Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Rikta framvagnsram?
7 besök senaste veckan (4347 totalt)
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Rikta framvagnsram?

Idag var jag under Swiften och kollade efter felet till vinkeln på mitt vänstra hjul, och fan att ramen var intryckt en sådär med ögonmått 3cm in och 1cm upp. Väldigt skummt att skärmarna inte gick av om ramen blev skev... men men, man vet aldrig med gammalt japps, ramen kanske är mjukare än plasten
Men nu är frågan vart jag kan få den riktad?
Fixar dom sånt om man gör en framvagnsjustering? Vad skulle det kosta? Någon som har tips eller synpunkter?
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Ingen som vet?
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Gissar lite....

Däckverkstad med hjulinställningsutrustning har nog sällan oxo riktbänk. Skulle tro att det snarare är bilverkstäder med inriktning mot plåtarbeten som har den typen av utrustning. Vet ej vad det kostar men gissar på att det handlar om andra sidan 10kkr.

Kanske idé att köpa en enkel hydraulisk riktsats från Biltema? Eller lämna till någon liten bilfirma med sådana enklare riktverktyg.

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Gissar lite....

Däckverkstad med hjulinställningsutrustning har nog sällan oxo riktbänk. Skulle tro att det snarare är bilverkstäder med inriktning mot plåtarbeten som har den typen av utrustning. Vet ej vad det kostar men gissar på att det handlar om andra sidan 10kkr.

Kanske idé att köpa en enkel hydraulisk riktsats från Biltema? Eller lämna till någon liten bilfirma med sådana enklare riktverktyg.

Andra sidan 10kkr är långt ifrån vad jag är villig att ge ( med tanke på att bilen kostade mig hälften), men nu är det en väldigt liten bit som behöver riktas, samt att den inte är särskillt tjock heller... så det dära biltema allternativet låter lite lockande! Vad kostar ett sånt ungefär? och hur svårt är det att utföra arbetet?

P.S. Jag har faktiskt övervägt att spänna fast ett riktigt tjockt rep i skiten och fästa det i något hus och sen backa bilen hastigt
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Andrew Petrykowski skrev:
P.S. Jag har faktiskt övervägt att spänna fast ett riktigt tjockt rep i skiten och fästa det i något hus och sen backa bilen hastigt
Vi använde den principen på brorsans gamla BMW. Vi spände dock repet runt ett träd för det räckte inte runt huset.

Brorsan försökte flytta på nån sten med ena framhjulet och efter det gick det bara att svänga åt vänster så vi var tvungna att hitta på något...
När han gjorde en liknande övning med andra framhjulet gick krängningshämmaren av så vi fick skruva dit en ny innan vi knöt fast bilen i trädet.

Forshaga
Här sen Dec 2002

.. så det dära biltema allternativet låter lite lockande! Vad kostar ett sånt ungefär? och hur svårt är det att utföra arbetet?

Sådant brukar gå att lösa med domkraft, grova balkar, pallbocker och kättingar.
Det viktigaste är att du räknar ut hur skadan har uppkommit........och från vilket håll smällen kommit ifrån,
Skadan måste sedan dras ut i samma riktning.....fast åt andra hållet.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
ButterflyRacing skrev:

.. så det dära biltema allternativet låter lite lockande! Vad kostar ett sånt ungefär? och hur svårt är det att utföra arbetet?

Sådant brukar gå att lösa med domkraft, grova balkar, pallbocker och kättingar.
Det viktigaste är att du räknar ut hur skadan har uppkommit........och från vilket håll smällen kommit ifrån,
Skadan måste sedan dras ut i samma riktning.....fast åt andra hållet.

Skadan skedde iome att vänster fram(som alltså är krockat) åkte ned i diket som var väldigt djupt och körde in i dikeskanten (diket var utformat som ett djävla V av någon konstig anledning). Men det lustiga var att det gick väldigt sakta (nåja, med tanke på hur fort det hade gått precis innan), så skärmen tog juh ingen skada alls då, visserligen så krossades ett glas med ändå... Det gick någonstans i 20-30km/h när väl bilen tog i dikeskanten, då var smällen riktad rakt in och med några graders lutning uppåt. Med ögonmått mätt är den intryckt 2-3cm innåt och något sånär som på 0.5-1cm uppåt i bilen.
Men hur skall man gå till väga då? Jag är väldigt grön på det här med meckande nämligen, det är sånär som på att jag inte klarar av att byta hjul på bilen
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Vi använde den principen på brorsans gamla BMW. Vi spände dock repet runt ett träd för det räckte inte runt huset.

Brorsan försökte flytta på nån sten med ena framhjulet och efter det gick det bara att svänga åt vänster så vi var tvungna att hitta på något...
När han gjorde en liknande övning med andra framhjulet gick krängningshämmaren av så vi fick skruva dit en ny innan vi knöt fast bilen i trädet.

Nu förstår jag inte riktigt?
Krökte ni det för nöjets skull för att få kröka tillbaka den?
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Lennart Mäkinen skrev:

Nu förstår jag inte riktigt?
Krökte ni det för nöjets skull för att få kröka tillbaka den?
Man kanske ska skriva saker i rätt ordning...
Först körde lillebror bil.
Sen svängde vägen och inte han.
Då tog vi hem dem och knöt i ett träd. :idea:
Nu kunde kan köra igen.
Då svängde vägen åt andra hållet
Nu fick vi skruva innan vi knöt fast bilen. thumbs down
Sen kunde han köra med den ända tills ett fjäderben kom upp genom hatthyllan.

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Man kanske ska skriva saker i rätt ordning...
Först körde lillebror bil.
Sen svängde vägen och inte han.
Då tog vi hem dem och knöt i ett träd. :idea:
Nu kunde kan köra igen.
Då svängde vägen åt andra hållet
Nu fick vi skruva innan vi knöt fast bilen. thumbs down
Sen kunde han köra med den ända tills ett fjäderben kom upp genom hatthyllan.

okay, så om jag har fattat rätt så avråder du från den metoden alltså?
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

På en bil som kostar som en normal uppsättning däck kan det funka. Eventuellt kan plåten ge vika och då är man ju snett ute. I det här fallet var det ju min bror och inte jag som skulle köra så jag led ju inte av det.

Forshaga
Här sen Dec 2002

om du kan knyta fast bilen i ett träd..........och få kraften riktad snätt nedåt...........näää.....det går nog inte

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
På en bil som kostar som en normal uppsättning däck kan det funka. Eventuellt kan plåten ge vika och då är man ju snett ute. I det här fallet var det ju min bror och inte jag som skulle köra så jag led ju inte av det.

Jo, bilen skulle jag knappast vilja påstå att den kostar mer än en uppsättning riktiga däck.
Dock skall den brukas hela sommaren och helst säljas efter den, så jag vill helst att den inte blir obrukbar...
och jo, det finns en ganska stor risk för att den skulle gå sönder kan jag tänka mig, med tanke på hur relativt lite kraft det krävdes för att kröka till den i första hand... Så frågan är juh om man ska testa den metoden?
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Nix funkade, men ta det kammat så du rycker den balkan.

Försök att ta reda på riktingen som det skall riktas åt, framåt är nog lättast men neråt blir nog värre med.
Det är bara att testa, men som jag sa först, ta det varligt och öka farten sakta tills det börjar hända grejor.

Jag har riktat bil med STOR rullande bussdomkraft och 10m kätting,
jäv... vilken kraft man kan få. Seriöst kan man diskutera, funkar japp.
Rep i träd funkar lika bra.
Gäller bara att ha bra kätting eller rep.

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
fuling skrev:
Nix funkade, men ta det kammat så du rycker den balkan.

Försök att ta reda på riktingen som det skall riktas åt, framåt är nog lättast men neråt blir nog värre med.
Det är bara att testa, men som jag sa först, ta det varligt och öka farten sakta tills det börjar hända grejor.

Jag har riktat bil med STOR rullande bussdomkraft och 10m kätting,
jäv... vilken kraft man kan få. Seriöst kan man diskutera, funkar japp.
Rep i träd funkar lika bra.
Gäller bara att ha bra kätting eller rep.

Vad gör jag åt fjäderbenet då?
För iome att fjäderbenet nu sitter snett då k-hämmaren tryckar bak den, så sitter juh även fjästet för fjäderbenet väldigt konstigt till... Ska man då lossa på det innan man försöker "dra" till bilen?
Då jag inte riktigt förstår hur man kan rikta till den med en domkraft (ja, jag är aningen trött...) så tror jag trädmetoden verkar lättast.
Men ska man då backa så att det blir ett ryck (alltså låta repet ligga löst innan man börjar backa) eller ska man försöka dra ut den genom att krypköra bakåt?
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Men ska man då backa så att det blir ett ryck (alltså låta repet ligga löst innan man börjar backa) eller ska man försöka dra ut den genom att krypköra bakåt?
Får du något att röra sig när du krypkör bakåt så släng bilen omedelbart eller svetsa dit ny plåt.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Ryck varianten, jag tror inte rikta genom att bara dra, allså slapp lina.
Back försiktigt, vänta på tärniten.
Gå och kolla om det hänt något, om inte öka farten lite.
När du hittat farten där det händer grejor så ryck lite åt gången.
Försöker man rycka allt på en gång så blir det som med katchopflaskenm kommer ingetm kommer INGET, sen komm det för mycket

Innan du börjar rycka försök hitta ett par mått så du vet om det har hänt något vid rycken eller ej.

tex mätt på den obomade sidan och gämnför med den krökta sidan.

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Får du något att röra sig när du krypkör bakåt så släng bilen omedelbart eller svetsa dit ny plåt.

jaja, jag tog i lite väl med ordet krypköra... jag menade backa ut den sakta tills linan E spännd, och sedan stämpla gasen...
På så sätt får man juh hjulspinn, och om det rör något så när på sig bakåt lär det juh vara i krypkörar tempo.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Annars du kanske kan ta ett foto på varje sida (den hela o den trasiga) så kanske det går lättare att tipsa?

En sån där liten hydrauldomkraft kan vara en bra grej om man ser till att sprida kraften i den änden där man INTE vill böja eller flytta nåt

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Annars du kanske kan ta ett foto på varje sida (den hela o den trasiga) så kanske det går lättare att tipsa?

En sån där liten hydrauldomkraft kan vara en bra grej om man ser till att sprida kraften i den änden där man INTE vill böja eller flytta nåt

Jag har dessvärre ingen digitalkamera.
Dock kan jag juh rita en bild i paint, det är faktiskt inte värre än till att det går att rita i paint

Sådär ser det ut ganska exact.
Jag har för enkelhetens skull låtit bli att rita ut k-hämmare styrstag etc...
Faktum är att det inte ser så mycket mer komplicerat uti verkligheten...
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Kom precis hem från Tullinge... Jag hade hittat en fin plats, och ett fint träd. Bogseringslina hade jag även lånat av en polare
Efter 6st backningar så gick linan dessvärre av, och till min stora förvåning så var det på trädet den gick av, och inte på bilen?...
Efter 5st backningar så kollade jag vad som hade hänt, och faktum är att den kanske flyttade sig frammåt 3mm...
Så det var inte så värst lyckat måste jag säga...
Finns det någon riskt för att man skulle kunna kapa av styrleden och krägningshämmaren istället, för att kunna ställa in hjulet så att fjäderbenet pekar rakt ned istället tro? Eller är det bara att skrota bilen med det samma?
Citera
Allmänt banåkaforum
Rikta framvagnsram?
7 besök senaste veckan (4347 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande