| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Nya E92M (M3) på Ringen - film med V8 muller
|
8 besök senaste veckan (5990 totalt) |
|
_________________ BMW MC-klubben |
||
> > > > > > > > > > > > > > > > > >
Hur *** tänker dom på BMW Motorsport? Detta är säkert en jättefinfin motor, kanske tom en av de bästa... Men hur kan man i dessa F1 V8-tider bygga en Nascar-motor = "inte platt vev". BMW M står för höga varvtal och grym motordynamik. Så som M3-sexan varit hitintills. Ska man leva upp till detta hade man satt en 180 graders vev i den och byggt ngt som låter som en F430 ungefär...för det hade man lika väl kunnat göra. Tycker ni jag är negativ? Nope, bara besviken...
|
||
Jag kan bara hålla med................... Man kan ju alltid hoppas på att de just i denna provbil har en "vanlig V8 med 90graders vev". Och att de har en 180graders snurra under utveckling
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||
Kan inte annat än att hålla med. Hade hoppats på att de skulle köra med planvev nu när motorn blir nykonstruerad (vad jag har förstått iaf)
En motor med 90 graders vev låter inte bra enlig mig. Inte ens Corvette C6R i Le Mans utförande låter kul. Framförallt inte jämfört med Ferrari F430 GT. Hade hoppats på en V8:a med plan vev och lite drygt 400hk som varvar långt över 7000 varv. Man blir ju bara upprörd över den taskiga pulsavstämningen som är resultatet av 90 graders veven
De har ju redan byggt en M V8:a med 90 gradersvev i M5 E39. Varför bygga typ samma motor med mindre cylindervolym men med ökad effekt
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||
Betvivlar att den har så mycket att sätta emot egentligen på en högfartsbana som Ringen (iaf i orginalskick). Sen är ju inte enbart hastighet allt heller. Känslan är ju viktig också. Har du inte sett reportaget ifrån Fifth Gear? http://video.google.com/videoplay?doNya M3:an blir garanterat snabbare än den gamla. Något annat skulle väl vara en mindre skandal. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Fy fan nte nog med att den är skitful den låter som fassan bmw 740...
Kommer behålla min E46a för alltid
http://www.garaget.org/?car=24326 |
||
|
NEEEEEEEEEEEJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJ!!!
Vad i h-e-l-v-e-t-e? Varför inte en vass V8 liknande den i Ferrari 360 eller nått. BMW Motorsport håller på att tappa stilen, vi får sätta våra hopp till Z4 M cupe som är en riktig sportbil. _________________ Avregistrerad användare |
||
|
Jag vill att den ska låta såhär!
http://video.google.com/videoplay?do _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||
|
Håller helt med Nisse977.
Kanske kan vara lite svårt att få det att hålla när man varvar upp till 11000 v/min (om inte minnet sviker) men den låter underbart.
Finns mer info på "www.georg-plasa.de" för de som inte redan visste.
_________________ Håkan othberg |
||
90gradersvev = Sånna sitter det i 99,999% av alla jänkare...låter tufftufftuff oftast...är enbart välgående i Nascar på 9200 rpm.
180 graders (platt) vev = Lyssna på dagens F1or, gammla F1or, Ferrari 355, 360, 430 osv... Helt annan dynamik och så mkt emr passligt i en bil som riktar in sig på denna kategori köpare. Allt handlar om känsla, inte vad som är sämre eller bättre. |
||
|
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
|
En V8 med 180 graders vev (platt vev) är i princip två fyror som man har kopplat ihop med en gemensam vevaxel (med fyra vevtappar, två vevstakar på varje tapp). Vanligast är att cylinderraderna sitter vinklade med 90 grader eftersom balansen blir bäst då (alla tändningar är jämnt utspridda efter vevaxelvarvet).
En V8 med 90 graders vev har också fyra vevtappar men där sitter inte tapparna "två och två" utan mellan första/andra och tredje/fjärde tappen är det 90 graders vinkel (och 180 grader i mitten). Detta resulterar i ojämn tändföljd mellan cylinderraderna men jämn tändföljd om man ser till vevaxelvarvet. Detta innebär det "klassiska" V8-soundet (som kan vara både väldigt vackert/grymt eller ganska tråkigt och bluddrigt beroende på motorn) om man har vanliga grenrör (ett på varje sida). Detta innebär dock att man måste ha ganska stora balansvikter på veven vilket ju minskar varvvilligheten. Dessutom, för att utnyttja avgaspulserna maximalt måste man göra grenrör som möts för att koppla ihop rätt cylindrar från de olika cylinderraderna. Gör man det får man dock ett ljud som ligger närmare en V8 med platt vev. De flesta mittmotorbilar med "vanlig" V8 jag har sett (Ford GT40, De Tomaso Pantera och liknande) har haft sådana grenrör (det finns ju plats bakom motorn till skillnad från frontmotorbilar). Innan jag visste hur tändföljden var på en V8 så trodde jag att alla V8or hade platt vev eftersom jag tyckte det var mest logiskt att sätta ihop två fyror med 90 graders förskjutning, men då funderade jag på hur en V8 kunde låta så annorlunda jämfört med två fyror, men det fick ju sin förklaring. En fundering: Har någon gjort en platt vev till Cheva small block? EDIT: För långsam, allt jag skrev finns i länken (som inte fanns när jag började skriva)
_________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||
Inte vad jag vet men däremot så kan man beställa specialslipade kamaxlar för annan tändföljd,man byter 2 cyllar mot varandra som ger högre effekt runt 20hk på en 350-400hk maskin. Att öka varvtal nås annars genom att korta ner slaglängd och öka borr för att på det sättet nå högre effekter på höga vartal,men fint låter inte dom motorerna bara elakt vrål. _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||
![]() |
Bilder o videos
Nya E92M (M3) på Ringen - film med V8 muller
|
8 besök senaste veckan (5990 totalt) |

