Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW E28???
<<   1, 2
4674 besök totalt
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Detdär om vikten med takluckan; jag tänkte precis samma sak som du. Dock så är det ju obekräftade uppgifter som sagt, men det var flera som var helt övertygade om att det stämde.
Jo det stämmer att faceliftet kom -88, men med faceliftet så blev bilen tyngre, och det vill man ju inte.
M40 är en helt annan motor. Helt nyutvecklad när den kom. Tydligen inget gemensamt med M10.
Ett par kammar är nog överflödigt på M40 eftersom det är enkelkam på den. Annars är det kanske bra att göra de andra sakerna, men jag tror nog att M10:n är mer stryktålig och trimvänlig trots allt. Den har ju som sagt varit med sedan Hedenhös och har varit med om det mesta (F1-motorerna på 1500 hästar och M3 E30-motorn bygger på M10 bl.a.).
om idéerna om trim till M10 tryter så bygg en lättrycksturbo annars och ladda 0.4 bar eller så behöver du väl inte kompsänka heller kanske.

Nu börjas det igen, bygga lätttrycksturbo...
Du får det att låta så enkelt
Men det är väll inte ens lagligt?
Vad är det för viktskillnad mellan en 87'a och en 88'a?
För jag tycker starkt att den såg mycket finare ut efter faceliften, så några kilon hit eller dit kan man nog undvara .
Fast enkelkam.... Det låter juh inge vidare kul, men det kanske blir lite billigare att bara skaffa fram en trimmkam istället för två
Någon idé på vad en motortransplantation skulle kunna kosta (med motorns(m10) pris inräknat)? För jag börjar bli väldigt intresserad nu
Har juh äntligen fått jobb nu oxå, även fast det är en väldigt liten tjänst så får män väll några tusen i månaden som man kan börja lägga undan till lite bilkul (vad ska man annars göra av pengar?)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Till M10 finns det hur mkt trim och kunskap som helst. Till M40 typ inget alls.

Vad du vill ha lite mer av i en 318 är vrid. Enklast fås detta genom lite mer volym. Mao ska man försöka hitta en 320-motor (M10) från E21 (minns inte årsmodell) eller en 520 med 125hk.
Ta den och dumpa i ihopa med originalsprutet från 318 osv. Ingen kommer se ngt och bilen kommer vara riktigt pigg. Kommer nog gå som en 318is ungefär. Motorn kan inte kosta många kr. Är den verkligen frisk så max nga tusen om ens det. Byter gör man ihop med nga polare på en helg. Du känner väl ngn med en verkstadslokal som tänder på dumma ideér och som gärna hjälper till att vässa lite? Det är inte speciellt svårt.

Vill man sedan trimma motorn finns det som sagt en massa godis.

Lycka till.

Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002

125hk:aren satt i 320i (E21) och 520i (E12) fram t.o.m -79.

Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
AL skrev:
Till M10 finns det hur mkt trim och kunskap som helst. Till M40 typ inget alls.

Vad du vill ha lite mer av i en 318 är vrid. Enklast fås detta genom lite mer volym. Mao ska man försöka hitta en 320-motor (M10) från E21 (minns inte årsmodell) eller en 520 med 125hk.
Ta den och dumpa i ihopa med originalsprutet från 318 osv. Ingen kommer se ngt och bilen kommer vara riktigt pigg. Kommer nog gå som en 318is ungefär. Motorn kan inte kosta många kr. Är den verkligen frisk så max nga tusen om ens det. Byter gör man ihop med nga polare på en helg. Du känner väl ngn med en verkstadslokal som tänder på dumma ideér och som gärna hjälper till att vässa lite? Det är inte speciellt svårt.

Vill man sedan trimma motorn finns det som sagt en massa godis.

Lycka till.

320 motorn från en E21 är väll samma motor som sitter i 318 E21? Var det inte bara utrustning som skilde dom åt?
Dessvärre känner jag ingen som har en verkstadslokal... Alla mina polare är ungefär lika mekaniskt begåvade som jag själv (inte särskillt alls med andra ord), bara det att dom har lite mer klirr i kassan, så dom lämnar in sina bilar på TurbOCenter o dyl...

Är det någon som har en internetsida med info om BMW'n och BMW motorer?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Just fram till -79 var 320-motorn på 2 liter.

Du har fel bekantskapskrets hör jag...
Fråga lite försiktigt här på rejsa. Kanske finns det ngn som har nga kvm över en helg för en nätt liten transplatation. Fast dethär med garage är ju ett ständigt problem.

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
AL skrev:
Just fram till -79 var 320-motorn på 2 liter.

Du har fel bekantskapskrets hör jag...
Fråga lite försiktigt här på rejsa. Kanske finns det ngn som har nga kvm över en helg för en nätt liten transplatation. Fast dethär med garage är ju ett ständigt problem.

Jo, fel bekantskapskrets kan man definitivt säga!
Men med tanke på vart jag bor så är juh inte det direkt något oväntat dessvärre...
Det här med motortransplantation får väll antagligen vänta tills att jag har köpt både bil och motor kanske?
Men är det någon här på forumet som på förhand kan tänka sig hjälpa stackars lilla mig med det hela?
Vart hittar man M10 motorer till salu då? Har kollat på BMWpower.nu, men där finns inte så värst mycket att välja o vräka på direkt. Visserligen en hel 520 från '70 som är oskattad och obes (läs renoveringsobjekt), men det känns aningen omständigt att köpa en hel bil till, bara för att plocka ur motorn...
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Claes Haglund skrev:
Försök hitta en utan taklucka (inte så lätt alltid) eftersom de tydligen väger 50 kilo mindre (i takhöjd!) än en med taklucka. Inga bekräftade uppgifter men tydligen skall det vara så illa.

Skulle takluckan väga 50 kg???!! Kan jag aldrig tänka mig, max 20 kg, inte mer. Nu när vi var nere och kollade på 24-timmars så såg jag 2-3 tävlingsbilar som hade takluckan kvar!! Dom hade tydligen inte brytt sig om att ta bort den.

Kävlinge
Här sen Nov 2002

Jag hade ett 2l M10 block som hade gått 16000mil med snygga cylinderlopp. Köpte det för en femhundring och skulle stoppa i det i denna

Men jag bytte bilen (318i -82) mot en 2500A -73 innan jag hann byta block....
Varför ?
Sålde lite reservbitar inkl. blocket för kaffepengar...
Varför ?

Tror ni att jag saknar min e21a?

M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Enligt www.e30shop.de så skulle man spara ca 15 kg på att byta takluckan mot en kolfiberdito. (om jag har tolkat tyskan rätt ) Så några 50kg tror jag inte på...

Brämhult
Här sen Jan 2003

Micke Eriksson skrev:
Enligt www.e30shop.de så skulle man spara ca 15 kg på att byta takluckan mot en kolfiberdito. (om jag har tolkat tyskan rätt ) Så några 50kg tror jag inte på...

Det är inte själva takluckan som väger något. Det är förstärkningarna i taket som gör att bilen väger mer och de är ju ganska svåra att byta ut om man inte byter hela taket kanske.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Claes Haglund skrev:

Det är inte själva takluckan som väger något. Det är förstärkningarna i taket som gör att bilen väger mer och de är ju ganska svåra att byta ut om man inte byter hela taket kanske.

Förvisso men 50kg tycker jag iaf låter rätt mkt... Fast iofs, om takluckan väger 15kg, reglage o skenor 5kg så blir det 30kg kvar till balkar...inte helt omöjligt kanske....

Uppsala
Här sen Jan 2003

EDIT! måste ha sovit när jag gjorde det inlägget...
jag tänkte på e12 modellen sorry
och enligt teknikens värld är tjvikt 1360kg

Allmänt banåkaforum
BMW E28???
<<   1, 2
4674 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande