Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Stroboskop och tändning
5 besök senaste veckan (3811 totalt)
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare
Stroboskop och tändning

Vart siktar man?
och hur vet man vart man ska ställa tändningen på från början? (hittar ingen original information om det till motorn)

Har inte satt mig in i detta ordentligt.

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

antingen har man graderadering vid remskivan. eller har man fasta punkater om är grundjustering. vid vilket varvtal och och hur man ska göra skiljer lite på olika bilar.

vad är det för motor??

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare
vr6 motor
så man sätter någon slags markering på remskivan (om man har en sån) alltså där markeringen står vid TDC.
Sen då, vad händer då?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Turbo² skrev:
vr6 motor
så man sätter någon slags markering på remskivan (om man har en sån) alltså där markeringen står vid TDC.
Sen då, vad händer då?
Ehm, stroplampan blinkar till när den få impuls (lämpligen när ettan tänder). Du ser då på markeringen på skivan vart referensmärket står (eller så är graderingen fast och skivan bara har ett refmärke).
Stroblampan gör ju att du ser graderingen/refpunkten som stående still istället för rörlig (jämför vagnshjul på film (som ju "står still" när dess vinkelhastighet stämmer med nån multipel av 24fps)) osv).

LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

går det att ställa tändningen på vr6motor.

vw motorer brukar ha en markering på svänghjulet som man läser av emot.. men har hållt på väldigt lite med vr6motor.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Re:

LuddeR skrev:
går det att ställa tändningen på vr6motor.

vw motorer brukar ha en markering på svänghjulet som man läser av emot.. men har hållt på väldigt lite med vr6motor.

Stämmer, svänghjulet är det du ska lysa emot.
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Turbo² skrev:
vr6 motor
Sen då, vad händer då?
Ehm, stroplampan blinkar till när den få impuls (lämpligen när ettan tänder). Du ser då på markeringen på skivan vart referensmärket står (eller så är graderingen fast och skivan bara har ett refmärke).
Stroblampan gör ju att du ser graderingen/refpunkten som stående still istället för rörlig (jämför vagnshjul på film (som ju "står still" när dess vinkelhastighet stämmer med nån multipel av 24fps)) osv).

Men hur vet pistolen när ettan tänder? trodde det var det stroben gjorde.. (såg tändningen mha lampan)

Vargön
Här sen Feb 2003

Det är juh en sladd på stroblampan som ska kopplas till tändkabeln på ettans cylinder....
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare
jaha, finns det en sladd också..då blir dit lite mer logiskt.. funderade vad det var för magisk lampa den där apparaten

Stenungsund
Här sen Nov 2002

Jag har tappat manualen till min lampa från Biltema. Jag vet att ena sladden ska till ettans tändkabel, men dom andra då, en röd och en svart. Är det så enkelt att det är + och -?

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Anders Carlsson skrev:
Jag har tappat manualen till min lampa från Biltema. Jag vet att ena sladden ska till ettans tändkabel, men dom andra då, en röd och en svart. Är det så enkelt att det är + och -?

Ja, till bilbatteriet alltså.

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Anders Carlsson skrev:

Mmmmm. thumbs up
Citera
Skruva banåkabil
Stroboskop och tändning
5 besök senaste veckan (3811 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande