Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 318i - Det var visst en iS 8V ändå . . . | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (13629 totalt) |
Projekt SuperBudget Drifter
Bil: BMW E30 318i Årsmodell: 1989 Motor/Effekt: M40b18- 113hk slita hästar färg: Vit + lite rost 0-100: 9,8 sek fabriksuppgifter Toppfart: 184 km/h fabriksuppgifter Målsättning #1: Att visa - IGEN - att det går att tävla i Drifting utan att ha 500+ turbohästar :-) Som många inte verkar tro ! Målsättning #2: Att ha skitsköj - IGEN Det hela går ut på att ha bilen klar till den 5/8-06 i sommar, då deltävling #2 av S-D-S körs i samband med tidningen Bilsport's evenemang, Action Meet på Mantorp. http://www.bilsport.se/events/2006/e Jag har tidigare sagt att jag inte skulle köra alls i år - men efter allt för mkt skitsnack som vanlig från folk så bestämde jag mig för att täppa till truten på dessa. - Genom att ändå köra en deltävling... Efter Mantorp så kommer BMW'n att brukas till några stuntkörningar som mitt nya företag har bokats in för - Inom företaget så har jag även tillgång till 1st Mazda 323F -89, samt 1st Ford Sierra med svetsdiff som reservbil. Se förhandstitt på adressen nedan . . . www.khracing.se Denna tråden skapade jag för att visa hur enkelt det kan vara att satsa "noll" kronor på en driftbil - om, man får spons av en bilskrot dvs... Bilen sponsras utav min väns företag, Perstorps Bilskrot i Perstorp, NV-skåne. Samt - KvidingeDATA, Flyttgrossisten samt minis.se . Alla delarna till bilen med få undantag kommer tas från skroten. Undantagen är stolar, bälten, ratt/rattnav, säkerhetsbrytare & brandsläckare. Meningen är att inte behöva lägga en enda krona själv på detta...... hoppas jag MVH/ ........Kristian Dag #1: På väg till skroten för att titta på bilen: framme: "pärlan": Inredningen var MKT fin för en -87:a med 25100mil på mätaren - Men den skall ur... Testar min kolfibervinge som egentligen är till min andra nya bil... Motorn: 105hk 1766 cc OHC Däck finns det i massor att slita upp.... :woot: Dag #2: Min första tanke... Undrar hur mkt det går att lätta en E30 318i ? På tre timmar hann jag med en del idag i 30 graders värme -- gick lite vatten okså kan jag säga - Där var inte alls så mkt asfaltsmattor som jag trodde. Min gamla AE86:a hade mkt mera. alla bagagerummsmattorna, reservhjul, domkraften & vertygslådan fick kicken Dörrsidorna åkte av, samt alla handtag & bakre fönstervevar, baksätet, bakre bältena, golvmattan - dörrlisterna vägde bara de ca 1,5kg st Ser ni bulan i golvet ? Undrar vad som orsakat den Underdelen på luftburken åkte i skrothögen... Baaap låter det nu - BURKLJUD Mattan vid pedalerna trilskades lite granna - så det blev till att ta fram KNIVEN... > Så blev bilen efter några timmars mekande... till & med bakhjulen hann jag montera ! Tyvärr var denna "lite" för stor.... (observera eltejprullen i utblåset på insugsturbinen) ---------------------------------------------------------------- Kostnader: Tokrensad inredning: 0 kr däck i mängder: 0 kr fälgar i mängder: 0 kr svetsgas & svets finns på skroten: 0 kr svetsa bakdiffen: 0 kr = görs på skroten Båge: 0 kr = finns på skroten från en folkracebil. Bågen byggs om jag hinner, en st huvudbåge & 2 bakåtsträvor & två framåtsträvor. Annars ingen båge - Utan istället några rör svetsade inne i bilen för att styva upp karossen bara. --------------------------------------------------- Det jag kommer att montera som jag har hemma: 6-punktsbälte ratt rattnav stolsunderrede annan tank ---------------- Det som borde hinnas med till Mantorp: toklätta bilen på "ALLT SOM INTE NYTTJAS FÖR ATT RULLA FRAMÅT & kunna stanna" kapa fjädrarna fram & bak 50% montera dubbla fjädrar bak genom att skruva ihop 2st & svetsa ihop dem i ändarna svetsa diffen svetsa stag eller buren på plats se över bromsarna ta bort ena ljuddämparen montera fjäderbensstag fram & bak av egen design :-) flera tips ? _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
En 87:a kan det inte vara då bilen har M40-motor som kom -88...och modellen hette då, i Sverige, 318iS...med stort "S"... 16v heter "is", med litet "s" och fanns bara -90/-91.
Så jo, jag tror det är en "iS" trots allt. Effekten är byt the way 113 ystra hingstar... |
||
Andreas.... verkar nästan som att du gillade detta "projektet ju
Enligt VV är det en 1987 med 105 hk Hmmmm Fanns IS med 4 dörrs ? Enligt Autopower's listor är det okså en I -87 http://www.autopower.se/modellguiden Spelar cykelpump samma egentligen - Ju nyare desto bättre ju _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Kristian jag tror din bil e tvekönad
Lycka till me bygget Mvh Keso edit: Du verkar ju ha 88ans lampor och lister. kanske en 87b eller en väldigt tidig 88a _________________ Danny Svensson Bmw 325 Coupé -92 (dagligskutan) Bmw M535i -87 Diamantsvart Bmw 323i sport -79 (samlaråk) |
||
Eftersom det är nyare lamporna och kofångarna så är det säkert som den vakne Danny säger, en sen 87:a...men då är det den absolut första jag hör talas om. "iS" är det dock tveklöst.
Gillar å gillar...har alltid undrat varför inte fler driftar med E30...men vad vet jag, det kanske dom gör? Drifting är ju inte min starka sida...åka på sladd kan jag dock. |
||
hehehe jäklas lite med dig bara Mysko - nu fick jag upp en annan bil som var en -89:a Jag måste ha skrivit fel regnummer igår när jag kollade... Regnr: XXXXXX Färg: VIT Fabrikat: BMW 318I Årsmodell: 1989 Fordonsslag: PB Chassinummer: XXXXXXX Antal ägare: 9 Datum för första reg.: 1988-09-26 Producentansvarig: I trafik första gång: 1989-07-25 Yrkesmässig trafik: Fordonet tillverkat: Direktimport: Nej Utredning: Nej Tillfällig registrering: Nej eftersom den är avregistrerad så var detta all aktuell info jag fann - inget om effekten tyvärr. K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
88:orna kallades "iS" i Sverige och 89:orna bara "i".
113hk är det i alla M40 som satt i E30...och att det är en M40-motor är det ingen tvekan om. Trimmet gör nog dock att den har 117hk nu... ojojojojojoj vad jag kan mycket nyttigt...känner mig skitstolt!!! |
||
jag tror den kommer få mera HK.... blir en stor Z.... dekal i framrutan _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Ja då hade ju Kristian lite rätt då med andra ord.
Förutom han helt sonika slagit fel reg nr på vv Mekar du bilen bara på Perstorps skroten eller den ska komma hem oxå? Mvh _________________ Danny Svensson Bmw 325 Coupé -92 (dagligskutan) Bmw M535i -87 Diamantsvart Bmw 323i sport -79 (samlaråk) |
||
Va Fasen - en äkta Kvidingebo på Rejsa..... Bilen får stå på skroten då den e avregistrerad hos VV. Jag hämtar den varje gång det blir körning _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Krille - om allt som inte gör att bilen rullar framåt ska bort - ska du ta bort:
Rutorna??? Motorhuv baklucka hmm bakdörrar? Har du förresten tänkt på att du (kanske) kan sälja delarna från bilen och TJÄNA $$$ på det hela! _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
Blir plastrutor om jag hinner - men huv o sånt får sitta kvar - inte min bil ju _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 318i - Det var visst en iS 8V ändå . . . | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (13629 totalt) |