Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Elektoniska stötdämpare....
1609 besök totalt
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Elektoniska stötdämpare....

Kolla in filmen. rolig på slutet när bilen ska köra över ett hinder
http://www.youtube.com/watch?v=Lyf4rfT7bHU


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1918



:woot:

Var beställer man

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 862



Det verkar ju jättepraktiskt. Frågan är dock hur detta skulle bete sig på en racebil.
Jobbigt för polisen när dom lägger spikmattor och man bara hoppar över dom.

_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Bmw Z4M -07
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13526



triss skrev:
Det verkar ju jättepraktiskt. Frågan är dock hur detta skulle bete sig på en racebil.
Jobbigt för polisen när dom lägger spikmattor och man bara hoppar över dom.


dom körde med sånt på F1 bilar innan dom förbjöd det och då gick det bättre än traditonell fjädring och det var lääääänge sen och utvecklingen hade ju inte stannat av...... så förmodligen hade det gått riktigt bra idag om dom fått fortsätta utveckla systemen för sån fjädring.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kul med teknik thumbs up Lär kännas ganska annorlunda för en van Lexus-förare... Frågan är hur stor vinst det är med en eftermontering kontra en bil som är konstruerad för något liknande redan från början?

Sen är väl Citroens system både enklare, billigare och bättre, eller vad säger du Magnus

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



Undrar hur det känns när bilen lixom burkar med innåt i kurvorna? Måste bli lite håj-åkar-känsla utöver det hela.

Teknisk fråga, Ställer man 0-camber på en sådan där bil? Iom att den inte lutar något i kurvorna (eller snarare lutar åt "fel" håll mot vad man är van vid)

Mvh Jon

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Tror de har kopierat X2000 lite va :-)

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23569

Det ska finnas mist en tråd till angående detta men jag orkade inte leta på den.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Haha!

Så jäkla häftigt!
Har som tidigare sagts hört talas om att F1 bilar provade med elektronisk
fjädring, men att det blev så fruktlösa hastigheter med det att man valde att aldrig utnyttja den tekniken.
Eller nå't sånt.

Men det är ju rätt jäkla coolt!

_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



BMW motorcyklar hade för några år sedan liknande -

men den ställde själv in sig efter förarens vikt. Vilket inte visade sig funka
då mc-poliserna körde så "annorlunda".

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483



Knight Rider! "Press the JUMP button Michael!"

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Kristian Larsson skrev:
Kul med teknik thumbs up Lär kännas ganska annorlunda för en van Lexus-förare... Frågan är hur stor vinst det är med en eftermontering kontra en bil som är konstruerad för något liknande redan från början?

Sen är väl Citroens system både enklare, billigare och bättre, eller vad säger du Magnus


Billigare vet jag inte, men utvecklingskostnaderna torde vara avskrivna

Definitift enklare och mer pålitligt, och absolut bättre

(Fast då pratar vi om pre electroniska cittrasystem....)

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



I F1 användes det under en väldigt kort period. Bilen höll sig på perfekt Ride Height i aerodynamiskt avseende. Tex så neg inte bilen vid inbromsning, som annars 'dödar' en del av downforcen då luftströmmen under bilen blir galen. Har för mig det gick att köra väldigt mycket fortare, och att tekniken blev förbjuden bara några race efter dess introduktion. (Allt detta tagit ur minnet, så någon fär gärna rätta mig)

Mvh Jon

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Förutom att det inte kränger osv, så skulle det vara fint med den där fjädringskomforten när man inte rejsar. Och en "hoppa över hinder knapp" är ju inte fel! hehe!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Aha!!

Det var sådana som KIT hade!



Jag VISSTE DET!

_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
induce
Ulricehamn
Här sen Sep 2005
Inlägg: 122



Snacka om att strida emot det man är van vid att se. Känns helt ologiskt

Williams använde ju "active suspension" på sina bilar under 92 och 93 som några redan påpekat. Var väl även då man testade med CVT-lådor. Hur det fungerade vet jag inte men det är väl ungefär samma princip antar jag. Och som med mycket intressant utveckling inom F1 bannlystes det

_________________
Michael Claesson
Citera
Bilder o videos
Elektoniska stötdämpare....
1609 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande