| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Spik i R-däck - vågar man laga?
|
2506 besök totalt |
|
Suck, med min vanliga tur har jag fått en liten spik i mitt nya Dunlop SP Super Sport Race, monterades i fredags och jag har kört 10 mil!!! Hur otur kan man ha... Hittade en liten spik i vänster bak idag, märks inget men när jag kollade däcsktrycket var det nere i 1 bar, fast det såg inte ut så - skapligt hårda stommar det däcket måste ha! Hursomhelst känns det inte så kul att kasta ett däck som gått 10 mil och köpa ett nytt, jag har tidigare lagat ett Bridgesone Potenza S-02 som sedan höll i 1400 mil hård körning på gata och banträffar, fast däckskillen då sa "egentligen ska vi inte laga däck med z-märkning eller högre..." men hävdade ändå att det skulle gå bra, grejen är ju att jag skall köra en del bana i sommar och med ett R-däck så varierar ju tempen mycket mer, skulle ni våga chansa på en lagning (alltså att vulka på insidan, blir i princip som att gjuta på insidan - helt tätt) vilket kostar typ 300 spänn eller skulle ni köpa nytt däck direkt? Suck. 10 mil!! Vad är oddsen för det? _________________ Henrik Barckman, Kelimutu kör svart RX-7 |
||
|
|
||
|
Vulka på insidan ?. Jag har sett när farsans kompis som har en däckfirma för hojar har lagat däck. Då har han borrat ur hålet lite granna om jag minns rätt. Och sedan kört igenom en gummistav som limmats dit med nåt superkör. Kanske finns fler metoder.
edit: hoppsan. Jag såg att dom snackade om det i en annan tråd. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Jag brukar ge 50:- hos lokala däckkrängaren (om man kommer in med ett löst hjul iaf).. fast han är iofs bland det billigaste som går att hitta. Jag rekomenderar Thorsten om någon har vägarna förbi Trekanten.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Kom på en sak där, får man en pysare på ett R-däck så är det oftast tillräckligt styvt för att man skall kunna fortsätta köra.
Jag fick pyspunka på höger bak en gång på Falkenberg (Yoko 032R) och det kostade knappt 2.5 sek per varv, iofs tacksamt med närmast konstant högervarv....
Däcksidorna är så styva så det blir inte så katastrofalt med punka som för ett standard gatdäck som bara blir supervingligt och sedan superplatt. |
||
|
Den korrekta beskrivningen av lagningen är såklart en plugg med "superlim", vulka är nåt annat... blandade ihop det. Håller gör det iallafall, och jag tycker 200 kr för att kränga av, laga, kränga på och balansera är otroligt vettigt med tanke på att BARA kränga av och på brukar kosta 200 kr i Stockholmsområdet... minst.
_________________ Henrik Barckman, Kelimutu kör svart RX-7 |
||
![]() |
Däck för banåka
|
2506 besök totalt |