Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 7444 besök totalt |
Re:
Hehe...tack! Fick slita hund för att få fram den ![]() Jo R-däcken funkar riktigt bra, bättre än jag trodde på gatan. Greppar bra fast de är kalla men jag har fått råd om att ta det lungt med dom då de kan släppa fort om de är kalla. Skulle gärna åka med dom för jämnan då det ser lite rejsigt ut ![]() _________________ Banbil: Vw Golf Mk1 GTI Brukis/dragare: Volvo 945Ltt |
||
Re:
He-he... Man är väl lite nördig. ![]() Måste erkänna att jag trots att jag gränsar till stofil tycker att det är lite ballt med rejs-auran som R-puckarna förmedlar. Och till det gnisslande rejs-belägg. ![]() Åkte en sväng i söndags med A032'orna monterade. Stannade vid glasskiosken (f.ö. bakom en Alfa med ringen-dekal). Noterade att en pappa med en femåring i släptåg pekade på däcken och uppmärksammade knatten på hur riktiga däck ska se ut... Det finns hopp för mänskligheten... ![]() ![]() |
||
Re:
Hehe däck gör väldigt mycket för "looken" på bilen, och härlig histora Lars...då vet man att framtiden är säkrad ![]() _________________ Opel Ascona B |
||
Det har vart lungt på bilfronten ett tag. Skolan har tagit mycket tid, det enda som jag orkat gjort är att tvätta den
![]() Men nu börjar det hända lite grejor. Fick i helgen dit en gummibussning till övre motorfästet och sen damp det ner fyra st fjädrar som en god vän levererade från stockholm, tack Peter! ![]() ![]() Fjädrarna är av märket Eibach Pro Kit som bla Falk kör med i sin shoppingclio. Hoppas dessa kan minska krängingar i kurvor samt dämpa det nervösa uppträdandet vid inbromsning. Som bonus tillkommer en brutal sänkning på hela 10mm ![]() ![]() Medans fjäderbenen är loss är det även tänkt att det ska filas lite i hålen så däcken kommer stå så här: / \ eller kanske inte. Men har jag räknad rätt så kommer 2mm att ge ca -2.2 grader camber. Vet inte vad en bra kompromiss är kanske -2-3 grader? Vill inte att de ska förstöra vanligt gatåka med för mycket negativ camber. Ska försöka fixa fram lite nya bilder på bussningen och fjädrarna... _________________ Banbil: Vw Golf Mk1 GTI Brukis/dragare: Volvo 945Ltt |
||
Jag siktade på 2,5 grader negativ camber på min när jag hade monterat dom där finurliga bultarna så man kunde flytta fjäderbenet med. Men, det visade sig att man inte kunde få mer än 2,3 grader på ena sidan så det var så det fick bli, tyckte det funkade rätt bra, men runt 2,5 hade jag nog satsat på om man ska fila och greja. Toe 0 kanske ska tilläggas att jag körde med, funkade fint och hade väldigt jämnt slitage på däcken.
Kul med nya fjädrar och grejer också, verkar ju funka väldigt bra på andra bilar dom där, ett säkert kort hoppas vi. ![]() ![]() _________________ Peter Karlsson |
||
Re:
Jo de verkar funka till andra Clio Sportar. Detta blev en lagom kompromiss mellan orginal och coilovers. Sånna får vänta, Emil "rscliosport" ska beställa D2 kit med lite hårdare fjädrar så får testa hans clio innan jag bestämmer mig ![]() ![]() Bild på den gula "bussningen" ![]() Bild på Eibach fjädrarna ![]() Sen en bonus bild ![]() _________________ Banbil: Vw Golf Mk1 GTI Brukis/dragare: Volvo 945Ltt |
||
Igår åkte de nya fjädrarna på. Sen medans fjäderbenen var loss tog jag fram "luft borren" med en liten pinnfräs och slipade lite i hålet, 2.3mm för att va exakt. Enligt beräkningarna skulle detta ge ungefär -2.5 grader i negativ camber. Och idag gjordes en framvagnsinställning. Ville ha 0 i toe men efter lite diskution med en "gammal" racing förare(Johan Landegren) så bestämmde vi oss för +0,1. Cambern uppmättes och den hamnade på -2,45 grader
![]() Efter lite provkörning så märks en enorm skillnad. Väldigt stabil båda rakt fram och i svängar. Betydligt mindre krängning, positivt överaskad. Trodde inte att det skulla skilja så enormt mycket men grymt bett i kurvorna är det ![]() Kanske slänger upp en bild, men man ser inte mycket av sänkningen på hela 10mm ![]() _________________ Banbil: Vw Golf Mk1 GTI Brukis/dragare: Volvo 945Ltt |
||
2-2.5° negativ camber och lite toe-out är nog en bra kompromiss för inspirerad körning.
![]() Kul att det känns bra. ![]() När blir nästa ban/slalom-attack... ![]() |
||
Re:
Har ingen aning. Försöker att leta lite banträffar, men inge lycka än. Har du något bra tips? Gärna i "närheten" typ Gelleråsen, Kinnekulle eller Mantorp... _________________ Banbil: Vw Golf Mk1 GTI Brukis/dragare: Volvo 945Ltt |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 7444 besök totalt |