Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
7 besök senaste veckan (4347 totalt) |
Rikta framvagnsram?
Idag var jag under Swiften och kollade efter felet till vinkeln på mitt vänstra hjul, och fan att ramen var intryckt en sådär med ögonmått 3cm in och 1cm upp. Väldigt skummt att skärmarna inte gick av om ramen blev skev... men men, man vet aldrig med gammalt japps, ramen kanske är mjukare än plasten ![]() Men nu är frågan vart jag kan få den riktad? Fixar dom sånt om man gör en framvagnsjustering? Vad skulle det kosta? Någon som har tips eller synpunkter? |
||||||
Gissar lite....
Däckverkstad med hjulinställningsutrustning har nog sällan oxo riktbänk. Skulle tro att det snarare är bilverkstäder med inriktning mot plåtarbeten som har den typen av utrustning. Vet ej vad det kostar men gissar på att det handlar om andra sidan 10kkr. Kanske idé att köpa en enkel hydraulisk riktsats från Biltema? Eller lämna till någon liten bilfirma med sådana enklare riktverktyg. _________________ Pär Hylander |
||||||
Andra sidan 10kkr är långt ifrån vad jag är villig att ge ( med tanke på att bilen kostade mig hälften), men nu är det en väldigt liten bit som behöver riktas, samt att den inte är särskillt tjock heller... så det dära biltema allternativet låter lite lockande! Vad kostar ett sånt ungefär? och hur svårt är det att utföra arbetet? P.S. Jag har faktiskt övervägt att spänna fast ett riktigt tjockt rep i skiten och fästa det i något hus och sen backa bilen hastigt ![]() |
||||||
![]() Brorsan försökte flytta på nån sten med ena framhjulet och efter det gick det bara att svänga åt vänster så vi var tvungna att hitta på något... När han gjorde en liknande övning med andra framhjulet gick krängningshämmaren av så vi fick skruva dit en ny innan vi knöt fast bilen i trädet. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Sådant brukar gå att lösa med domkraft, grova balkar, pallbocker och kättingar. Det viktigaste är att du räknar ut hur skadan har uppkommit........och från vilket håll smällen kommit ifrån, Skadan måste sedan dras ut i samma riktning.....fast åt andra hållet. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Skadan skedde iome att vänster fram(som alltså är krockat) åkte ned i diket som var väldigt djupt och körde in i dikeskanten (diket var utformat som ett djävla V av någon konstig anledning). Men det lustiga var att det gick väldigt sakta (nåja, med tanke på hur fort det hade gått precis innan), så skärmen tog juh ingen skada alls då, visserligen så krossades ett glas med ändå... Det gick någonstans i 20-30km/h när väl bilen tog i dikeskanten, då var smällen riktad rakt in och med några graders lutning uppåt. Med ögonmått mätt är den intryckt 2-3cm innåt och något sånär som på 0.5-1cm uppåt i bilen. Men hur skall man gå till väga då? Jag är väldigt grön på det här med meckande nämligen, det är sånär som på att jag inte klarar av att byta hjul på bilen ![]() |
||||||
Nu förstår jag inte riktigt? Krökte ni det för nöjets skull för att få kröka tillbaka den? ![]() |
||||||
Först körde lillebror bil. ![]() Sen svängde vägen och inte han. ![]() Då tog vi hem dem och knöt i ett träd. :idea: Nu kunde kan köra igen. ![]() Då svängde vägen åt andra hållet ![]() Nu fick vi skruva innan vi knöt fast bilen. ![]() Sen kunde han köra med den ända tills ett fjäderben kom upp genom hatthyllan. ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
okay, så om jag har fattat rätt så avråder du från den metoden alltså? ![]() |
||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
om du kan knyta fast bilen i ett träd..........och få kraften riktad snätt nedåt...........näää.....det går nog inte _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jo, bilen skulle jag knappast vilja påstå att den kostar mer än en uppsättning riktiga däck. Dock skall den brukas hela sommaren och helst säljas efter den, så jag vill helst att den inte blir obrukbar... och jo, det finns en ganska stor risk för att den skulle gå sönder kan jag tänka mig, med tanke på hur relativt lite kraft det krävdes för att kröka till den i första hand... Så frågan är juh om man ska testa den metoden? |
||||||
Nix funkade, men ta det kammat så du rycker den balkan.
Försök att ta reda på riktingen som det skall riktas åt, framåt är nog lättast men neråt blir nog värre med. Det är bara att testa, men som jag sa först, ta det varligt och öka farten sakta tills det börjar hända grejor. Jag har riktat bil med STOR rullande bussdomkraft och 10m kätting, jäv... vilken kraft man kan få. Seriöst kan man diskutera, funkar japp. Rep i träd funkar lika bra. Gäller bara att ha bra kätting eller rep. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Vad gör jag åt fjäderbenet då? För iome att fjäderbenet nu sitter snett då k-hämmaren tryckar bak den, så sitter juh även fjästet för fjäderbenet väldigt konstigt till... Ska man då lossa på det innan man försöker "dra" till bilen? Då jag inte riktigt förstår hur man kan rikta till den med en domkraft (ja, jag är aningen trött...) så tror jag trädmetoden verkar lättast. Men ska man då backa så att det blir ett ryck (alltså låta repet ligga löst innan man börjar backa) eller ska man försöka dra ut den genom att krypköra bakåt? |
||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Ryck varianten, jag tror inte rikta genom att bara dra, allså slapp lina.
Back försiktigt, vänta på tärniten. Gå och kolla om det hänt något, om inte öka farten lite. När du hittat farten där det händer grejor så ryck lite åt gången. Försöker man rycka allt på en gång så blir det som med katchopflaskenm kommer ingetm kommer INGET, sen komm det för mycket ![]() Innan du börjar rycka försök hitta ett par mått så du vet om det har hänt något vid rycken eller ej. tex mätt på den obomade sidan och gämnför med den krökta sidan. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
jaja, jag tog i lite väl med ordet krypköra... jag menade backa ut den sakta tills linan E spännd, och sedan stämpla gasen... På så sätt får man juh hjulspinn, och om det rör något så när på sig bakåt lär det juh vara i krypkörar tempo. |
||||||
Annars du kanske kan ta ett foto på varje sida (den hela o den trasiga) så kanske det går lättare att tipsa?
En sån där liten hydrauldomkraft kan vara en bra grej om man ser till att sprida kraften i den änden där man INTE vill böja eller flytta nåt ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
Jag har dessvärre ingen digitalkamera. ![]() Dock kan jag juh rita en bild i paint, det är faktiskt inte värre än till att det går att rita i paint ![]() ![]() Sådär ser det ut ganska exact. Jag har för enkelhetens skull låtit bli att rita ut k-hämmare styrstag etc... Faktum är att det inte ser så mycket mer komplicerat uti verkligheten... |
||||||
Kom precis hem från Tullinge... Jag hade hittat en fin plats, och ett fint träd. Bogseringslina hade jag även lånat av en polare
![]() Efter 6st backningar så gick linan dessvärre av, och till min stora förvåning så var det på trädet den gick av, och inte på bilen?... Efter 5st backningar så kollade jag vad som hade hänt, och faktum är att den kanske flyttade sig frammåt 3mm... Så det var inte så värst lyckat måste jag säga... Finns det någon riskt för att man skulle kunna kapa av styrleden och krägningshämmaren istället, för att kunna ställa in hjulet så att fjäderbenet pekar rakt ned istället tro? Eller är det bara att skrota bilen med det samma? |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
7 besök senaste veckan (4347 totalt) |