Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4674 besök totalt |
Nu börjas det igen, bygga lätttrycksturbo... Du får det att låta så enkelt ![]() Men det är väll inte ens lagligt? Vad är det för viktskillnad mellan en 87'a och en 88'a? För jag tycker starkt att den såg mycket finare ut efter faceliften, så några kilon hit eller dit kan man nog undvara ![]() Fast enkelkam.... Det låter juh inge vidare kul, men det kanske blir lite billigare att bara skaffa fram en trimmkam istället för två ![]() Någon idé på vad en motortransplantation skulle kunna kosta (med motorns(m10) pris inräknat)? För jag börjar bli väldigt intresserad nu ![]() Har juh äntligen fått jobb nu oxå, även fast det är en väldigt liten tjänst så får män väll några tusen i månaden som man kan börja lägga undan till lite bilkul (vad ska man annars göra av pengar?) ![]() |
||
Till M10 finns det hur mkt trim och kunskap som helst. Till M40 typ inget alls.
Vad du vill ha lite mer av i en 318 är vrid. Enklast fås detta genom lite mer volym. Mao ska man försöka hitta en 320-motor (M10) från E21 (minns inte årsmodell) eller en 520 med 125hk. Ta den och dumpa i ihopa med originalsprutet från 318 osv. Ingen kommer se ngt och bilen kommer vara riktigt pigg. Kommer nog gå som en 318is ungefär. Motorn kan inte kosta många kr. Är den verkligen frisk så max nga tusen om ens det. Byter gör man ihop med nga polare på en helg. Du känner väl ngn med en verkstadslokal som tänder på dumma ideér och som gärna hjälper till att vässa lite? Det är inte speciellt svårt. Vill man sedan trimma motorn finns det som sagt en massa godis. Lycka till. |
||
320 motorn från en E21 är väll samma motor som sitter i 318 E21? Var det inte bara utrustning som skilde dom åt? Dessvärre känner jag ingen som har en verkstadslokal... Alla mina polare är ungefär lika mekaniskt begåvade som jag själv (inte särskillt alls med andra ord), bara det att dom har lite mer klirr i kassan, så dom lämnar in sina bilar på TurbOCenter o dyl... Är det någon som har en internetsida med info om BMW'n och BMW motorer? |
||
Just fram till -79 var 320-motorn på 2 liter.
Du har fel bekantskapskrets hör jag... ![]() ![]() Fråga lite försiktigt här på rejsa. Kanske finns det ngn som har nga kvm över en helg för en nätt liten transplatation. Fast dethär med garage är ju ett ständigt problem. |
||
Jo, fel bekantskapskrets kan man definitivt säga! Men med tanke på vart jag bor så är juh inte det direkt något oväntat dessvärre... Det här med motortransplantation får väll antagligen vänta tills att jag har köpt både bil och motor kanske? ![]() Men är det någon här på forumet som på förhand kan tänka sig hjälpa stackars lilla mig med det hela? Vart hittar man M10 motorer till salu då? Har kollat på BMWpower.nu, men där finns inte så värst mycket att välja o vräka på direkt. Visserligen en hel 520 från '70 som är oskattad och obes (läs renoveringsobjekt), men det känns aningen omständigt att köpa en hel bil till, bara för att plocka ur motorn... |
||
Skulle takluckan väga 50 kg???!! Kan jag aldrig tänka mig, max 20 kg, inte mer. Nu när vi var nere och kollade på 24-timmars så såg jag 2-3 tävlingsbilar som hade takluckan kvar!! Dom hade tydligen inte brytt sig om att ta bort den. _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||
Jag hade ett 2l M10 block som hade gått 16000mil med snygga cylinderlopp. Köpte det för en femhundring och skulle stoppa i det i denna
![]() Men jag bytte bilen (318i -82) mot en 2500A -73 innan jag hann byta block.... Varför ![]() ![]() Sålde lite reservbitar inkl. blocket för kaffepengar... Varför ![]() ![]() Tror ni att jag saknar min e21a? ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Enligt www.e30shop.de så skulle man spara ca 15 kg på att byta takluckan mot en kolfiberdito. (om jag har tolkat tyskan rätt
![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Det är inte själva takluckan som väger något. Det är förstärkningarna i taket som gör att bilen väger mer och de är ju ganska svåra att byta ut om man inte byter hela taket kanske. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Förvisso men 50kg tycker jag iaf låter rätt mkt... Fast iofs, om takluckan väger 15kg, reglage o skenor 5kg så blir det 30kg kvar till balkar...inte helt omöjligt kanske.... ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4674 besök totalt |