Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4117 besök totalt |
Vad finns det fär banträffar en förstagångs amatör kan åka..
Som sagt jag kan inget om banträffar eller banåkning var finns det bankörningar man vågar dyka upp på som förstagångs glad amatör på utan att man stör en massa? /Ted Audi S2 952hk anpassas för banåkning samt Gata _________________ Ted Modén |
||||||
I det närmaste alla!
Finns alltid folk som kör för första gången! Undantaget är väl bara slutna klubbar eller träffar som kräver säkerhetsutrustning/vagnbok som du inte har? Läs i "Inför Banträffar" så ser du utbudet! ![]() Vettig tråd att läsa är också: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Sök gärna här också, varit uppe ett par gånger innan.. ![]() _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||
Re:
Enligt den där listan som finns där så ska man mao ha ett garage på hjul. Man måste jue ha en support SLbuss som kan ta med allt det dära ![]() _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
För att fråga lite mer ang ämnet då jag är newbie jag me
![]() Vilka träffar och banor rekomenderas för oss som bara busat på gatorna? _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
Att gå en licenskurs är riktigt vettigt av flera skäl. Dels för att få licens så att man får åka på träffar sedan. BMW Sport Club och Audi Sport Club som kör tillsammans kräver t.ex. licens.
Sedan så får man komma ut på banan första gången i städad och ordnad form. Det är värt det i längden. Sedan vilken träff spelar nog ingen roll. En väl arrangerad träff är väl "enklare" i början, framför allt säkrare iaf. Jag började köra med BMW SC på Mantorp i våras, var inga problem. Kände mig inte ivägen heller. Som Karl skrev det finns alltid nybörjare, alltid ekipage med olika tempo. Det är inget som stör och de rutinerade är vana vid det. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||||
Nu vet jag inte var Gnesta ligger, men för stockholmare så är ju mantorp och sviestad närmast till hands.
Sviestad är mindre och kanske enklare att börja på då det inte går jättesnabbt på så många ställen. Däremot är den lite trängre än mantorp. Dom banorna ligger ju i/vid linköping _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||
Re:
Jag innehar 1st BMW så ska nog gå med i BMWSC verkar vettigt. Tack för infon PS. Äre BMW SC eller BMW CS? Finns både ![]() _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
Kan rekommendera Audi CS licenskurs som anordnas av SBF på Sviestad runt april. Utöver teori så får du köra på banan och dessutom får du en hel del körtips av de ansvariga för att bättra på din teknik ifall du vill.
Sedan har GRC.as träffar under året som är prisvärda, sedan finns det massa arrangörer som anordrar mer eller mindre "privata" träffar där man brukar kunna vara med, brukar komma upp info i förspels/inför-forumet. _________________ Henrik Troeng |
||||||
Det viktigaste är att ha med sig en stor portion ödmjukhet på de första banträffarna. Det finns alltid nå'n att fråga om man känner sig lite osäker. De flesta tycker bara att det är kul om någon vill ha lite råd och tips.
Många klubbar/arrangörer brukar ju annonsera ut sin verksamhet här på rejsa. Man bjuder ofta in några trevliga själar härifrån för att fylla ut och få lite bättre ekonomi i träffarna. En licenskurs är ju inte helt fel. Jag skulle dock vilja slå ett slag för att också köra lite bilslalom "i början". Ett säkert sätt att vänja sig vid dynamiken i bilen, minimal risk att förstöra något. Edit: ändrade mitt svammel så att det blev någotsånär begripligt... |
||||||
om du tänker ha bilen reggad för gatan så tycker jag kvällsövningarna på Sviestad är trevliga. Det är bra stämning i depån och folk verkar sällan vilja sätta sig på en.
Tyvärr tror jag du riskerar att hamna som mål att köra ifrån för folk trots att du är färsk. Vissa vill köra ifrån "han som varit i tidningen" och vägrar inse att den nya stackaren vill ta det lugnt. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Re:
BMWSC (Sport Club) är det som annordnar banåkning. BMWCS (Club Schweden) ordnar fikaträffar (och kan ha några bra avtal). Du behöver inte vara med i CS för att vara med i SC. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||||
Re:
ahh tack för du redde ut detta ![]() _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
-1: Bilspel på datorn 0: Hyrkart ![]() 1: Konslalom 2: Flygfältsbanor 3: Räserbanor ![]() ![]() Jag har inte testat Sturup sedan ombyggnad har aldrig kört Mantorp Snäll/stygg konceptet är kanske grovt men... jag debuterade på Anderstorp som onekligen är förlåtande Att börja med en klubb som har bra utbildning + coaching = väl spenderad tid och pengar. Bilen skall vara pålitlig och gärna lite trög, mycket förlåtande och lättkörd så det går att ladda rejält. Man har ofta så mycket som snurrar i huvet då man kommer ut på bana så 952 hk låter ärligt talat inte som ett bra utgångsmaterial, jämför med att hoppa från högsta svikten, börja skidåkning med störtlopp etc... Kör några träffar med en lånad eller hyrd standardbil med 3 bar i däcken. Jag kan tänka mig att många tycker annorlunda, men men. Har man grunderna i ordning vad gäller körning är det lätt att hantera mer kraft, faktiskt, och det är ju dit man vill ![]() ![]() |
||||||
Ut och kör bara, om man kan hantera 952 hk på strippen så har man onekligen koll på hur en bil rör sig.
Som tidigare påpekats är det viktigaste en stor dos ödmjukhet. Hyrkart är även det en himla bra övningsgrund till bankörning, gärna i långloppsform då man får tid att nöta in reflexer samt får lite introduktion till gul och blåflaggssituationer. Jag tycker att det är ett bra val att tidigt gå en licenskurs för att lära sig hur man antas uppträda vid olika funktioner. Oavsett om man väljer att lösa in licensen eller ej är det en bra startpunkt. _________________ Anders Hansson |
||||||
Re:
ja men det är i Dragrace utförande altså ingen effekt under 5000rpm kommer ha ett annat avgashus när jag ska åka bana då blir det ca 700-750hk _________________ Ted Modén |
||||||
Re:
tack för ditt svar och jag kommer givetvis inte åka med min dragrace effekt när jag kör bana! _________________ Ted Modén |
||||||
Re:
Även om du "bara" har 750 hästar när du ska åka bana så tror jag Kristoffers råd gäller ändå, låna/hyr en "vanlig bil" till den första gången/gångerna. Första gångerna man är ute har man nog med att göra med att kolla i backspeglarna och hitta rätt linje. Jag tror nog du kommer få tillräckligt roligt i en vanlig bil, sen har du juh Audin att se fram emot till nästa tillfälle.... ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
ja vi får se hur det går första gången jag har kör denna bil nu i 3 år och känns som om jag känner den ganska väl på dragracingbanan har även känt på den på diverse iskörningar samt ett stockholmopen. men det är just det där med spårval som jag inte vet hur jag ska tackla men efter en licenskurs och några test dagar har jag nog listat ut det oxå hoppas jag.
kan ju alltid testa utan wasegate fjäder då ska den ge ca 250-300hk . vad säger reglerna om ljudkrav för en banträff? _________________ Ted Modén |
||||||
Det brukar vara 95db.
Jag tror inte att mycket effekt är ett problem så länge den är någorlunda linjär utan alltför häftiga effektpuckel/ar. Om inte så kan det bli lite väl spännande ut ur kurvorna. Kan rekommender Mantorp eller Gelleråsen som första bana. Bägge ligger "nära" Stockholm (20-25mil). Kinnekulle ska man ha lite respekt för då den inte alls håller samma säkerhetsstandard som tex Mantorp. _________________ Rehan Mirza |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4117 besök totalt |