| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Klassisk gammal TI/SA
|
2711 besök totalt |
|
Klassisk gammal TI/SA
Killen som äger den känner jag lite grann. Visste dock inte att han hade skaffat sig en sån här skönhet: http://nk.thedotcommune.com/media.ph
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Nä, det finns avrken ord eller som gör "ovanlighetsgraden" för en äkta "SA" rättvisa... If you know, you know!
|
||||||
|
om du går in på "huvudsidan" och klickar på "History" så kan du läsa följande:
http://nk.thedotcommune.com/history.
_________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||
|
Jaha? Det var ju inte riktigt det jag menade....
På Alfaspråk betyder ju TI t ex Turisimo Internazionale, jag ville ju ha reda på motsvarigheten på Tyska. Men det kanske bara är några balla bokstäver brevid varandra som is, iS, Is, SI och allt vad dom heter?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
SA = Sonder Ausstattung
"Vanliga" 1800ti var (om nu inte mitt allt mindre bmw-intensiva minne sviker mig) den första gatbilen att pressas ner under 10 minuter på nordslingan
_________________ /Kristian Elisson |
||||||
Nog för att en 1800 ti i gatskick var vass, men under 10 min på den då 22,810 km långa Nürburgring-Nordschleife skulle inte ens en 1800 TI/SA fixat. Däremot lyckades Hubert Hahne som första Tourenwagen-förare klämma till 9.59,8 min med en BMW 2000 TI den 7 augusti 1966! _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||
Tackar, har alltid undrat vad det stod för!
_________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16 |
||||||
Från säker källa (läs: ägaren) har jag fått veta att SA står för SportAusfürung.
Sportutförande? _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Tack! Har läst en gammal gammal bok, för 100 år sedan, om dessa vagnar och där stod det precis så. |
||||||
|
|
||||||
|
Johan, här är en halvtaskig förklaring:
Tramsig BMW-förkortning. En blandning av tyska och italienska som ungefär betyder "sportigt utrustad bil som är lämpad för resor mellan olika länder"...
T=Turismo... Betyder typ "resa" (tror jag) I=Internazionale... "Mellan länder" S= Sport A= Ausfürung... betyder utförande. Hoppas inte jag är ute och cyklar... |
||||||
...så korrekt det nu kan bli, för undra om BMW själva visste eller funderade så värst länge innan de tyckte "ti" lät bra. Men för oss gammelbmwjunkies är det porr med sånna förkortningar. De betyder mer mos, mer bromsar, bättre chassi, och en massa andra saker man vill ha i en normal bil.
Så Johan, du kan tro på Falkens lista...bara du kniper näbb om att man i sverige gjorde det betydligt smidigare att förklara vad det handlar om: SAAB Sport.
|
||||||
Sorry...
Johan ville ha en avdyslexering av TI/SA-rotvälskan ovan. Här kommer den:
1800 TI/SA 1964 introducerade BMW sin 1800TI/SA modell. Den var tänkt som en ren rejsvariant av den vanliga 1800ti'n. Bara 200 vagnar byggdes. Dessa erbjöds till en början endast till licensierade förare med möjlighet att prestera resultat. Modellen var ca20kg lättare än en vanlig ti, hade höjd kompression till 10,5:1 och var utrustad med Weber 45DCOE förgasare. Den pumpade ut 130hk. För att förbättra väghållningen var krängningsfjädrar standard både bak och fram medan diffbroms var extrautrustning. Bakaxelutväxling kunde väljas. 4.11, 4.22, 4.75 eller 5.86. Denna modellen var den enda av "Neue Klasse" (den nya BMW karossen) som hade 5-växlad Getraglåda, den första på någon efterkrigs-BMW. 1800TI/SA gjorde 0-100 på ca 9 sekunder vilket var anmärkningsvärt för tiden. Toppfarten var över 190. 1965 vann en TI/SA 24timmarsloppet på Spa-banan. Reservation för nyckfelstrisse... |
||||||
![]() |
Bilder o videos
Klassisk gammal TI/SA
|
2711 besök totalt |