| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
0-300 med Bugatti Veyron
|
2 besök senaste veckan (3524 totalt) |
|
0-300 med Bugatti Veyron
Den sticker ganska bra! http://www.youtube.com/watch?v=9Fdb8 _________________ Lasse Alfons |
||||
|
|
||||
|
Det där är inte 0-300, det tar 11 sek. från att den startar tills filmens slut.
1000 hk och 4WD ger inte 0-300 på 11 sekunder. Enl. Wikipédia gör Veyronen 0-300 på 16.7 sekunder, vilket är sinnessjukt snabbt, men 11 sekunder vore dragsterprestanda. _________________ Johan Meissner |
||||
|
Den låter lite mesigt
Måste påminna om den tyska Cobran med 1400hk/1780Nm som var uppe för ett tag sedan, 0-300 på 10sec
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
Johan - Kolla här:
http://www.exvitermini.com/mrh9.htm _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
troligtvis 1300-1400 hk i den :-) _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Top Fuel-prestande är 0-500+ på dryga fyra sekunder. /Bo _________________ Bo Danerius |
||||
Ja den där har jag med sett förut... HELT PSYKo alltså! och då missar han ju ändå växlingen mellan 2an och 3an.
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||
men de har uppemot 8000 hk - ju - Grannen min heter Möller & kör TF !
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Tänk vilken skillnad det är att leva med Veyron vs VeilSide...
|
||||
|
Kanske ska till lägga att Bugattin är snabbare än en F1 från 0-200.. 0-60miles på 2,8 tror jag det var.
Sen hörde jag något om 0-290 på 12 eller 13 sec.. Mvh _________________ Danny Svensson Bmw 325 Coupé -92 (dagligskutan) Bmw M535i -87 Diamantsvart Bmw 323i sport -79 (samlaråk) |
||||
Nja, det stämmer väl inte riktigt, hehe. Här kommer jag med fler siffor igen. The figures are (for the 2005 Renault R25): 0 to 100 km/h: 1.9 seconds 0 to 200 km/h: 3.9 seconds 0 to 300 km/h: 8.4 seconds, may be slightly more or less depending on the aerodynamic setup. Blir väl rätt svårt för Bugattin att matcha... _________________ Johan Meissner |
||||
|
Så F1 gör 100-200 på 2 sekunder oj oj. Jag skulle inte få plats i sittbrunnen pga alla lager blöjor som skulle krävas.
|
||||
|
||||
|
Sådana här siffror och jämförelser är skitkul!
Läste att en vältränad Formula 1 bil, rätt spakad klarar 0-200 och 200-0 på trakterna kring 8 sekunder. Snacka om att uppleva framtiden liiiite före alla oss andra. En Formula 1 bil av dagens mått väger väl omkring 600 kilo inklusive han med hjälmen och trycker ur sig 900 hästkrafter. (Iallafall med V10 som ryggvärmare) För att hitta på ännu fler jämförelser som för den här tråden på ännu fler villovägar kan nedanstående nämnas. En Top Fueler avverkar strippen (402 meter) på omkring 5 sekunder. Motorn har då vevat 800 varv. Det har gått åt lika mycket soppa som ett Boeing 747 som startar. Tänk då på att nitrometan har 12 gånger högre energivärde än flygfotogen. En sådan motor som sitter i en Top Fueler kostar ungefär 1 miljon kronor, den är god för ungefär 7-8000 hästkrafter. Nästan 1000 hästkrafter per cylinder. Kamaxeln snurrar ungefär 280 varv på 402 meter. Den har 16 tändstift, dessa stift matas med kräm från MSD tändsystemet som levererar 88 ampere. Det är nästan lika mycket som en MIG svets. Efter 200 meter finns det inget kvar av tändstiften så bränslet får minsann tända på kompression och uppbyggd inre temperatur. om du kommer med din Lingenfelter-trimmade dubbelturbo Corvette på flat out och passerar startlinjen i runt 300 blås, samtidigt som en Top Fueler får mat, så kommer han att vara ikapp dig efter 200 meter, på väg om dig efter 300 meter och du kommer att ha 50 meter kvar att köra när hans nosvinge passerar fotocellerna. Micke Kågereds mekaniker (Gotlänningen), var ganska stursk och sa efter lite tänkande... -Njaeee, jao skolle no våge släppe han halve sträcken. om du finns kvar på banan vill säga... Eftersom... En Top Fuelers bakre vinge har en downforce på 5 ton och nosvingen ett tryck på 1 ton ungefär. Detta skapar en fruktansvärd "bogvåg" av luft omkring bilen när den forcerar sig genom luften. Vilket mycket väl skulle kunna pressa, en i detta fallet mottävlande bil av banan. Från startögonblicket till att skärmen greppar i luften har föraren upplevt en G-skillnad på 15 G. Det mest kritiska ögonblicket är när skärmen greppar i luften, det är då föraren kan skada sin nacke eller bryta revben i kroppen om säkerhetsbältet satt fel eller för löst. Spaken som utlöser skärmen drar föraren i vid drygt halva sträckan, annars skulle skärmen veckla ut sig alldeles för sent. om alla i ett team skulle arbeta helt gratis, allt skulle funka och inget gick sönder... då kostar det 10.000 kronor... per minut. och för alla hemmamekare och motorbyggare kan nämnas att ett Top Fuel mekteam plockar ner, byter lite prylar och skruvar ihop maskinen igen på... 29 minuter. Hoppas nu ingen blir putt över inlägget som kanske svävar iväg aningen.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
402/(300/3,6)=4,8 sek. Inte en chans att dragstern vinner med 50 m. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
|
okej...
Jag har ju inte suttit och vetenskapligt räknat ut meter för meter med vindavdrifter och effektförluster i drivlinan medräknat i ekvationerna. Detta är jämförelser som ömsom är skrönor och ömsom förhoppningsvis är överdrifter som jag hört och läst. Jag kan bara hoppas att något av det som jag KOPIERAT in i texten har någon som helst sanningshalt i sig. Men eftersom du med sådan matematisk precision och exakthet upptäckte ett liiiitet fel i texten så räknade du högst sannolikt även ut att fallet var så oxå. However... Som jag skrev överst, sådana här jämförelser är skitkul. /A _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
![]() |
Bilder o videos
0-300 med Bugatti Veyron
|
2 besök senaste veckan (3524 totalt) |