Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Startmotor, behövs det?
<<   1, 2
6606 besök totalt
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Min startmotor som drar runt en V8 väger 3,2 kilo. Skulle nog säga att den är väl värd vikten...

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Min start väger ca 5 kg och är en såkallad ministart. Originalet väger strax över 10 så jag hade aldrig som alternativ att skippa den helt. Var fullt nöjd med en viktminskning på drygt 6 kg.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Re:

Jörgen (Jet) skrev:
Jag hade en Land Rover med vev en gång i tiden, en 2 1/4-litersmotor med lågt komp.
Jag lyckades aldrig veva i gång den trots många försök. Det enda farsan tisade om var
att ha tummen på samma sida av handtaget som övriga fingrar.
Vevens ingrepp var skruvat s.a.s. (som en bajonbettkoppling) så om/när motorn startade
skruvades/trycktes veven bort från vevaxeln.

Lägg ner tankarna på att skippa startmotorn tycker jag.

Jag mekade igång min farfars gamla grålle och körde med när jag var tonåring och den var/är det vev på. Tyvärr är det frontlastare på den också, vilket gör det lite trångt att veva igång den. Man måste ta i utav tusan och vill inte gärna ha någon kroppsdel i vägen ifall den baktänder. Jag lyckades starta den på sommaren och när den var varm, men annars var det bara min farfar som fick igång den och han var ju lite otymplig att ha med som startmotor (Den har startmotor nuförtiden efter att farfar dog...).

När det gäller en högkompad racemotor med lite kubik så är det nog inte möjligt med vev, utan möjligen nåt man skulle klara med någon typ av trampor eller annat bendrivet.

#24, #64, #88
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

Arne Lindgren skrev:
Hawker Tempest hade en motor man sprängde igång med en laddning i en cylinder. Samma där, en chans, startade den inte på första var det snabbt ur innan den fattade eld.

Hmm, har du ingen startmotor kan du skippa batteriet också och köra magnettändning.

Magnettändning? Hur funkar det? OJ OT!!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

Marcus Gustafsson skrev:
Arne Lindgren skrev:
Hawker Tempest hade en motor man sprängde igång med en laddning i en cylinder. Samma där, en chans, startade den inte på första var det snabbt ur innan den fattade eld.

Det var det ju många flygplan, båtmotorer och lastbilsmotorer som hade utan någon större fara. En polare körde tanklastbil uppe i Boden i lumpen och de startade sin bilar lite då och då med startpatroner. Supermarine Spitfire Mk XIX som flygvapent hade använde också startpatroner.
Manual för Spitfire Mk II http://www.zenoswarbirdvideos.com/Images/spit/Spit2Manual.pdf

Så, krutladdning med revolvermagasig kan väl inte väga så mycket? Ser man bara till att ladda det efter att man har startat motorn för första gången så har man ju sex tillfällen att få motorstopp ute på banan innan man inte kan starta mer...

På gasturbin motorer så använde man också en startmotor av turbintyp som drevs av ett monobränsle. Vissa flygplan hade sedan en räknare så man kunde se hur många startförsök man hade kvar.

Tryckluft är ju ett annat alternativ, eller en extern startmotor.

Använder man någon av dessa alternativa metoder att starta motorn så kommer en stor del av vikt reduktionen ifrån att man kan använda ett betydligt mindre batteri samt generator.
Citera
Klas Eriksson
Göteborg/Mullsjö
Här sen Aug 2006

Re:

Jörgen (Jet) skrev:
Jag hade en Land Rover med vev en gång i tiden, en 2 1/4-litersmotor med lågt komp.
Jag lyckades aldrig veva i gång den trots många försök. Det enda farsan tisade om var
att ha tummen på samma sida av handtaget som övriga fingrar.
Vevens ingrepp var skruvat s.a.s. (som en bajonbettkoppling) så om/när motorn startade
skruvades/trycktes veven bort från vevaxeln.

Lägg ner tankarna på att skippa startmotorn tycker jag.

Varför har jag inte kommit på att använda veven på min Land Rover nu när generatorn strejkar?! Den har ju legat löst o skramlat på golvet i ett halvår!
Kan ju iof tänka mig att det är lite kärvigt vid 10 minus som det var häromdan när jag fick ringa efter startkabelhjälp...

Svårt med en racebil kanske, men ett alternativ är ju som jag har gjort senaste veckan - att alltid försöka parkera nära en nerförsbacke.

hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

nu när vi är allmänt ute o svamlar då:

Efter vad jag förstått så skall en del nya typer av motorsågar (gräsklippare ?) ha en lite annorlunda typ av snörstart. När man drar i snöret så spänns en fjäder, ungefär som i en klocka. När man skall starta så trycker man på en knapp varvid fjädern drar runt motorn. När maskinen startar så spänner den fjädern själv, så om allt är som det skall så är det bara att trycka på knappen nästa gång den skall startas.

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

hauge skrev:
nu när vi är allmänt ute o svamlar då:

Efter vad jag förstått så skall en del nya typer av motorsågar (gräsklippare ?) ha en lite annorlunda typ av snörstart. När man drar i snöret så spänns en fjäder, ungefär som i en klocka. När man skall starta så trycker man på en knapp varvid fjädern drar runt motorn. När maskinen startar så spänner den fjädern själv, så om allt är som det skall så är det bara att trycka på knappen nästa gång den skall startas.

Jo, det där har iallafall våra nya Husqvarna. Fast det fungerar bättre i teorin än i verkligheten. Det brukar bli så att man får stå där o rycka iallafall...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Ta med ett par starka kamrater med god kondition, så kan de knuffa igång din racebil.
om du mot all förmodan skulle få tjuvstopp ute på banan får de springa ut och assistera...

Bytte till en nyare startmotor på Rekorden. Originalet är gjort av gjutjärn, bly och uran och väger ca 3 ton.
Den nyare från framtidsbilen omega väger 4,5 kg och har planetväxel. Den blev något mer lättstartad kan man säga, dessutom fick jag ett mycket modernare startmotorljud på köpet.
Istället för "njö-njö-njö-njjööö...klick" låter det "tji-tji-tjiVRRRooOMM!"

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Startmotor, behövs det?

Roger Gustafsson skrev:
Funderade lite... En startmotor väger ju asmycket!
Måste man ha det? Finns det nåt annat bra sätt att starta bilen på?
Vev?
Kick?
Putt?

Måste man ha en startmotor i racebilen?
Det hade ju varit lättast om man kunde starta den själv...

Springa igång fungerar, är det för högkompad motor och lite felinställd tändning får du ha någon kompis som hjälper till.
Hade en vinterbil som startmotorn gick sönder på och i en månads tid sprang jag igång den själv, var det halt krävdes ibland några försök men tjurighet kan förflytta berg.

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare

Rolle Scirocco skrev:
Roger Gustafsson skrev:
Vev?
Kick?
Putt?

Springa igång fungerar, är det för högkompad motor och lite felinställd tändning får du ha någon kompis som hjälper till.
Hade en vinterbil som startmotorn gick sönder på och i en månads tid sprang jag igång den själv, var det halt krävdes ibland några försök men tjurighet kan förflytta berg.

Lite pinsamt inne i stan bara...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Glöm inte att det står i vissa racereglemente att föraren skall kunna starta bilen utan assistans (och utan att kliva ur bilen) om han får stopp ute på banan
Min startmotor sitter kvar, generatorn gör det inte... (tyngre, högre placerad och dessutom en effekttjuv)

Stockholm
Här sen Nov 2002

Roger Gustafsson skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Roger Gustafsson skrev:
Vev?
Kick?
Putt?

Lite pinsamt inne i stan bara...

Pinsamt???

Folk blir imponerade hur man lyckas få igång en lagom översnöad kall bil i lätt uppförsbacke på vintern. Ingen tror det kan lyckas.

Uppsala
Här sen Jan 2005

Re:

Anders Karlsson skrev:
Ta med ett par starka kamrater med god kondition, så kan de knuffa igång din racebil.
om du mot all förmodan skulle få tjuvstopp ute på banan får de springa ut och assistera...

Bytte till en nyare startmotor på Rekorden. Originalet är gjort av gjutjärn, bly och uran och väger ca 3 ton.
Den nyare från framtidsbilen omega väger 4,5 kg och har planetväxel. Den blev något mer lättstartad kan man säga, dessutom fick jag ett mycket modernare startmotorljud på köpet.

Vad är det för motor i din bil CIH?
Exakt vilken startmotor har du?
Min gamla Cih starmotor är lite trött o less.
Kan vara ett alternativ för mig också.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Re:

SFR Danne skrev:
Anders Karlsson skrev:

Det är en CIH 2,2. Startmotorn kommer från en omega 2,4 -92, skulle tro att det är samma som sitter på 2,6an. Så vitt jag kunnat se så har startkransen samma diameter och antal kugg på alla CIH-motorer, inklusive 24 V 6an.
Jag plockade självklart isär den "nya" startmotorn, gjorde rent och smorde upp den.

SFR Danne
Uppsala
Här sen Jan 2005

Re:

Anders Karlsson skrev:
SFR Danne skrev:
Anders Karlsson skrev:

Det är en CIH 2,2. Startmotorn kommer från en omega 2,4 -92, skulle tro att det är samma som sitter på 2,6an. Så vitt jag kunnat se så har startkransen samma diameter och antal kugg på alla CIH-motorer, inklusive 24 V 6an.
Jag plockade självklart isär den "nya" startmotorn, gjorde rent och smorde upp den.

Jag kollade upp lite info
en vanlig orginal Ascona A Kadett C generator är på 0,8kW (1,6-1,9SR)
Medans omega A 2,4 3,0 Senator m,m har 1,4kW
Inte konstigt att det blir skillnad.
Ska leta upp en sån till min också.
Citera
Skruva banåkabil
Startmotor, behövs det?
<<   1, 2
6606 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande