Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ska jag verkligen göra en framvagns inställning?
1089 besök totalt
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804


Trådstartare
Ska jag verkligen göra en framvagns inställning?

När jag monterar sänkfjädrar fram?
För jag vill ha mer chamber fram än vad den har som standard..
Visst, om toe in ändras blir det ju inte bra..

Men verkstaden var liksom "osäkra" om man kan justera chamber så då kanske det är lika bra att låta det vara som det är.

Eller vad tycker ni?

PS. dom ville ha 750:- för en framvagnsinställning.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6703



En lite amatörmässig gissning (dvs från mig) är att du ska göra det, för att få toe-in/toe-out ställd som du vill ha den helt enkelt.

Jag lämnar in min på Euromaster, snabba, billiga (550:- för 4-hjulsmätning och framvagnsinställning)... Då får du allt på protokoll och får välja hur du vill ha det ställt.

Så gör en inställning så att den inte drar snett etc.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4768



Re: Ska jag verkligen göra en framvagns inställning?

Turbo² skrev:
När jag monterar sänkfjädrar fram?
För jag vill ha mer chamber fram än vad den har som standard..
Visst, om toe in ändras blir det ju inte bra..

Men verkstaden var liksom "osäkra" om man kan justera chamber så då kanske det är lika bra att låta det vara som det är.

Eller vad tycker ni?

PS. dom ville ha 750:- för en framvagnsinställning.



Det är väldigt liten justermån på cambern på din RS tyvärr. Det går bara att justera toe in/ut.
För att justera cambern måste man byta undre länkarmen eller byta topplagringar.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804


Trådstartare
Re: Ska jag verkligen göra en framvagns inställning?

ThomasT skrev:
Turbo² skrev:
När jag monterar sänkfjädrar fram?
För jag vill ha mer chamber fram än vad den har som standard..
Visst, om toe in ändras blir det ju inte bra..

Men verkstaden var liksom "osäkra" om man kan justera chamber så då kanske det är lika bra att låta det vara som det är.

Eller vad tycker ni?

PS. dom ville ha 750:- för en framvagnsinställning.



Det är väldigt liten justermån på cambern på din RS tyvärr. Det går bara att justera toe in/ut.
För att justera cambern måste man byta undre länkarmen eller byta topplagringar.


Men ändras verkligen toein/out vid en sänkning?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4768



Re: Ska jag verkligen göra en framvagns inställning?

Turbo² skrev:
Men ändras verkligen toein/out vid en sänkning?



Så fort man skruvar loss något så har vinklarna en tendens att ändra sig.... även om de inte borde det.
Men strunta i och justera och var observant på om det sliter snett på däcken.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Re: Ska jag verkligen göra en framvagns inställning?

Turbo² skrev:
ThomasT skrev:
Turbo² skrev:
När jag monterar sänkfjädrar fram?
För jag vill ha mer chamber fram än vad den har som standard..
Visst, om toe in ändras blir det ju inte bra..

Men verkstaden var liksom "osäkra" om man kan justera chamber så då kanske det är lika bra att låta det vara som det är.

Eller vad tycker ni?

PS. dom ville ha 750:- för en framvagnsinställning.



Det är väldigt liten justermån på cambern på din RS tyvärr. Det går bara att justera toe in/ut.


För att justera cambern måste man byta undre länkarmen eller byta topplagringar.


Men ändras verkligen toein/out vid en sänkning?


Ja, den ändras.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8463



Re: Ska jag verkligen göra en framvagns inställning?

ThomasT skrev:
Men strunta i och justera och var observant på om det sliter snett på däcken.


Så gjorde jag. Det slet aldrig snett vilket säkert bara var tur men ändå, det sparade lite slantar.

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804


Trådstartare
Re: Ska jag verkligen göra en framvagns inställning?

Daniel Bengtsson skrev:

Ja, den ändras.


Varför?, hur kan det ändras?
Tänker du att bärarmen får en annan vinkel och ändrar toe-in?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



om det är McPherson...som på Imprezan då....och styrstaget inte följer samma radie som bärarmen vid in/utfjädring - så blir staget längre/kortare relativt sett ifrån den yttre fästpunkten vid spindeln.

Elementärt.



Det kallas "bumpsteer" och används för att skapa en säker bil som understyr när den pressas.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



och JA - gör en ordentlig hjulinställning på bilen, det är väl spenderade slantar.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



om det bara är toe-in som skall justeras är det ju inte så svårt att göra hyfsat bra själv. Det finns nån topic om hur man kan göra.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Re: Ska jag verkligen göra en framvagns inställning?

Turbo² skrev:
Daniel Bengtsson skrev:

Ja, den ändras.


Varför?, hur kan det ändras?
Tänker du att bärarmen får en annan vinkel och ändrar toe-in?


Kanske, skulle skrivit mer utförligt, men Jerry har svarat på varför.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Allmänt banåkaforum
Ska jag verkligen göra en framvagns inställning?
1089 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande