| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Rörramsframvagn
|
2 besök senaste veckan (2788 totalt) |
|
Rörramsframvagn
Tröttnade på rosten och kapade bort all gammal skit!
Nu Tänkte jag bygga ny "torn" i rör
Här är planen, hoppas ni förstår bilderna
Rören som pekar nästan neråt är ca 50 cm långa och kommer fästa i infästningarna på plattan (m10). Sen blir det ett rör mellan fjäderbenen och sedan tvärstötterna ner till infästningen i plattan (på dessa tänkte jag även fästa kuggstången). Nu till frågorna
Hur grovt rör ska jag använda, tänkte mig 30x3mm, räcker det ? Något tips på en riktigt kort kuggstång som är "bakstyrd" (dvs kuggstången bakom fjäderbenen)? Hoppas frågorna platsar här? _________________ Jonas Linder |
||||
Visst är det säkert bättre men jag känner inte att jag har tillräcklig koll på på det för att våga bygga a-armar
_________________ Jonas Linder |
||||
Jag håller med, om du nu skall bygga om något totalt skall man INTE bygga MacPeston. Vist det går att åka fort med MacPeston ocskå, men bra nej. Enda fördelen är att det är enkelt och tämligen biligt, sen är det slut på fördelarna. Här är en bra början för att få lite koll https://rejsa.nu/vaghallningsboken/i _________________ Johan Sjölinder |
||||
Anledningen är egentligen att spara vikt och att slipa rostlaga originalplåten som var väldigt dålig! Det är helt "original" geometri med uppflyttade fjäderbensfäste, kortade fjäderben och så blir det annan styrväxel! _________________ Jonas Linder |
||||
|
Ser jätte bra ut, vad skal du använda för fjäderben, pä mi 1302 så använder jag saab 93 vigenrör och seda 1302 spindlar, då kan man få ganska bra fjädrinsväg då saabens rör är rättså korta.
_________________ Andreas Åkebrink Bygger förgasar turbo koja. Gillar svarva och fräsa |
||||
Jag ska använda de jag hade förra året. dvs originalben som är kortade 50mm med golfstötdämpare.
Ingen som har någon åsikt om förstärkningar? _________________ Jonas Linder |
||||
|
Ser tämligen begåvat ut rent dragningsmässigt. Kanske man kan dra ngt extra stag per sida från tornet, snett innåt bakåt, till torpeden...förutsatt att man har lite frisk plåt där.
När du ändå bygger så här pass omfattande och bra kanske du skulle kolla igenom Väghållsningsboken en runda för lite tips på hur du kan få ut en hel del extra "svängprestanda" genom bara små ändringar i infästningspunkterna. Ska man sen vara lite småpetig ska rören knyta an så att alla mittlinjer knyter an till samma nod...men det finns det skrivet om i boken. Lycka till, ser bra ut. |
||||
Tack för feedbacken Anders! Det kommer ett rör från varje sida snett innåt bakåt (de som ligger där nu). Hade jag dragit alla rör till mitten hadet blivit väldigt liten yta att fästa plattan på
Det jag funderar på är om det blir någon vridande kraft i tornen så att jag borde svetsa i plattor mellan "korset" och de rören som pekar "rakt upp".. svårt att beskriva.. ps. Nu är det bara frisk plåt kvar ds.
edit. en bild säger mer än tusen ord Dvs, förstärkningar som den gröna som är inritad.
||||
|
Svårt att säga o den, plåten, absolut behövs, men helt klart ärden inte helt dum.
Såg stagen bakåt. Tänkte mig mer ngt som går horisontellt från tornen och rakt bakåt samt ev. från tornen och in mot mitten av torpeden, till där värmepaketet brukar sitta på "normala" bilar typ.
Det skulle ge maximal upptagningsförmåga framåt/bakåt vilket kommer uppstå då du bromsar. Dragande kraft alltså vid broms. Inser att man ju har lös kaross på Bubblan, men det förbjuder väl inte att man använder den till ngt mer än regnskydd. Rören kan ju knyta an till en platta som sedan bultas fast i kaorssen. |
||||
Ahh, nu är jag med på vad du menar Tyvärr så måste jag få plats med tanken också.. Och det är ända stället som är kvar Men rakt bak går ju dra! Hade tänkt att knyta buren den vägen sen
Rörramen är faktiskt bara skruvad i plattan, den sitter ihop med karossen
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Rörramsframvagn
|
2 besök senaste veckan (2788 totalt) |