Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Liten momentnyckel?
4472 besök totalt
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Liten momentnyckel?

Nån som vet vart jag kan köpa en momentnyckel som går från 10Nm och uppåt en bit?

(Jag vet att 10 Nm är bara att dra litegranna men jag föredrar att dra allting "by the book")
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Jag har en Syntace 2-20 nm, egentligen en rebadgad Würth, kolla med närmaste Würth åf, men de är rätt dyra, ca 1000:- stycket, tror att Ahlsells har billigare.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Feltema????

Vargön
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Feltema har slutat med sin lilla momentnyckel tyvärr....
Citera
Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003

Micro har några olika, kolla www.micro.se och sök efter momentnyckel.

Stockholm
Här sen Jul 2006

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Jag köpte en på järnkompaniet i stocholm... går från 10-100 kostar drygt 2500:- har jag för mej...
Lämnade in den för omkalibrering nu efter drygt 2 år och då visade den 1nm fel från kalibrerings pappret jag hadde sen tidigare, så de verkar ju vara bra kvalitet också

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Ska du dra bultar i motorn eller i något annat dyrt så köp ingen momentnyckel på biltema eller micro, har själv gjort det och dragit gängpaj(!) i en alutopp. Vid kontroll visade det sig att den klickade vid 30nm när den var inställd på 20nm. thumbs down Det kan bli dyrt att vara snål...

www.modsport.se
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Har också dragit sönder saker med en billig momentnyckel (Clas ohlson). Nu har jag en riktig och ska jag dra något utanför intervallet den klarar (20-200Nm) drar jag hellre på känsla.

Belgien
Här sen Mar 2005

kristian_esi skrev:
Jag köpte en på järnkompaniet i stocholm... går från 10-100 kostar drygt 2500:- har jag för mej...
Lämnade in den för omkalibrering nu efter drygt 2 år och då visade den 1nm fel från kalibrerings pappret jag hadde sen tidigare, så de verkar ju vara bra kvalitet också

Var kan man kalibrera sin momentnyckel?

Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Tomi skrev:
kristian_esi skrev:

Hemma i garaget.

har du en en meter lång stång, och på den hänger upp något som "väger" 100N så har du 100Nm osv.

Har sjäv använt den metoden för moment i skalor som inte fanns på momentnyckeln.

sätt fast hylsfästet i skruvstäd, med skaftet horisontellt, ställ in nyckeln på lämpligt moment, sätt på ett lämpligt förlängningsrör.

Så hänger du 30 kg på en en meter lång förlängare har du 30Nm. 50 kg på en halvmeter 25Nm osv.

--VVTS--
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Magnus L skrev:

Så hänger du 30 kg på en en meter lång förlängare har du 30Nm. 50 kg på en halvmeter 25Nm osv.

30kg ~ 300N
på en meter blir det väl 300Nm?

50kg ~ 500N
På en halvmeter blir det väl 250Nm?

Eller har jag glömt all mekanik nu...?

Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Sen får man kalibrera för ca 9,81 N/kg (om jag inte minns helt fel). Det är ju trots allt 2% skillnad.

Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Niklas Falk skrev:
Sen får man kalibrera för ca 9,81 N/kg (om jag inte minns helt fel). Det är ju trots allt 2% skillnad.

Stämmer... 9.81 eller 9.82 beroende på var i Sverige man är brukar det väl vara

Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Figgz skrev:
Magnus L skrev:

30kg ~ 300N
på en meter blir det väl 300Nm?

50kg ~ 500N
På en halvmeter blir det väl 250Nm?

Eller har jag glömt all mekanik nu...?

Nejdå, du har rätt, jag har svinglat för mycket.

--VVTS--
Citera
snyggve
Ullared
Här sen Jan 2007

SNAP-ON brukar fixa det mesta (allt) i verktygsväg om man är villig att betala för kvalite!!

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus L skrev:
Tomi skrev:
kristian_esi skrev:

Hemma i garaget.

har du en en meter lång stång, och på den hänger upp något som "väger" 100N så har du 100Nm osv.

Har sjäv använt den metoden för moment i skalor som inte fanns på momentnyckeln.

sätt fast hylsfästet i skruvstäd, med skaftet horisontellt, ställ in nyckeln på lämpligt moment, sätt på ett lämpligt förlängningsrör.

Kom vi inte fram till att man var tvungen att aplicera kraften vid handtaget på momentnyckeln i en annan tråd?

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
Liten momentnyckel?
4472 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande