Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsfördelning efter ombyggnad?
1 besök senaste veckan (4361 totalt)
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004

Trådstartare

Hej!

Jag håller på och bygger om bromssystemet på min lilla Focus och är lite osäker på hur jag ska gå till väga för bästa resultat...

original så har bilen nedanstående kolvarea:

Fram = 40,8 cm^2
Bak = 9,6 cm^2

När allt är klart så kommer bilen ha:

Fram = 50,1 cm^2
Bak = 49,5 cm^2

Bilen har ABS och det går ett bromsrör till vardera hjul bak från bromscylindern. Jag antar att jag kommer behöva någon typ av bromsredusering bak pga den ökade kolvarean. Jag funderar lite på om det går att montera en bromsreduseringsventil på vardera bromsrör bak (typ AP Racing CP3550-13 med sju fasta lägen) för att på så sätt kunna justera in det hela och inte påverka ABS:en.

Vad har Ni experter för åsikt om detta? Alla tips mottages tacksamt!

/Per-Anders.

Täby
Här sen Nov 2002

Stämmer dina beräkningar verkligen och hur har du i så fall räknat? Har du glidok i bak original eller 2-kolvs?

Varför har du (om det stämmer) flerfaldigat kolvytan i bak? Det är knappast så det är motiverat när du med bättre greppande däck får ökad framskjutning av last vid inbromsning.

Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Bak så sitter det enkolvsok som standard.

orsaken till att jag vill byta bak är att få till bilen som "ombyggt fordon" och att jag vill få matchande ok bak som fram. Såg inte att oken bak hade betydligt större area på kolvarna än de fram...

/Per-Anders.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Under maximal inbromsning ligger 70 -> 80 % av bromskraften på framaxeln.
Förhållandet mellan kolvareorna bör inte avvika allt för mycket från detta förhållande.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Nej, men detta borde väl inte spela någon roll utan istället gå att justera in med reduseringsventiler?

En tanke bara... Bör ventilen verkligen sitta bak?! Eller ska man sätta de fram med tanke på mängden olja och den nya kolvarean bak?! Hmm... Man blir ju lätt lite "snurrig" i huvudet då man tänker på detta...

Täby
Här sen Nov 2002

Re:

Focus RS skrev:
Bak så sitter det enkolvsok som standard.

Ett enkelkolvsok får med gliddelen en utväxling som gör att du får dubbla kolvytan för att få fram ett jämförelsetal. Har du inte redan gjort det så blir det 19,2 cm² i "jämförelseyta" på standardbakoken.

Spontant tycker jag det ändå är för stor skillnad med de nya bakoken, jag tror det blir svårt att reducera bort en tillräckligt stor andel av trycket och få det att fungera bra men visst kan jag ha fel.

Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004

Trådstartare
ok. Tackar för den infon! Det hade jag ingen aning om...

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

De flesta reducerventiler ger dig bara runt 50-60% och eg. är det fel väg att gå.

Du kan göra en riktig bromsvåg (£$$$___ eller jobb) eller välja rätt ok mm.

Med R-däck osv får du mer weight transfer framåt så eg behöver du mindre broms bak relativt sett mot tidigare.

Bra boktips: Brake Handbook av Fred Puhn. Finns på nätet. thumbs up

Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004

Trådstartare
ok, så Ni menar att bromsväg är enda vägen att få det bra?

/Per-Anders.

Vargön
Här sen Feb 2003

Frågan är väl om en bromsvåg ens kan lösa det hela. När man "designar" ett bromssystem så väljer man komponeneter som ska ge så rätt balans som möjligt utan att behöva använda så mycket reduceringsventiler osv. En bromsvåg ger dig vissa justermöjligheter men det är inte säkert att att den
kan fixa så här stora "fel".
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Mats Karlsson skrev:
Frågan är väl om en bromsvåg ens kan lösa det hela. När man "designar" ett bromssystem så väljer man komponeneter som ska ge så rätt balans som möjligt utan att behöva använda så mycket reduceringsventiler osv. En bromsvåg ger dig vissa justermöjligheter men det är inte säkert att att den
kan fixa så här stora "fel".
Bromsvåg med olika stora huvudcylindrar? Eller fungerar inte det rent praktiskt (knas i vågen pga olika slaglängder/volym tex)?

Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Hmm... Verkar som om jag inte kan få till det så som jag vill... Synd!

Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

"Rätt väg" är:

1: Rätt kolvstorlek & skivdiameter & skivgods & beläggmassa
2: Reducer & bromsvåg som "icing on the cake".

Moderna bilar har ju vanligen stenhårt intestat alternativ 1. Därefter toppar man med elektroniskt alternativ 2 och bromsvåg behövs inte. Ett bra EBD system utklassar en vanlig reducerventil...
Vilket oxo innebär att du inte kan/bör använda reducerventil - har den EBD så sköter den pressure hold när den detekterar slip. Dock är det en Ford ( ) så den har troligen det billigaste/sämsta systemet som fanns på marknaden det året bilen tillverkades.

Bromsvåg med olika diameter på kolvarna funkar och förekommer ofta. Sen är det lite religion om man tycker det är bra eller ej. Typ som dropstops.

Mitt förslag:

original så har bilen nedanstående kolvarea:
Fram = 40,8 cm^2
Bak = 9,6 cm^2

När allt är klart så kommer bilen ha:
Fram = 50,1 cm^2
Bak = 49,5 cm^2 Bak = 9,6 cm^2

En sak jag saknar är vilken skivdiameter du har uppgraderat till. Samma eller större?
En större skiva med samma klämkraft från oket ger mer bromsande moment tack vare större hävarm och man får lägre temp tack vare mer gods.

Mer klämkraft på samma dia ger såklart också mer bromsande moment men har man beläggfade är det inte jättemycket värt för skivorna blir lika varma.

Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

OK!

Då har vi koll. Continental MK25 är ett ratio (kostnadsreduktion) på MK20 och det är i stort en förbättring fast lite enklare sw. Användes även av t.ex Volvo. BMW var uppe i MK60 vid samma tillfälle med bra mycket mer hw features. Dock undrar jag då om det är ett Bosch eller om det bara delar namn. Jag kan då prata i nattmössan....

Fram: Brembo 4-kolvsok med 325 mm ventilerade Brembo skivor
 Bak: Lucas 1-kolvsok med 280 mm skivor
 Bromsbelägg: EBC RedStuff Ceramic
 Bromsslangar: Goodridge kit
 Bromsvätska: Castrol SRF Racing Brake Fluid
 ABS-system: Bosch MK 25

Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Re:

Kristoffer R skrev:
En sak jag saknar är vilken skivdiameter du har uppgraderat till. Samma eller större? En större skiva med samma klämkraft från oket ger mer bromsande moment tack vare större hävarm och man får lägre temp tack vare mer gods.

Mer klämkraft på samma dia ger såklart också mer bromsande moment men har man beläggfade är det inte jättemycket värt för skivorna blir lika varma.

Tackar för alla dina kommentarer! Känns som "gör om, gör rätt"... *suck*

Skivorna fram blir ventilerade o355 x 32mm (mot tidigare o325 x 32mm). Bak hade jag tänkt ventilerade o330 x 28mm (tidigare enkla 280 mm).

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Känns som "gör om, gör rätt"... *suck*

Japp, och hur många gånger har man fått gör det??? Jo MÅNGA
Så välkommen i klubben
Gör om, gör rätt

Sverige
Här sen Jun 2004

Trådstartare
He, he, he... Jo, det är väl så...

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Focus RS skrev:
Kristoffer R skrev:
En sak jag saknar är vilken skivdiameter du har uppgraderat till. Samma eller större? En större skiva med samma klämkraft från oket ger mer bromsande moment tack vare större hävarm och man får lägre temp tack vare mer gods.

Tackar för alla dina kommentarer! Känns som "gör om, gör rätt"... *suck*

Skivorna fram blir ventilerade o355 x 32mm (mot tidigare o325 x 32mm). Bak hade jag tänkt ventilerade o330 x 28mm (tidigare enkla 280 mm).

Varför så'na MONSTERskivor i bak?

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Kristoffer R skrev:
De flesta reducerventiler ger dig bara runt 50-60%...
om ingående tryck är 100 bar.

Är trycket lägre; 'reducerar de än mindre.

Citera
Skruva banåkabil
1 besök senaste veckan (4361 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande