Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (13583 totalt) |
Projekt SuperBudget Drifter
Bil: BMW E30 318i Årsmodell: 1989 Motor/Effekt: M40b18- 113hk slita hästar färg: Vit + lite rost 0-100: 9,8 sek fabriksuppgifter Toppfart: 184 km/h fabriksuppgifter Målsättning #1: Att visa - IGEN - att det går att tävla i Drifting utan att ha 500+ turbohästar :-) Som många inte verkar tro ! Målsättning #2: Att ha skitsköj - IGEN Det hela går ut på att ha bilen klar till den 5/8-06 i sommar, då deltävling #2 av S-D-S körs i samband med tidningen Bilsport's evenemang, Action Meet på Mantorp. http://www.bilsport.se/events/2006/e Jag har tidigare sagt att jag inte skulle köra alls i år - men efter allt för mkt skitsnack som vanlig från folk så bestämde jag mig för att täppa till truten på dessa. - Genom att ändå köra en deltävling... Efter Mantorp så kommer BMW'n att brukas till några stuntkörningar som mitt nya företag har bokats in för - Inom företaget så har jag även tillgång till 1st Mazda 323F -89, samt 1st Ford Sierra med svetsdiff som reservbil. Se förhandstitt på adressen nedan . . . www.khracing.se Denna tråden skapade jag för att visa hur enkelt det kan vara att satsa "noll" kronor på en driftbil - om, man får spons av en bilskrot dvs... Bilen sponsras utav min väns företag, Perstorps Bilskrot i Perstorp, NV-skåne. Samt - KvidingeDATA, Flyttgrossisten samt minis.se . Alla delarna till bilen med få undantag kommer tas från skroten. Undantagen är stolar, bälten, ratt/rattnav, säkerhetsbrytare & brandsläckare. Meningen är att inte behöva lägga en enda krona själv på detta...... hoppas jag ![]() MVH/ ........Kristian Dag #1: På väg till skroten för att titta på bilen: ![]() framme: ![]() "pärlan": ![]() Inredningen var MKT fin för en -87:a med 25100mil på mätaren - Men den skall ur... ![]() ![]() ![]() Testar min kolfibervinge som egentligen är till min andra nya bil... ![]() Motorn: 105hk 1766 cc OHC ![]() Däck finns det i massor att slita upp.... :woot: ![]() ![]() ![]() Dag #2: Min första tanke... Undrar hur mkt det går att lätta en E30 318i ? På tre timmar hann jag med en del idag i 30 graders värme -- gick lite vatten okså kan jag säga ![]() Min gamla AE86:a hade mkt mera. ![]() alla bagagerummsmattorna, reservhjul, domkraften & vertygslådan fick kicken ![]() Dörrsidorna åkte av, samt alla handtag & bakre fönstervevar, baksätet, bakre bältena, golvmattan - dörrlisterna vägde bara de ca 1,5kg st ![]() Ser ni bulan i golvet ? Undrar vad som orsakat den ![]() ![]() Underdelen på luftburken åkte i skrothögen... Baaap låter det nu - BURKLJUD ![]() ![]() Mattan vid pedalerna trilskades lite granna - så det blev till att ta fram KNIVEN... > ![]() ![]() Så blev bilen efter några timmars mekande... till & med bakhjulen hann jag montera ! ![]() Tyvärr var denna "lite" för stor.... (observera eltejprullen i utblåset på insugsturbinen) ![]() ---------------------------------------------------------------- Kostnader: Tokrensad inredning: 0 kr däck i mängder: 0 kr fälgar i mängder: 0 kr svetsgas & svets finns på skroten: 0 kr svetsa bakdiffen: 0 kr = görs på skroten Båge: 0 kr = finns på skroten från en folkracebil. Bågen byggs om jag hinner, en st huvudbåge & 2 bakåtsträvor & två framåtsträvor. Annars ingen båge - Utan istället några rör svetsade inne i bilen för att styva upp karossen bara. --------------------------------------------------- Det jag kommer att montera som jag har hemma: 6-punktsbälte ratt rattnav stolsunderrede annan tank ---------------- Det som borde hinnas med till Mantorp: toklätta bilen på "ALLT SOM INTE NYTTJAS FÖR ATT RULLA FRAMÅT & kunna stanna" kapa fjädrarna fram & bak 50% montera dubbla fjädrar bak genom att skruva ihop 2st & svetsa ihop dem i ändarna svetsa diffen svetsa stag eller buren på plats se över bromsarna ta bort ena ljuddämparen montera fjäderbensstag fram & bak av egen design :-) flera tips ? _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
En 87:a kan det inte vara då bilen har M40-motor som kom -88...och modellen hette då, i Sverige, 318iS...med stort "S"... 16v heter "is", med litet "s" och fanns bara -90/-91.
Så jo, jag tror det är en "iS" trots allt. ![]() Effekten är byt the way 113 ystra hingstar... ![]() |
||
Andreas.... verkar nästan som att du gillade detta "projektet ju
![]() Enligt VV är det en 1987 med 105 hk Hmmmm Fanns IS med 4 dörrs ? Enligt Autopower's listor är det okså en I -87 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() http://www.autopower.se/modellguiden Spelar cykelpump samma egentligen - Ju nyare desto bättre ju ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Kristian jag tror din bil e tvekönad
![]() Lycka till me bygget Mvh Keso ![]() edit: Du verkar ju ha 88ans lampor och lister. kanske en 87b eller en väldigt tidig 88a ![]() _________________ Danny Svensson Bmw 325 Coupé -92 (dagligskutan) Bmw M535i -87 Diamantsvart Bmw 323i sport -79 (samlaråk) |
||
Eftersom det är nyare lamporna och kofångarna så är det säkert som den vakne Danny säger, en sen 87:a...men då är det den absolut första jag hör talas om. "iS" är det dock tveklöst.
Gillar å gillar...har alltid undrat varför inte fler driftar med E30...men vad vet jag, det kanske dom gör? Drifting är ju inte min starka sida...åka på sladd kan jag dock. ![]() |
||
hehehe jäklas lite med dig bara ![]() Mysko - nu fick jag upp en annan bil som var en -89:a Jag måste ha skrivit fel regnummer igår när jag kollade... Regnr: XXXXXX Färg: VIT Fabrikat: BMW 318I Årsmodell: 1989 Fordonsslag: PB Chassinummer: XXXXXXX Antal ägare: 9 Datum för första reg.: 1988-09-26 Producentansvarig: I trafik första gång: 1989-07-25 Yrkesmässig trafik: Fordonet tillverkat: Direktimport: Nej Utredning: Nej Tillfällig registrering: Nej eftersom den är avregistrerad så var detta all aktuell info jag fann - inget om effekten tyvärr. K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
88:orna kallades "iS" i Sverige och 89:orna bara "i".
113hk är det i alla M40 som satt i E30...och att det är en M40-motor är det ingen tvekan om. Trimmet gör nog dock att den har 117hk nu... ![]() ojojojojojoj vad jag kan mycket nyttigt...känner mig skitstolt!!! ![]() ![]() |
||
jag tror den kommer få mera HK.... blir en stor Z.... dekal i framrutan ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Ja då hade ju Kristian lite rätt då med andra ord.
Förutom han helt sonika slagit fel reg nr på vv ![]() Mekar du bilen bara på Perstorps skroten eller den ska komma hem oxå? Mvh _________________ Danny Svensson Bmw 325 Coupé -92 (dagligskutan) Bmw M535i -87 Diamantsvart Bmw 323i sport -79 (samlaråk) |
||
Va Fasen - en äkta Kvidingebo på Rejsa..... ![]() Bilen får stå på skroten då den e avregistrerad hos VV. Jag hämtar den varje gång det blir körning ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Krille - om allt som inte gör att bilen rullar framåt ska bort - ska du ta bort:
Rutorna??? ![]() Motorhuv baklucka hmm bakdörrar? ![]() Har du förresten tänkt på att du (kanske) kan sälja delarna från bilen och TJÄNA $$$ på det hela! _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||
Blir plastrutor om jag hinner - men huv o sånt får sitta kvar - inte min bil ju ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (13583 totalt) |