Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
0-300 med Bugatti Veyron
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (3524 totalt)
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354


Trådstartare
0-300 med Bugatti Veyron

Den sticker ganska bra!

http://www.youtube.com/watch?v=9Fdb8FdXfPU&mode=related&search . . . .

_________________
Lasse Alfons
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569



Kan ju inte vara möjligt att den har ett sådant accs? såg nästan overkligt ut

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483



Ja, helt sjukt!

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



1000hk minst o fyrhjulsdrift.
Sticker otroligt snabbt!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019



Det där är inte 0-300, det tar 11 sek. från att den startar tills filmens slut.

1000 hk och 4WD ger inte 0-300 på 11 sekunder.

Enl. Wikipédia gör Veyronen 0-300 på 16.7 sekunder, vilket är sinnessjukt snabbt, men 11 sekunder vore dragsterprestanda.

_________________
Johan Meissner
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Den låter lite mesigt Måste påminna om den tyska Cobran med 1400hk/1780Nm som var uppe för ett tag sedan, 0-300 på 10sec

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Johan Meissner skrev:
Det där är inte 0-300, det tar 11 sek. från att den startar tills filmens slut.

1000 hk och 4WD ger inte 0-300 på 11 sekunder.

Enl. Wikipédia gör Veyronen 0-300 på 16.7 sekunder, vilket är sinnessjukt snabbt, men 11 sekunder vore dragsterprestanda.




Johan - Kolla här:

http://www.exvitermini.com/mrh9.htm

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019



Japp, har sett dem

VeilSides 13-sekunders körning är sanslös. Men sedan är den ju också utstrippad på allt i bilen och har minst lika många hästar som Veyronen

_________________
Johan Meissner
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Johan Meissner skrev:
Japp, har sett dem

VeilSides 13-sekunders körning är sanslös. Men sedan är den ju också utstrippad på allt i bilen och har minst lika många hästar som Veyronen


troligtvis 1300-1400 hk i den :-)

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



Johan Meissner skrev:
Det där är inte 0-300, det tar 11 sek. från att den startar tills filmens slut.

1000 hk och 4WD ger inte 0-300 på 11 sekunder.

Enl. Wikipédia gör Veyronen 0-300 på 16.7 sekunder, vilket är sinnessjukt snabbt, men 11 sekunder vore dragsterprestanda.


Top Fuel-prestande är 0-500+ på dryga fyra sekunder. /Bo

_________________
Bo Danerius
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019



Japp, det är ännu sanslösare

_________________
Johan Meissner
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



KristianAE86 skrev:
Johan Meissner skrev:
Japp, har sett dem

VeilSides 13-sekunders körning är sanslös. Men sedan är den ju också utstrippad på allt i bilen och har minst lika många hästar som Veyronen


troligtvis 1300-1400 hk i den :-)

Ja den där har jag med sett förut... HELT PSYKo alltså! och då missar han ju ändå växlingen mellan 2an och 3an.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Bo Danerius skrev:
Johan Meissner skrev:
Det där är inte 0-300, det tar 11 sek. från att den startar tills filmens slut.

1000 hk och 4WD ger inte 0-300 på 11 sekunder.

Enl. Wikipédia gör Veyronen 0-300 på 16.7 sekunder, vilket är sinnessjukt snabbt, men 11 sekunder vore dragsterprestanda.


Top Fuel-prestande är 0-500+ på dryga fyra sekunder. /Bo




men de har uppemot 8000 hk - ju - Grannen min heter Möller & kör TF !

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Johan Meissner skrev:
Japp, har sett dem

VeilSides 13-sekunders körning är sanslös. Men sedan är den ju också utstrippad på allt i bilen och har minst lika många hästar som Veyronen


Tänk vilken skillnad det är att leva med Veyron vs VeilSide...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
DannyMk1
Kvidinge (Skånela)
Här sen Mar 2005
Inlägg: 247



Kanske ska till lägga att Bugattin är snabbare än en F1 från 0-200.. 0-60miles på 2,8 tror jag det var.
Sen hörde jag något om 0-290 på 12 eller 13 sec..

Mvh

_________________
Danny Svensson

Bmw 325 Coupé -92 (dagligskutan)
Bmw M535i -87 Diamantsvart
Bmw 323i sport -79 (samlaråk)
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019



DannyMk1 skrev:
Kanske ska till lägga att Bugattin är snabbare än en F1 från 0-200.. 0-60miles på 2,8 tror jag det var.
Sen hörde jag något om 0-290 på 12 eller 13 sec..

Mvh


Nja, det stämmer väl inte riktigt, hehe. Här kommer jag med fler siffor igen.

The figures are (for the 2005 Renault R25):

0 to 100 km/h: 1.9 seconds
0 to 200 km/h: 3.9 seconds
0 to 300 km/h: 8.4 seconds, may be slightly more or less depending on the aerodynamic setup.

Blir väl rätt svårt för Bugattin att matcha...

_________________
Johan Meissner
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



Så F1 gör 100-200 på 2 sekunder oj oj. Jag skulle inte få plats i sittbrunnen pga alla lager blöjor som skulle krävas.

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20382



Andreas A skrev:
Så F1 gör 100-200 på 2 sekunder oj oj. Jag skulle inte få plats i sittbrunnen pga alla lager blöjor som skulle krävas.
Det omvända är ännu värre (dvs inbromsning). Saknar naturligtvis siffror men 300-100 bör inte ta mer än nån dryg sekund (-5g har jag för mig).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Sådana här siffror och jämförelser är skitkul!

Läste att en vältränad Formula 1 bil, rätt spakad klarar 0-200 och 200-0 på trakterna kring 8 sekunder.
Snacka om att uppleva framtiden liiiite före alla oss andra.

En Formula 1 bil av dagens mått väger väl omkring 600 kilo inklusive han med hjälmen och trycker ur sig 900 hästkrafter. (Iallafall med V10 som ryggvärmare)

För att hitta på ännu fler jämförelser som för den här tråden på ännu fler villovägar kan nedanstående nämnas.

En Top Fueler avverkar strippen (402 meter) på omkring 5 sekunder.

Motorn har då vevat 800 varv.

Det har gått åt lika mycket soppa som ett Boeing 747 som startar.
Tänk då på att nitrometan har 12 gånger högre energivärde än flygfotogen.

En sådan motor som sitter i en Top Fueler kostar ungefär 1 miljon kronor, den är god för ungefär 7-8000 hästkrafter.
Nästan 1000 hästkrafter per cylinder.

Kamaxeln snurrar ungefär 280 varv på 402 meter.

Den har 16 tändstift, dessa stift matas med kräm från MSD tändsystemet som levererar 88 ampere.
Det är nästan lika mycket som en MIG svets.
Efter 200 meter finns det inget kvar av tändstiften så bränslet får minsann tända på kompression och uppbyggd inre temperatur.

om du kommer med din Lingenfelter-trimmade dubbelturbo Corvette på flat out och passerar startlinjen i runt 300 blås, samtidigt som en Top Fueler får mat, så kommer han att vara ikapp dig efter 200 meter, på väg om dig efter 300 meter och du kommer att ha 50 meter kvar att köra när hans nosvinge passerar fotocellerna.
Micke Kågereds mekaniker (Gotlänningen), var ganska stursk och sa efter lite tänkande... -Njaeee, jao skolle no våge släppe han halve sträcken.

om du finns kvar på banan vill säga... Eftersom...

En Top Fuelers bakre vinge har en downforce på 5 ton och nosvingen ett tryck på 1 ton ungefär.
Detta skapar en fruktansvärd "bogvåg" av luft omkring bilen när den forcerar sig genom luften.
Vilket mycket väl skulle kunna pressa, en i detta fallet mottävlande bil av banan.

Från startögonblicket till att skärmen greppar i luften har föraren upplevt en G-skillnad på 15 G.
Det mest kritiska ögonblicket är när skärmen greppar i luften, det är då föraren kan skada sin nacke eller bryta revben i kroppen om säkerhetsbältet satt fel eller för löst.
Spaken som utlöser skärmen drar föraren i vid drygt halva sträckan, annars skulle skärmen veckla ut sig alldeles för sent.

om alla i ett team skulle arbeta helt gratis, allt skulle funka och inget gick sönder... då kostar det 10.000 kronor... per minut.

och för alla hemmamekare och motorbyggare kan nämnas att ett Top Fuel mekteam plockar ner, byter lite prylar och skruvar ihop maskinen igen på... 29 minuter.


Hoppas nu ingen blir putt över inlägget som kanske svävar iväg aningen.


_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



Geno skrev:

om du kommer med din Lingenfelter-trimmade dubbelturbo Corvette på flat out och passerar startlinjen i runt 300 blås, samtidigt som en Top Fueler får mat, så kommer han att vara ikapp dig efter 200 meter, på väg om dig efter 300 meter och du kommer att ha 50 meter kvar att köra när hans nosvinge passerar fotocellerna.
Micke Kågereds mekaniker (Gotlänningen), var ganska stursk och sa efter lite tänkande... -Njaeee, jao skolle no våge släppe han halve sträcken.

om du finns kvar på banan vill säga... Eftersom...



402/(300/3,6)=4,8 sek. Inte en chans att dragstern vinner med 50 m.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



okej...
Jag har ju inte suttit och vetenskapligt räknat ut meter för meter med vindavdrifter och effektförluster i drivlinan medräknat i ekvationerna.
Detta är jämförelser som ömsom är skrönor och ömsom förhoppningsvis är överdrifter som jag hört och läst.
Jag kan bara hoppas att något av det som jag KOPIERAT in i texten har någon som helst sanningshalt i sig.
Men eftersom du med sådan matematisk precision och exakthet upptäckte ett liiiitet fel i texten så räknade du högst sannolikt även ut att fallet var så oxå.

However...
Som jag skrev överst, sådana här jämförelser är skitkul.

/A

_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Bilder o videos
0-300 med Bugatti Veyron
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (3524 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande