Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Ringen resa 28/6-4/7 (bilder m.m)
1, 2   >>
31 besök senaste veckan (4365 totalt)
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare

Så var man hemma igen från ett mycket lyckat besök på ringen.
Allt gick klart över förväntan, mycket nöjd med min körning och hur bilen fungerade.
Trots lite jobbiga stunder, som fem kilometer innan Adenau så börjar bilen gå konstigt och felkoder visar sig på instrumentbrädan, så gick det mesta som på räls.

Vi, jag och min kompis Johan, åkte från uppsala den 28 juni med målet på malmö. Jag ville åka över bron, har aldrig gjort det innan, därför blev det inte helsingborg-helsingör. Denna bit var 67 mil, och jag var redan trött på att köra bil. Lite jobbigt att tycka det när man har 88 mil kvar till Nürburg. Men dagen efter gick det undan och trots två och en halv timmes kö utanför osnabrück på A1 så kom vi fram vid nio tiden på kvällen till Hotell Zur burg.

På morgonen var det bråttom till VAG handlaren i Adenau för att se var det var för fel på bilen. Det visade sig att tre av fyra bultar till downpipen hade vibrerat bort under autobahn färden. Så det var ett rejält avgasläckage mellan turbon och avgassystemet. Det fixades och allt var lugnt igen.

Efter det åkte vi till Adenauer Forst och gick till den berömda kurvan. Där åkte testbilarna i full fart varv efter varv, det var mycket mercedes men även nya skylinen och någon ny renault kombi som var rejält maskerad. Körningen började klockan ett och jag köpte mig en 15 varvs kupong. Första varvet gick helt ok, BTG 9.58 med ett gulflagg. Målet var självklart att vara snabbare än förra gången jag var där med samma bil, 2002 med skodan då jag satte 10.04 ( tre varv i rad). Däcken kändes bra och jag fick bra flyt i körningen.

Jag hade monterat Dunlop Super Sport Race däck på bilen några veckor innan jag åkte för original fram däcken var nästan helt slut. Däcken är "halv R-däck" och har en treadware på 40 har jag för mig. Bromsarna fick i sig Castrol SRF innan jag åkte och sedan tidigare sitter det Red Dot Competition belägg fram. Jag drog även en liten snik luftkylningsslang till frambromsarna under bilen strax innan vi åkte hemifrån. Förra gången jag var där var det bromsarna som var största problemet. Meeen det var de fortfarande .. När man kommer in emot kurvan så skakar ratten rejält och man känner att bromsarna "fadeas". Kör man två varv på raken så börjar pedalen gå i botten också. Bilen i övrigt fungerade riktigt bra, men avsaknad av effekt kändes väldigt påtaglig uppför backen efter exmüle. Bilen har bara 180 hk men det började gå ganska fort ändå..

Efter tredje varvet var jag nere i 9.41. Nu blev man inte omkörd hela tiden. Vi träffade även ett engelskt par som körde en Renault Clio sport cup som jag fick åka med i. Han visade några bra linjer i några kurvor som jag tog på ett annat sett. I och med det så var jag nere i 9.21 innan dagen var slut. Vi valde denna helg eftersom det var öppet mellan 8-19 både lördag å söndag. Kommer man opp tidigt blir det mycket köra. Men mycket olyckor. Många hojar gick omkull på lördagsmorgonen. Jag tror inte det var någon som skadade sig alvarligt men ambulansen fick åka några gånger.

Innan lunch hade jag fixat till 9.11 och jag började tveka om det gick att pressa så mycket mer. Visst under 9 minuter hade varit fint tänkte jag men svårt. Var hittar man 11 sekunder, jag kör ju så fort det bara går tycker man.. nja, allt går att göra snabbare. Med den inställningen fortsatte jag. Vilket slutade med 9.04 den dagen. På kvällen var jag helt säker att nian satt löst på söndagen. Morgonen efter började med några 9.20 varv pga trafik. Träffade även en trevlig kille som heter Mattias från helsingborg, hade bodde på samma hotell och hade tagit dit en 996 GT3 på släp. Han hade varit där bara en gång tidigare och tog det ganska lugnt, trots det så pajade hans växellåda mot slutet av dagen på söndagen riktigt trist men som tur var hade han garanti hos porsche center så det skulle nog lösa sig.

Sen åkte vi till Adenauer forst igen för att sitta där en stund. Tre minuter efter vi kommer dit smäller det ganska rejält. En Porsche 944 får en sladd in i kurvan så han blir stående mot färdriktningen. Några sekunder senare kommer en Alfa 75 i full fart. Upptäcker 944 för sent och nitar, men frontalkrockar. Alfan blev ganska skrot men jag tror Porschen går att återuppliva. Den blev möjligtvis lite sne. Ingen kom till skada som tur var. Men banan blev avstängd en rejäl stund. Det komiska var att hon som körde alfan var en "Advanced Driving Instructor". Man kunde tycka att hon skulle kunna hantera situationen lite annorlunda, men men.

Efter det spektaklet åkte vi ut på banan igen. När jag hade kört det näst sista varvet var jag nere på 9.03. Jag funderade på att köpa 4 varv till men var tveksam pga min främre bromsbelägg var nästan helt slut. Så jag gav mig ut på sista varvet och tog i för kung och fosterland. .8.58. Jag blev glad. Inklusive ett kortare gulflagg vid brümchen som säkert kostade 5 sekunder. Det är kul när man ligger runt nio minuter för då är det inte många som kör om en. Knappt motorcyklarna hänger med i kurvorna. Bara någon M3a eller 911 RS/GT3/GT2 som kör om en. På vägen hem blev vi stoppade av en civilpolis utanför dortmund, med handen på hans pickadoll så var man inte så kaxig direkt. Som tur var var det bara en rutin passkontroll så inge böter gavs ut. Tisdags eftermiddag var man tillbaka i uppsala. En lyckad resa.

Alla bilder här är tagna med min mobiltelefon, de kommer fler bilder om nån dag från min riktiga digitalkamera inkl. en liten film.

Ingen bra början på semestern, men det löste sig.

Nu har man inte så långt kvar...

Äntligen framme!

Rolig supra med allt ihopsatt å igen spacklat, inga skarvar någonstans.

Inga skarvar på vingen t.ex.

Saab 900og med brembo bromsar är något man inte ser var dag..

Speedstrar fanns det gått om, och snabba var dom.

Ford RS, en riktig snabb en.

Smart, riktigt läcker och väl anpassad för ringen med utslängd inredning å rejäla skor.

Nu börjar det likna nått, mina favorit bilar på bild.

Denna GT3 lät något fruktansvärt mycket, lååångt över 95 dB(A), sååå läcker.

Svensk speedster på plats, jag vet inte dock vems det är.

En riktig raritet.

Dags att åka hemåt i vardagsbilen?

Vi mötte ca 30 stycken nya Audi TT på rad när vi var på väg hem.. gissar att det var journalister eller nått.

En nårdnackad kämpe.

Här sen Jan 2003

Trådstartare
MERA BILDER!

Vargön
Här sen Feb 2003

Kan du inte lägga lite tomrader emellanåt i texten...så jobbigt att läsa som det är nu....
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare
fixat thumbs up

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Kul läsning, blev många varv och en del (kall)svett antar jag!

Jag har dålig koll på vad som är en bra tid. 9 min låter bra i mina öron. Hur står det sig mot ett "flygande varv"?

Skönt att det inte var värre än några bultar som trillade av.

Vore intressant att veta om du hittar nåt mer [EDIT med Skodan alltså] när du pillar vidare med den!

Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare
Jag tror att får jag ett helt fritt varv (BTG alltså) utan hinder å gulflagg kan jag nog plocka ca 10 sek till.. sen är min talang slut (och bilens)

Uppsala
Här sen Feb 2003

Fyller på me lite flera.

BMW Z1 ser jag inte så ofta.

Vad är detta? Ford, Renault?

Snyggt, bilarna var inte illa dom heller.

Det här händer inte så ofta.

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Trevliga bilder thumbs up
Rejs Nisse skrev:

BMW M1 ser jag inte så ofta.

Z1

Lidköping
Här sen Aug 2005

Re: Ringen resa 28/6-4/7 (bilder m.m)

Citat:
att sitta där en stund. Tre minuter efter vi kommer dit smäller det ganska rejält. En Porsche 944 får en sladd in i kurvan så han blir stående mot färdriktningen. Några sekunder senare kommer en Alfa 75 i full fart. Upptäcker 944 för sent och nitar, men frontalkrockar. Alfan blev ganska skrot men jag tror Porschen går att återuppliva. Den blev möjligtvis lite sne. Ingen kom till skada som tur var. Men banan blev avstängd en rejäl stund. Det komiska var att hon som körde alfan var en "Advanced Driving Instructor". Man kunde tycka att hon skulle kunna hantera situationen lite annorlunda, men men.

Alfan har nog varit där åtminstone 90 % av ggr jag kört förbi Ringen, en flitig ringen-nötare mao! Skönt att ingen kom till skada.
Torsdagen svängde jag faktiskt in till Ringen, då jag var på väg norrut. Det blev 4 varv på kvällen, nästan utan trafik!!! Underbart!
8,58 i Skodan är ju en kanontid! Kul att läsa och många fina bilder!

Citera
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004

Lät ju som ett riktigt trevligt besök! Jag har alltid trott att en Skoda RS måste vara riktigt bra på Ringen.

Tog du inga bilder på nya Skylinen som du nämner i texten?

OT: Är det någon som vet om Evo-tidningen kom ner under 8 min i sin BMW M3 GT som fastnade på några bilder? Jag köpte tidningen när de införskaffade bilen, men missade resten när den moddats och körts.

Du borde cykla mer!
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare
tog inga bilder då tyvärr..
den såg ut som V35an http://www.studiojc.idv.tw/motion/v35nismo.JPG ... 10 meter bakom låg en GTR R34 å jämförde hela tiden.. varv efter varv.

Jag vet inte hur de gick för dom denna gång men förra gången så kom dom bara ner på 8.21 om jag minns rätt..

Uppsala
Här sen Feb 2003

Kristian Larsson skrev:
Trevliga bilder thumbs up
Rejs Nisse skrev:

BMW M1 ser jag inte så ofta.

Z1

DOH!!
Jag menade Z1.

Men M1 ser man ju inte heller.

Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Turbo² skrev:

Nu har man inte så långt kvar....

OT: Passande musik. thumbs up

Linköping
Här sen Apr 2005

Citat:
OT: Är det någon som vet om Evo-tidningen kom ner under 8 min i sin BMW M3 GT som fastnade på några bilder? Jag köpte tidningen när de införskaffade bilen, men missade resten när den moddats och körts.

Bilen kördes förra året av Dirk Schoysman på tiden 8.23.75.
Upplysningsvis kan jag tillägga att bil + materialkostnad var drygt 200 000kr.

"We'll be back in the Spring, with a stiffer setup, lighter bonnet,
more efficient intake system and hopefully a flat floor too. If we
can achieve 8min 10 sec I'll be chuffed, anything under that would be a bonus"

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Tycker det hör till god ton att radera nummerplåtarna på bilder med kraschade bilar!

Rejs Nisse
Uppsala
Här sen Feb 2003

om det vart en svensk hade jag gjort det.

Nu var det nån okänd engelsman.

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Rejs Nisse skrev:
om det vart en svensk hade jag gjort det.

Nu var det nån okänd engelsman.

om vi vänder på det!
Hade du velat att din kraschade bil fanns på en engelsk sida?

Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Turbo² skrev:
Vi träffade även ett engelskt par som körde en Renault Clio sport cup som jag fick åka med i. Han visade några bra linjer i några kurvor

Dave & Claire kan jag tänkta mig. Mycket trevliga och hjälpsamma och kör dessutom snyggt.

Rejs Nisse
Uppsala
Här sen Feb 2003

Peeter skrev:
om vi vänder på det!
Hade du velat att din kraschade bil fanns på en engelsk sida?

Jag har ingen bil. thumbs down

Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare
Det har tagit tid.. men nu har jag äntligen hittat en bild på bilen när den den gick på ringen..

Ganska kul bild dessutom.

Schtockholm, Schweden
Här sen Jan 2005

Mattias,
jag ser att du sparar lite på däcken där. Ekonomiskt och snyggt!

(PCS #9240)
Citera
Nürburgring
1, 2   >>
31 besök senaste veckan (4365 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande