| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hårdhet på fjädrar till coilovers
|
1 besök senaste veckan (2214 totalt) |
|
Jag ska precis beställa coilovers till Colten från Malaysia av märket RG. Han som äger det är tydligen fd produktutvecklare på Bilstein, så vad jag hört från folk med Coltar och såna coilovers är de jäkligt bra. I standardutförande är hårdheten på fjädrarna (säger man så förresten? Springrate heter du ju på utrikiska) 5,4kg fram och 3,8kg bak. Snackade med en i Sverige som hade 7kg fram och 4,5kg bak och han tyckte att man gott kunde ha lite hårdare bak. 5-5,5kg kanske? Finns det några generella värden man kan gå efter? Kan man någonstans se vad diverse coiloverkits från andra tillverkare har och helt enkelt planka dem? Förresten; när jag sökte runt lite här pratades det pounds och nm. Hur räknar man om till kg om det skulle behövas? Som ni hör är jag novis på detta, så förklara som om ni pratade med en 5-åring...
Jag ska använda bilen på gatan och på banträffar, samt konbanor. Inte så kinkig vad det gäller bekvämlighet och så eftersom jag använder den så pass lite till vardags. Här är räsern förresten: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Kommentera gärna bilen, lite trist att inte ha en enda kommentar...
// Andreas _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||
|
Re:
Fram- och bakvagnsinfon klippt och klistrad rakt av från nån sida med teknisk spec till Colten. Vet inte om det var vad du ville veta... Bussningar och sånt är original och i hyfsat skick. _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||
|
Vad är vikten med soppa och förare?
Colten är väll FWD och jag nu inte fullständigt är ute och far, eller? Tumme pekfinneg så så låter inte ca 70N/mm (ca ca =7Kg/mm) fram inte helt galet Då MR är ca ca 0,94 för MacPersonben. Kan tom göra den ännu hårdare fram. Bak måste jag veta mer hur det ser ut för att kunna gissa drägligt. MR bak=??????? Vad skall du åka med för däck? Kränagre? har du sådana? _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Vad menas med MR???
Jag kommer köra bana med B-stone re540s 185/55/14 på originalfälgen. Kränghämmare finns, original. Vikten blir väl svår att sia om, men när jag slängt ut säten och så kanske den väger runt de 965kg den väger nu fast fulltankad. Sedan väger jag själv 70 pannor. Stämmer att den är fwd. _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||
|
MR, testa sök funtionen i forumet.
Du får ursäkat jag pallar inte förklara igen igen igen. Finns det värre krängre att få tag på till rimliga pengar? Jag gjorde överslaget på 1050kg så ett par kilo hit eller dit spelar cyckelpump. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Söker jag enbart på MR får jag 0 svar och om jag söker på trådar med dig som författare hänger sig datorn... Det får vara, förmodligen överkurs iaf.
Whiteline gör grövre krängare som passar till Proton Satria Gti vilket borde innebära att de passar Colten också, men det får bli ett annat år. Inte råd just nu. Tror att Superflex kränghämmarbussningar från Evo1-3 passar, men det är samma där, det måste vänta en stund. Kom förresten på att jag har ett bakre fjäderbensstag liggande också. Det monteras i samband med coiloverkittet framåt våren. "...ett par kilo hit eller dit spelar cyckelpump..." Som sagt; inte helt säker på bilens matchvikt i sommar, men om jag kör 7,5kg fram och 5,5kg bak på fjädrarna blir det kanske inte helt tokigt? Tänkte mest på skillnaden mellan fram och bak. Som de flesta framkrafsare är ju denna lite understyrd från början och då vill man väl styva upp baken lite? Vill ju bara vara hyfsat säker på att jag inte förstör nåt och därigenom får en bil som blir dålig att köra. _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||
|
se tex
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php MR heter något på utrikiska som jag inte kan stava till. Men skulle kunna översätta det med utväxlingsförhållande. testa sök på fjäder, egenfrikvens. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
MR = "Motion Ratio" _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
|
Skulle inte någon kunna göra någon typ av lista på vad olika bilar har för "MR". (de vanligaste här på rejsa tex.). Börjar nästan tycka synd om Fuling & co när de hamnar att förklara "basic-stuff" om och om igen. (Tack för exel-programmen!
tex. BMW E30 borde ha 0.94 fram och 0.67 bak.. läste jag nånstans.. Porsche 944 har ???... fyll i den som vet... _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||
|
Hujedamej... Har läst igenom diverse trådar nu och är bara förvirrad.
Jag får helt enkelt inte huvudet runt alla uträkningar...
Hur som helst så har jag tagit några bilder i dåligt ljus på hur bakvagnen ser ut. Om någon kan berätta hur jag ska mäta för att ta reda på mr skulle jag bli glad. Annars får det bli att höfta vid beställningen och hoppas på det bästa. Tein listar springrate på sina coiloverkits och det kanske går att ta samma som nån likvärdig Honda? Typ 8kg fram och 5kg bak. Från sidan:
Bakifrån:
Mvh, Andreas _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||
|
om du tittar bakifrån
o------------A----B o=bärarmsinfästing under bärarm i karros A=fjäderbenets infästing B=leden där spinden är infäst i bärarmen. Avstånd o till A =L1 Avstånd o till B =L2 MR=L1/L2 Sen lutar fjädermenet lite innåt, kan du syfta for mycket? MR kommer sjunka något pga luting på fjäderbenet. Edit: Syftade lite på bilden. L1/L2=MR ca 0,76 Vinken på benet ca 15grader -->cos15=0,96 --> MR=0,76*0,96--> ca ca ca MR=0,73 _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Sådärja; nu har jag varit ute och mätt upp avstånden.
L1/L2=0,79 Lutningen på fjäderbenet är inte riktigt 15', snarare 10', vilket med min gymnasiematte borde innebära: 0,79*0,97=0,7663 Stämmer?
om det stämmer och vi nöjer oss med att det är 0,94 fram och jag där kör 7,5kg (eller ännu hårdare?) går det att komma fram till vad som skulle funka bak? Är 5kg ok? 5,5kg? Jag har ju ett övre fjäderbensstag som ska på också vilket kanske påverkar. Jag är som sagt inte så knusslig vad gäller komfort, men vill ändå behålla körbarheten på gata då det är och kommer förbli min enda bil. // Andreas _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||
|
M=ca 1000kg
f%=0,6 vikt fram 1000*0,6-->600kg per hjul 600/2-->300kg ofjädrad vikt ca 35kg Fjädrad vikt 300-35 -->265 Vikt bak: 200kg ofjädrat ca 35kg fjädrat ca 165kg Fjädarar: Fram 7kg/mm ca 70N/mm Bak 4,5kg/mm ca 45N/mm MR Fram: MR=0,94 (ca det värde det blir med MacPerson ben. Bak: MR=0,73 Egenfrikvensen f=(k*MR^2/m)^0,5/2/pi Fram: f=(70*1000*0,94^2/265)^0,5/2/pi-->f=2,4Hz (1000 är för att komma från N/mm till N/m som är SI-enhet) Bak: f=(45*1000*0,73^2/165)^0,5/2/pi-->f=1,9Hz hmm det var lågt Vi testar med 55N/mm f=2,1Hz Hmm lågt igen, jag skulle göra bilen lite hårde rent fjädermässigt bak. Säg 2,8Hz 2,8=(k*1000*0,73^2/165)^2/2/pi --> 2,8*2*pi=(k*1000*0,73^2/165)^0,5 --> (2,8*2*pi)^2=k*1000*0,73^2/165 --> (2,8*2*pi)^2*165/1000/0,73^2=k --> k=ca ca 96N/mm OBS detta kan nog funka om nu mitt överslag på MR bak är någulunda rätt. Vi kan även säga att vi bör ha en hjulkonstant bak på 96*0,73^2-->ca 51N/mm Nu hjulkonstanterna kanske justa men det säger inte om bilen kommer vara över eller understyr. Men sannolikheten säger understyr pga typ 60/40 i viktfördeling och samma däck runt om. Allså rent fjädrings mässigt kan det nog vara vättigt. Edit1: Bak borde de ligga kanske på runt 51/0,7663^2 -->87N/mm (fjäder) OBS nu allt åvan är ett överslag som jag TROR inte är åt hel..., men säker är jag inte. Edit2: Kolla att jag inte gjort några tokigheter _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
Vänta nu; innebär det att du rekommenderar ca 8,7kg bak? Ska jag verkligen ha hårdare bak än fram? Verkar gå emot det mesta jag läst om detta. _________________ Andreas Engström Honda Civic -12 Du borde cykla mer! |
||
|
Det hänger på vikter, däck och var drivningen sitter.
Kan nog kanske säkna lite bak till 75N/mm fjäder, ger ca 2,6Hz i egenfrikvens. Jag åkte med 72 2,4Hz (72N/mm är hjulkonstant) 54 2,7Hz Kommer åka 84 2,8 70 3 Edit: Ändrade lite på värdena på för min bil. Gäller att läsa på RÄTT ställe
_________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (2214 totalt) |