| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Elektoniska stötdämpare....
|
1609 besök totalt |
|
Kolla in filmen. rolig på slutet när bilen ska köra över ett hinder
http://www.youtube.com/watch?v=Lyf4r
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||
dom körde med sånt på F1 bilar innan dom förbjöd det och då gick det bättre än traditonell fjädring och det var lääääänge sen och utvecklingen hade ju inte stannat av...... så förmodligen hade det gått riktigt bra idag om dom fått fortsätta utveckla systemen för sån fjädring. |
||
|
Kul med teknik
Sen är väl Citroens system både enklare, billigare och bättre, eller vad säger du Magnus
_________________ /Kristian Elisson |
||
|
Undrar hur det känns när bilen lixom burkar med innåt i kurvorna? Måste bli lite håj-åkar-känsla utöver det hela.
Teknisk fråga, Ställer man 0-camber på en sådan där bil? Iom att den inte lutar något i kurvorna (eller snarare lutar åt "fel" håll mot vad man är van vid) Mvh Jon |
||
|
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Det ska finnas mist en tråd till angående detta men jag orkade inte leta på den.
_________________ /Anton Lillsund |
||
|
Haha!
Så jäkla häftigt! Har som tidigare sagts hört talas om att F1 bilar provade med elektronisk fjädring, men att det blev så fruktlösa hastigheter med det att man valde att aldrig utnyttja den tekniken. Eller nå't sånt. Men det är ju rätt jäkla coolt!
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
BMW motorcyklar hade för några år sedan liknande -
men den ställde själv in sig efter förarens vikt. Vilket inte visade sig funka då mc-poliserna körde så "annorlunda". _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Billigare vet jag inte, men utvecklingskostnaderna torde vara avskrivna
Definitift enklare och mer pålitligt, och absolut bättre
(Fast då pratar vi om pre electroniska cittrasystem....) |
||
|
I F1 användes det under en väldigt kort period. Bilen höll sig på perfekt Ride Height i aerodynamiskt avseende. Tex så neg inte bilen vid inbromsning, som annars 'dödar' en del av downforcen då luftströmmen under bilen blir galen. Har för mig det gick att köra väldigt mycket fortare, och att tekniken blev förbjuden bara några race efter dess introduktion. (Allt detta tagit ur minnet, så någon fär gärna rätta mig)
Mvh Jon |
||
|
Förutom att det inte kränger osv, så skulle det vara fint med den där fjädringskomforten när man inte rejsar. Och en "hoppa över hinder knapp" är ju inte fel! hehe!
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||
|
Snacka om att strida emot det man är van vid att se. Känns helt ologiskt
Williams använde ju "active suspension" på sina bilar under 92 och 93 som några redan påpekat. Var väl även då man testade med CVT-lådor. Hur det fungerade vet jag inte men det är väl ungefär samma princip antar jag. Och som med mycket intressant utveckling inom F1 bannlystes det
_________________ Michael Claesson |
||
![]() |
Bilder o videos
|
1609 besök totalt |