Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport -01 *Såld*
<<   1, 2
7444 besök totalt
Joel Pennerborn
Köping
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

Björn Westergren skrev:
Mycket bra puts på den nu...
Hur funkar r-däcken i vanlig trafik?

Hehe...tack! Fick slita hund för att få fram den Men det var det värt!

Jo R-däcken funkar riktigt bra, bättre än jag trodde på gatan. Greppar bra fast de är kalla men jag har fått råd om att ta det lungt med dom då de kan släppa fort om de är kalla. Skulle gärna åka med dom för jämnan då det ser lite rejsigt ut

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Joel Pennerborn skrev:
Skulle gärna åka med dom för jämnan då det ser lite rejsigt ut

He-he... Man är väl lite nördig.
Måste erkänna att jag trots att jag gränsar till stofil tycker att det är lite ballt med rejs-auran som R-puckarna förmedlar. Och till det gnisslande rejs-belägg. thumbs up
Åkte en sväng i söndags med A032'orna monterade. Stannade vid glasskiosken (f.ö. bakom en Alfa med ringen-dekal). Noterade att en pappa med en femåring i släptåg pekade på däcken och uppmärksammade knatten på hur riktiga däck ska se ut...
Det finns hopp för mänskligheten...

Rice and shine
Citera
Björn Westergren
Köping
Här sen Jun 2006

Re:

Lars Falk skrev:
Noterade att en pappa med en femåring i släptåg pekade på däcken och uppmärksammade knatten på hur riktiga däck ska se ut...
Det finns hopp för mänskligheten...

Hehe däck gör väldigt mycket för "looken" på bilen, och härlig histora Lars...då vet man att framtiden är säkrad

Köping
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Det har vart lungt på bilfronten ett tag. Skolan har tagit mycket tid, det enda som jag orkat gjort är att tvätta den

Men nu börjar det hända lite grejor. Fick i helgen dit en gummibussning till övre motorfästet och sen damp det ner fyra st fjädrar som en god vän levererade från stockholm, tack Peter! och tack för provkörningen av din Focus st

Fjädrarna är av märket Eibach Pro Kit som bla Falk kör med i sin shoppingclio. Hoppas dessa kan minska krängingar i kurvor samt dämpa det nervösa uppträdandet vid inbromsning. Som bonus tillkommer en brutal sänkning på hela 10mm Tack Emil "rscliosport" för köpet thumbs up Hoppas dina coilover blir bra!

Medans fjäderbenen är loss är det även tänkt att det ska filas lite i hålen så däcken kommer stå så här: / \ eller kanske inte. Men har jag räknad rätt så kommer 2mm att ge ca -2.2 grader camber. Vet inte vad en bra kompromiss är kanske -2-3 grader? Vill inte att de ska förstöra vanligt gatåka med för mycket negativ camber.

Ska försöka fixa fram lite nya bilder på bussningen och fjädrarna...

Mölndal
Här sen Feb 2003

Jag siktade på 2,5 grader negativ camber på min när jag hade monterat dom där finurliga bultarna så man kunde flytta fjäderbenet med. Men, det visade sig att man inte kunde få mer än 2,3 grader på ena sidan så det var så det fick bli, tyckte det funkade rätt bra, men runt 2,5 hade jag nog satsat på om man ska fila och greja. Toe 0 kanske ska tilläggas att jag körde med, funkade fint och hade väldigt jämnt slitage på däcken.

Kul med nya fjädrar och grejer också, verkar ju funka väldigt bra på andra bilar dom där, ett säkert kort hoppas vi. thumbs up

Köping
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

Barbapappa skrev:
Kul med nya fjädrar och grejer också, verkar ju funka väldigt bra på andra bilar dom där, ett säkert kort hoppas vi. thumbs up

Jo de verkar funka till andra Clio Sportar. Detta blev en lagom kompromiss mellan orginal och coilovers. Sånna får vänta, Emil "rscliosport" ska beställa D2 kit med lite hårdare fjädrar så får testa hans clio innan jag bestämmer mig Vet inte hur långt jag vill gå...Snart blir det väl dags att köpa mig en brukis och "gå hela vägen"

Bild på den gula "bussningen"

Bild på Eibach fjädrarna

Sen en bonus bild

Köping
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Igår åkte de nya fjädrarna på. Sen medans fjäderbenen var loss tog jag fram "luft borren" med en liten pinnfräs och slipade lite i hålet, 2.3mm för att va exakt. Enligt beräkningarna skulle detta ge ungefär -2.5 grader i negativ camber. Och idag gjordes en framvagnsinställning. Ville ha 0 i toe men efter lite diskution med en "gammal" racing förare(Johan Landegren) så bestämmde vi oss för +0,1. Cambern uppmättes och den hamnade på -2,45 grader Så beräkningarna stämda ganska bra!

Efter lite provkörning så märks en enorm skillnad. Väldigt stabil båda rakt fram och i svängar. Betydligt mindre krängning, positivt överaskad. Trodde inte att det skulla skilja så enormt mycket men grymt bett i kurvorna är det

Kanske slänger upp en bild, men man ser inte mycket av sänkningen på hela 10mm

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

2-2.5° negativ camber och lite toe-out är nog en bra kompromiss för inspirerad körning. thumbs up
Kul att det känns bra.

När blir nästa ban/slalom-attack...

Rice and shine
Citera
Joel Pennerborn
Köping
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

Lars Falk skrev:
När blir nästa ban/slalom-attack...

Har ingen aning. Försöker att leta lite banträffar, men inge lycka än. Har du något bra tips? Gärna i "närheten" typ Gelleråsen, Kinnekulle eller Mantorp...

Renault Clio Sport -01 *Såld*
<<   1, 2
7444 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande