| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Startmotor, behövs det?
|
6606 besök totalt |
|
https://www.burtonpower.com/dets_pro
borde inte väga mer är 4-5kg(?) _________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||||
|
Min start väger ca 5 kg och är en såkallad ministart. Originalet väger strax över 10 så jag hade aldrig som alternativ att skippa den helt. Var fullt nöjd med en viktminskning på drygt 6 kg.
|
||||||
|
Re:
Jag mekade igång min farfars gamla grålle och körde med när jag var tonåring och den var/är det vev på. Tyvärr är det frontlastare på den också, vilket gör det lite trångt att veva igång den. Man måste ta i utav tusan och vill inte gärna ha någon kroppsdel i vägen ifall den baktänder. Jag lyckades starta den på sommaren och när den var varm, men annars var det bara min farfar som fick igång den och han var ju lite otymplig att ha med som startmotor (Den har startmotor nuförtiden efter att farfar dog...). När det gäller en högkompad racemotor med lite kubik så är det nog inte möjligt med vev, utan möjligen nåt man skulle klara med någon typ av trampor eller annat bendrivet. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
|
Re:
Magnettändning? Hur funkar det? OJ OT!!
|
||||||
|
Re:
På gasturbin motorer så använde man också en startmotor av turbintyp som drevs av ett monobränsle. Vissa flygplan hade sedan en räknare så man kunde se hur många startförsök man hade kvar. Tryckluft är ju ett annat alternativ, eller en extern startmotor. Använder man någon av dessa alternativa metoder att starta motorn så kommer en stor del av vikt reduktionen ifrån att man kan använda ett betydligt mindre batteri samt generator. |
||||||
|
Re:
Varför har jag inte kommit på att använda veven på min Land Rover nu när generatorn strejkar?! Den har ju legat löst o skramlat på golvet i ett halvår!
Kan ju iof tänka mig att det är lite kärvigt vid 10 minus som det var häromdan när jag fick ringa efter startkabelhjälp... Svårt med en racebil kanske, men ett alternativ är ju som jag har gjort senaste veckan - att alltid försöka parkera nära en nerförsbacke. _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||||
|
nu när vi är allmänt ute o svamlar då:
Efter vad jag förstått så skall en del nya typer av motorsågar (gräsklippare ?) ha en lite annorlunda typ av snörstart. När man drar i snöret så spänns en fjäder, ungefär som i en klocka. När man skall starta så trycker man på en knapp varvid fjädern drar runt motorn. När maskinen startar så spänner den fjädern själv, så om allt är som det skall så är det bara att trycka på knappen nästa gång den skall startas. _________________ Mats Andersen |
||||||
|
Re:
Jo, det där har iallafall våra nya Husqvarna. Fast det fungerar bättre i teorin än i verkligheten. Det brukar bli så att man får stå där o rycka iallafall... |
||||||
|
Ta med ett par starka kamrater med god kondition, så kan de knuffa igång din racebil.
om du mot all förmodan skulle få tjuvstopp ute på banan får de springa ut och assistera...
Bytte till en nyare startmotor på Rekorden. Originalet är gjort av gjutjärn, bly och uran och väger ca 3 ton. Den nyare från framtidsbilen omega väger 4,5 kg och har planetväxel. Den blev något mer lättstartad kan man säga, dessutom fick jag ett mycket modernare startmotorljud på köpet. Istället för "njö-njö-njö-njjööö...klick" låter det "tji-tji-tjiVRRRooOMM!"
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Re: Startmotor, behövs det?
Springa igång fungerar, är det för högkompad motor och lite felinställd tändning får du ha någon kompis som hjälper till. Hade en vinterbil som startmotorn gick sönder på och i en månads tid sprang jag igång den själv, var det halt krävdes ibland några försök men tjurighet kan förflytta berg. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Lite pinsamt inne i stan bara...
|
||||||
|
Glöm inte att det står i vissa racereglemente att föraren skall kunna starta bilen utan assistans (och utan att kliva ur bilen) om han får stopp ute på banan
Min startmotor sitter kvar, generatorn gör det inte... (tyngre, högre placerad och dessutom en effekttjuv) _________________ /Kristian Elisson |
||||||
|
Pinsamt??? Folk blir imponerade hur man lyckas få igång en lagom översnöad kall bil i lätt uppförsbacke på vintern. Ingen tror det kan lyckas. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Vad är det för motor i din bil CIH? Exakt vilken startmotor har du? Min gamla Cih starmotor är lite trött o less. Kan vara ett alternativ för mig också. _________________ Daniel Mauritzell https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15860 http://www.TURBOOpel.info.se |
||||||
|
Re:
Det är en CIH 2,2. Startmotorn kommer från en omega 2,4 -92, skulle tro att det är samma som sitter på 2,6an. Så vitt jag kunnat se så har startkransen samma diameter och antal kugg på alla CIH-motorer, inklusive 24 V 6an. Jag plockade självklart isär den "nya" startmotorn, gjorde rent och smorde upp den. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Re:
Jag kollade upp lite info en vanlig orginal Ascona A Kadett C generator är på 0,8kW (1,6-1,9SR) Medans omega A 2,4 3,0 Senator m,m har 1,4kW Inte konstigt att det blir skillnad. Ska leta upp en sån till min också. _________________ Daniel Mauritzell https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15860 http://www.TURBOOpel.info.se |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Startmotor, behövs det?
|
6606 besök totalt |