tusen ord Dvs, förstärkningar som den gröna som är inritad.


_________________
Jonas Linder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Svårt att säga o den, plåten, absolut behövs, men helt klart ärden inte helt dum.

Såg stagen bakåt. Tänkte mig mer ngt som går horisontellt från tornen och rakt bakåt samt ev. från tornen och in mot mitten av torpeden, till där värmepaketet brukar sitta på "normala" bilar typ.
Det skulle ge maximal upptagningsförmåga framåt/bakåt vilket kommer uppstå då du bromsar. Dragande kraft alltså vid broms.

Inser att man ju har lös kaross på Bubblan, men det förbjuder väl inte att man använder den till ngt mer än regnskydd. Rören kan ju knyta an till en platta som sedan bultas fast i kaorssen.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
jonas_linder
Melllerud
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Svårt att säga o den, plåten, absolut behövs, men helt klart ärden inte helt dum.

Såg stagen bakåt. Tänkte mig mer ngt som går horisontellt från tornen och rakt bakåt samt ev. från tornen och in mot mitten av torpeden, till där värmepaketet brukar sitta på "normala" bilar typ.
Det skulle ge maximal upptagningsförmåga framåt/bakåt vilket kommer uppstå då du bromsar. Dragande kraft alltså vid broms.

Inser att man ju har lös kaross på Bubblan, men det förbjuder väl inte att man använder den till ngt mer än regnskydd. Rören kan ju knyta an till en platta som sedan bultas fast i kaorssen.


Ahh, nu är jag med på vad du menar Tyvärr så måste jag få plats med tanken också.. Och det är ända stället som är kvar Men rakt bak går ju dra! Hade tänkt att knyta buren den vägen sen

Rörramen är faktiskt bara skruvad i plattan, den sitter ihop med karossen

_________________
Jonas Linder
Citera
jonas_linder
Melllerud
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15


Trådstartare
Färdigt


_________________
Jonas Linder
Citera
Skruva banåkabil
Rörramsframvagn
2 besök senaste veckan (2788 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande