Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Klassisk gammal TI/SA
1, 2   >>
2711 besök totalt
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
Klassisk gammal TI/SA

Killen som äger den känner jag lite grann. Visste dock inte att han hade skaffat sig en sån här skönhet:

http://nk.thedotcommune.com/media.php?view=leif


_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Underbar bil med *rätt* coola stolar!!!


_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1062



Görfräck

_________________
/Anders C
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281





Nä, det finns avrken ord eller som gör "ovanlighetsgraden" för en äkta "SA" rättvisa... If you know, you know!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 235



Undra hur många av dom 200 tillverkade som finns i livet Kul och se en det skicket

_________________
/ Erik Tryggvesson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19164



Vad står TI/SA för på BMWspråk? SA låter ju lite väl -40-45 men kanske inte?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



om du går in på "huvudsidan" och klickar på "History" så kan du läsa följande:
http://nk.thedotcommune.com/history.phtml

Citat:
1800 TI/SA
In 1964 BMW introduced the 1800 TI/SA model. This was a pure racer. Only 200 models were produced and they were initially offered only to licensed, competitive drivers. Forty-four pounds lighter than the 1800ti, the 1800 TI/SA was fitted with dual side draft Weber 45 DCOE carburetors. It had an increased compression ratio of 10.5:1 and produced 130hp. To improve cornering sway bars front and rear were standard and an optional limited slip differential was available. Rear end choices were 4.11, 4.22, 4.75 or 5.86. This was the only Neue Klasse model that was fitted with a Getrag five-speed gearbox, the first on a postwar BMW. The 1800 TI/SA could do 0-60 in nine seconds, quite remarkable for the period, and had a top speed in excess of 120 mph. In 1965 a TI/SA took first place in the Spa 24 Hours race!

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19164



Jaha? Det var ju inte riktigt det jag menade....

På Alfaspråk betyder ju TI t ex Turisimo Internazionale, jag ville ju ha reda på motsvarigheten på Tyska. Men det kanske bara är några balla bokstäver brevid varandra som is, iS, Is, SI och allt vad dom heter?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 399





En fröjd att se!
En drömvagn i kalasskick!

TISA = Turisimo Internatzionale Sport Austattung

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Johan Tryggvesson skrev:

TISA = Turisimo Internatzionale Sport Austattung

SA = Sonder Ausstattung

"Vanliga" 1800ti var (om nu inte mitt allt mindre bmw-intensiva minne sviker mig) den första gatbilen att pressas ner under 10 minuter på nordslingan

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Kristian Larsson skrev:
"Vanliga" 1800ti var (om nu inte mitt allt mindre bmw-intensiva minne sviker mig) den första gatbilen att pressas ner under 10 minuter på nordslingan


Nog för att en 1800 ti i gatskick var vass, men under 10 min på den då 22,810 km långa Nürburgring-Nordschleife skulle inte ens en 1800 TI/SA fixat. Däremot lyckades Hubert Hahne som första Tourenwagen-förare klämma till 9.59,8 min med en BMW 2000 TI den 7 augusti 1966!

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 399



Kristian Larsson skrev:
Johan Tryggvesson skrev:

TISA = Turisimo Internatzionale Sport Austattung

SA = Sonder Ausstattung

"Vanliga" 1800ti var (om nu inte mitt allt mindre bmw-intensiva minne sviker mig) den första gatbilen att pressas ner under 10 minuter på nordslingan



Tackar, har alltid undrat vad det stod för!

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
Johan Tryggvesson skrev:
Kristian Larsson skrev:
Johan Tryggvesson skrev:

TISA = Turisimo Internatzionale Sport Austattung

SA = Sonder Ausstattung

"Vanliga" 1800ti var (om nu inte mitt allt mindre bmw-intensiva minne sviker mig) den första gatbilen att pressas ner under 10 minuter på nordslingan



Tackar, har alltid undrat vad det stod för!


Från säker källa (läs: ägaren) har jag fått veta att SA står för SportAusfürung.

Sportutförande?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Sörpan skrev:
SportAusfürung


Tack!

Har läst en gammal gammal bok, för 100 år sedan, om dessa vagnar och där stod det precis så.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
Hm, inte fanns det väl nån 2000 TISA? 2000 tilux vet jag däremot om.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Inga 2000 TI/SA, nope.

tilux, japp.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Kan någon tala om på SVENSKA vad TI/SA står för???

Ski... bra med länkar till utrikiska text OM man fattar vad det står förståss

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13381

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Johan, här är en halvtaskig förklaring:

Tramsig BMW-förkortning. En blandning av tyska och italienska som ungefär betyder "sportigt utrustad bil som är lämpad för resor mellan olika länder"...

T=Turismo... Betyder typ "resa" (tror jag)
I=Internazionale... "Mellan länder"
S= Sport
A= Ausfürung... betyder utförande.

Hoppas inte jag är ute och cyklar...

_________________

Rice and shine
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Lars Falk skrev:
...en del sågning och förlöjligande av klassiska förkortningar...och en del korrekta antaganden...


...så korrekt det nu kan bli, för undra om BMW själva visste eller funderade så värst länge innan de tyckte "ti" lät bra. Men för oss gammelbmwjunkies är det porr med sånna förkortningar. De betyder mer mos, mer bromsar, bättre chassi, och en massa andra saker man vill ha i en normal bil.



Så Johan, du kan tro på Falkens lista...bara du kniper näbb om att man i sverige gjorde det betydligt smidigare att förklara vad det handlar om: SAAB Sport.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
Jag säger bara Ford Capri GTXLR...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13381

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andreas Lidström skrev:
Lars Falk skrev:
...en del sågning och förlöjligande av klassiska förkortningar...

Sorry...




på engelska var det nå'n som skrev:
1800 TI/SA
In 1964 BMW introduced the 1800 TI/SA model. This was a pure racer. Only 200 models were produced and they were initially offered only to licensed, competitive drivers. Forty-four pounds lighter than the 1800ti, the 1800 TI/SA was fitted with dual side draft Weber 45 DCOE carburetors. It had an increased compression ratio of 10.5:1 and produced 130hp. To improve cornering sway bars front and rear were standard and an optional limited slip differential was available. Rear end choices were 4.11, 4.22, 4.75 or 5.86. This was the only Neue Klasse model that was fitted with a Getrag five-speed gearbox, the first on a postwar BMW. The 1800 TI/SA could do 0-60 in nine seconds, quite remarkable for the period, and had a top speed in excess of 120 mph. In 1965 a TI/SA took first place in the Spa 24 Hours race!


Johan ville ha en avdyslexering av TI/SA-rotvälskan ovan. Här kommer den:

1800 TI/SA
1964 introducerade BMW sin 1800TI/SA modell. Den var tänkt som en ren rejsvariant av den vanliga 1800ti'n. Bara 200 vagnar byggdes. Dessa erbjöds till en början endast till licensierade förare med möjlighet att prestera resultat. Modellen var ca20kg lättare än en vanlig ti, hade höjd kompression till 10,5:1 och var utrustad med Weber 45DCOE förgasare. Den pumpade ut 130hk. För att förbättra väghållningen var krängningsfjädrar standard både bak och fram medan diffbroms var extrautrustning. Bakaxelutväxling kunde väljas. 4.11, 4.22, 4.75 eller 5.86. Denna modellen var den enda av "Neue Klasse" (den nya BMW karossen) som hade 5-växlad Getraglåda, den första på någon efterkrigs-BMW. 1800TI/SA gjorde 0-100 på ca 9 sekunder vilket var anmärkningsvärt för tiden. Toppfarten var över 190. 1965 vann en TI/SA 24timmarsloppet på Spa-banan.

Reservation för nyckfelstrisse...

_________________

Rice and shine
Citera
Bilder o videos
Klassisk gammal TI/SA
1, 2   >>
2711 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande