Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 8310 besök totalt |
Smala racingstolar
Jag söker efter smala racingstolar. Har sökt i detta forum samt även i t ex locost forumet men hittar inget som hjälper. Bilen som stolarna ska sitta i är smal mellan kardantunneln och dörren, ungefär samma problem som en seven alltså, men det blir även trångt upptill där stolarna brukar har "vingar". De ligger an mot B-stolpen. Skulle alltså vilja ha en stol som är smal både upptill och nertill. Ska dessutom vara försedd med hål för sexpunktsbälte och inte bara fyrpunkt. Totalbredden i nedre delen bör inte överstiga 460 mm. Upptill går nog något bredare bra. Hittills har jag hittat följande alternativ, inget är dock helt ok: -Cobra Cub och Cobra Roadster 7. Bägge är smala och passar dessutom in i stilen men de har inte möjlighet till 6-punktsbälte ![]() -Sabelt GT2. Det ryktas att den är smal men jag kan inte hitt någon spec någonstans, bara på stolen som heter GT. Nån som vet? -Kirkey Aluminiumstolar. Verkar vara smala och bra men de ser ju verkligen inget vidare ut. Saknar "vingar" helt vilket är positivt. Hur är kvalitén och är de bekväma? Sen finns ju även skalstolar i princip helt utan klädsel, t ex Tillet, men jag vill ha en stol med riktig klädsel då det egentligen är en gatbil Tips, någon? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Jag använder mig av Westfields racingstol med stoppning på. Anledningen till det är att jag har varit tvungen att kapa ena vingen på ena sidan nedtill på passargerarstolen för att handbromsen sitter där på golvet och delar plats med stolen.
Fördelen med Westfieldstolen är att jag lätt kunde dra av stoppningen som är limmad och sedan kapa glasfibern under så det som ska gå fritt - går fritt, och sedan forma om stoppningen och limma på den igen. Har tyvärr ingen bild på det. Motsvarande borde väl gå att göra med metallen i en Kirkeystol också? Hål för sexpunktsbälte får man dock ta upp själv. Åtminstone i min version av stolen. Prata annars med Steve Tillet han kan säkert göra nån speciallösning annars men räkna med att det kostar... Ibland är det ju så att man inte får ihop alla önskningar om kombinationen gatbil och rejsbil, någonstans blir det ju en kompromiss. ![]() OT: I en Seven kan man ibland undra varför en del stolar har vingar nedtill över huvudtaget då man sitter tajt mellan sidan och kardantunneln hursomhelst. Det räcker oftast med ryggvingar och en lätt skålad sits. _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||||
Kirkey stolarna är ju dödligt läckra. Fast jag har en "vanlig" bil så överväger jag ändå att köra med Kirkey stolar bara för att de är så rätt... Finns ju överdrag och sånt till dem också. Plus också för deras låga vikt.
_________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||||
Reveries colfiberstolar kanske funkar... ganska dyra dock och lite utsvängda vid axlarna...
http://www.reverie.ltd.uk/en/gallery/seats_03.php _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||||
Stolar till Eliser är smala.
Elise har smalt vid framkanten på stolen. Denna kostade ca 8500:- hos Wendels för ett år sedan. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||
Har fysiskt konstaterat att Momo Corse "Start" precis får plats när stolen är i sitt bakersta läge (kardantunneln är smalare längre bak). Det passar visserligen mig men tyvärr vill jag ha den skjutbar så att även kortare personer (t ex min flickvän) kan köra. Har haft funderingar på om man skulle ta av klädseln på en "Start", kapa i glasfibern och ändra den så den blir smalare i framkant, ungefär som du beskriver att du gjorde med Westfield stolen. Intressant alternativ! Kirkeystolen bör få plats utan modifiering...
De passar inte in i bilens stil på något vis men i och med att de bryter av så totalt så kan det kanske funka...
Inga dumma tips hittills, ser fram mot ännu fler. Ingen som vet måtten på Sabelt GT2? Tyvärr är ju priset en faktor som ändå väger högt. Jag lägger ingen förmögenhet på stolar, i så fall kan jag köpa två Cobra "Cub" och låta en sadelmakare göra hål för 6-punktsbälte i dem .... För den nyfikne kan nämnas att bilen är en 60-tals TVR. Därav den trånga coupén. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
om en Momo (Corse är väl bara en äldre benämning) Start får plats så borde en hel del olika stolar fungera. Men om de skall sitta på justerbart underrede så tillkommer ju det också.
Sidomonterat (justermån går att fixa) så finns ju Sparco Rev (smalare än Starten). |
||||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Westfields Racestolar skall tydligen enl. hemsidan vara 40cm breda, 50cm djupa och 75cm höga.
Här är lite bilder från Mattias Andersson Westfield Megabusa. ![]() ![]() _________________ Matz [IceDog] Sköld, Göteborg (Partille) Porsche 997.2 Speed Yellow. |
||||||
Vilken otrolig massa tillverkare av stolar det finns!!!
Är imponerad av mängden idéer och tips också. Som vanligt regerar "Rejsa". Än är jag dock inte helt tillfredställd med svar ![]() Fortsätt är ni snälla!!
Nån som vet?
Har du en Sparco Rev Niklas? Kan du tänka dig att kontrollmäta i så fall
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Mig veterligen har de inte hål för sexpunktsbälte (Westfields alltså) Men enklast kollar du det med Roadster:
http://www.roadster.se/ och försök hitta ett annat sätt att fästa dem på än de allt annat än sköna skruvarna som syns som lättmetallkupoler på sidovingarna. Jag har mina fastsatta på annat sätt då de träffar precis på fel ställen på kroppen... åtminstone på min kropp.... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||||
Bra inlägg om skruvarnas placering. I och med att stolen är smal så känns de naturligtvis än mer! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Det glömde jag skriva. I mitt fall är FIAgodkännande ej absolut nödvändigt. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Starten är iaf lite annorlunda utformad eftersom jag sitter härligt tight i den men kommer inte ner i Reven (den är iofs styvare och har rakare sidor). |
||||||
PS Man sågar helst när klädseln är avtagen DS ![]() |
||||||
Spacro Rev (1999):
Bottenmått: Bredd längs bak: 385mm Bredd mitten-nästan längst fram: 382mm Bredd i fronten: 475mm (uppskattat pga justerade framkantssidor) Bredd i med justerade frontflärpar: 430mm Bredd över öronen:580mm (uppskattat pga justerat vänsteröra) |
||||||
Tackar för det Niklas.
Just nu lutar jag åt att modfiera den Momo start jag redan äger och montera den på förarsidan. På passagerar sidan skulle det kunna sitta en helt omodifierad Start (i och med att den inte behöver vara skjutbar) så då skulle jag bara behöva köpa en ny stol. Blir ju pengar över till något annat trevligt då (t ex dubbla weber/dellorto 45or). om man "vinklar om" sidorna på Start stolen så att den blir helt rak istället för att breddas utåt så borde bredden i framkant hamna på max 450 mm vilket ska fungera bra. Då behöver inte ens klädseln modifieras. Får fundera på detta... EDIT: Uttryckte mig lite tydligare. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
_________________ Micke Lvov mkt40 |
||||||
Tillett's B3 stol går att få delvis klädd . Men den är fruktansvärt skön att sitta i även utan klädsel .Bredd 40cm
Bild finns här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Hör av dig om du vill ha flera bilder + priser |
||||||
_________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 8310 besök totalt |