| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hitta TDC när markering saknas
|
13 besök senaste veckan (6562 totalt) |
|
Tja! Vad finns det för olika sätt att hitta TDC hos en motor där markeringarna på remskivan har försvunnit? (Målet är att markera TDC + lämpliga gradmarkeringar för tändinställning) Motorn är en 2 liters Alfa Romeo Nord-fyra, om det är till nån ledtråd? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
Pinne ner i tändstiftshålet på ettans cylinder och när kolven är i topp så gör du en liten färgmarkering på svänghjulet. Att märka ut gradtal är väl lite klurigare men går väl om du vet diametern på svänghjulets ytteryta där du gör markeringarna.
Edit: lite sen...
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
Det blir exaktare om man sätter i en pinne eller nåt som stoppar kolven en bit före ÖD och märker där på remskivan/svänghjulet, sedan drar man runt motorn andra vägen tills det stoppar från andra sidan och märker där. Exakt ÖD kommer då att vara mitt emellan märkena.
_________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||
|
Se till att kolven är i tdc tändande all förklaring till annat utgår från detta...
Från burtonpower.com "Camshaft Timing Determining True Crank TDC Position: Head off Block Although the crank pulley will have a mark to show TDC position, this point may not be accurate due to manufacturing tolerances. It is always recommended to calculate the actual position of TDC rather than rely on the mark on the crank pulley. Fit the timing disc to the front of the crankshaft. A pointer for the timing disc can be made from a piece of bent wire secured under a suitable front cover bolt. Position a dial gauge to measure the travel of No 1 piston. Turn the crank until the piston is at its maximum height and zero the gauge. You will find that there is a dwell period of approx. 10 degrees where the piston is at its maximum height. True TDC position is at the centre of this dwell period. To accurately measure the position of TDC, rotate the crankshaft and stop at a figure just before TDC, for example 0.020" on the dial gauge. Record the figure on the timing disc from the pointer. Now rotate the crankshaft and stop at the same figure (0.020") after TDC. Record the figure on the timing disc again. True TDC is positioned in the middle of these two figures. The TDC position can be calculated by adding the two figures together and dividing by two. Adjust the timing disc so that it reads zero on the pointer at true TDC. Determining True Crank TDC Position: Head on Block If the head has not been removed when changing the cam, it is still possible to measure the true TDC position. The procedure is the same as above but the movement of the piston is recorded by using an extension resting on the piston crown (such as a socket extension or push rod). Access to the piston crown is made through the spark plug hole _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
|
Så i sammanfattning, med toppen kvar på motorn:
- Ventilkåpa av, kolla att båda ventilerna för ettan är i stängt läge (tändningsläge) - Mätklocka med lång mätsticka ner i ettans cylinder - Vrid runt motorn, hitta var kolven har noll vertikal rörelse, nolla mätklockan - Hitta var kolven har x mm före och efter högsta läget, TDC är mitt mellan dessa markeringar Har jag fattat rätt? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
Re:
-Plocka ur stiften, du ser mycket enkelt om ettans ventiler är det minsta öppna. Har du ingen märkning på remskivan? är du verkligen säker på det? Den skall lina upp mot pinnen på vattenpumpen. P och M. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
TDC bryr sej inte om vilket varv du är på . Så denna post kan du hoppa över. Sedan röstar även jag på mr.bs metod. Snabbast, enklast och säkrast. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
95% säker. Enda markeringen är ett TippEx-liknande P på remskivan. Inga hack i remskivan eller andra markeringar syns. Ska demontera lite prylar kring remskivan (fläkt och kyl, exempelvis) så jag kommer åt den bättre men till 95% är jag säker. Har letat och spanat och känt på remskivan rätt mycket.
/M _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
Re:
Har du motorn+svänghjulskåpa ur bilen? Isåfall kan du öka på upplösningen. På en crossflow tar man upp ett hål i svänghjulskåpan och märker upp svänghjulet i nollläge noll popnitar Noll + grader på svänghjulskåpan. ligger på att göra listan nästa gång motorn är ur bilen. Sedan mäter man i bakkant av motorn _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
|
Re:
Vacker tanke men än så länge sitter allt på plats i karossen.
Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
Re:
Det går också att svetsa en kort bult i ett gammalt tändstift och dra fast det i toppen. Sen drar man runt motorn åt båda hållen märker remskivan när kolven tar i bulten. TDC är då mittemellan märkena. _________________ Sten Isaksson |
||||
|
det där med mätklocka är ganska besvärligt då motorn oftast har ganska hög vilofriktion... dvs: *hoppsan.. nu vred jag förbi läget*
Jag gjorde som en tidigare talare.. dvs bult/stång rakt igenom ett urknackat tändstift.. gick lätt som en plätt. vet man sen dia på svängningsdämpare/remskiva så är det lätt attt sno ihop en gradskiva för tändsläget _________________ Mats Andersen |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
13 besök senaste veckan (6562 totalt) |