Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3341 besök totalt |
Väghållning E30, vart hitta?
Vart hittar jag vettiga fjädrar och stötdämpare till min E30? Hur mycket brukar ett sånt kalas gå av på? Måste jag börja panta burkar fram till jul som ett vid sidan om arbete för att ha råd? |
||
Hehe, du ska bara veta ![]() Det är mest frammtida planeringar då jag har ekonomiska svårigheter (för att uttrycka det mildt) för tillfället. Men jo, dämparna har haft sina bättre dagar. Känns mer eller mindre som att bilen bara hänger över fjädrarna. Sen så hoppar och skuttar bakvagnen om jag kör för inspirerat i rondeller... |
||
Prova med dessa två trådar:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Mvh /peter |
||
Tusen tack! ![]() Jag letade länge efter den där första länken ![]() |
||
Har kollat lite nu och kommit fram till en sak:
Bilstein sport verkar vara det som kommer att funka (ekonomiskt) för mig. Fast dom har bara stötdämpare till fram på min bil?!? Är bakvagnen på en 318is precis som vilken E30 som helst? Är jag väl optimistisk när jag hoppas på att priset (1450kr) gäller för båda framdämparna ![]() |
||
du är jätteoptimist om du tror att det är båda
![]() du vet var du ska handla till bästa pris ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Undersök Anders "hint" lite bättre tror jag...
![]() ![]() Bilstein Sprint heter "dom du ska ha" om det är Bilstein. Tror alla E30 har samma bak. Skilljer dock på "pre och post -88" om minnet inte sviker. Annars går det att få tag i Gula Koni för strax över 4 pengar. För bana/gata hade jag nog valt det allternativet. Justerbart oxå, vilket kan vara lärorikt och ge en möjlighet att skruva bort sig totalt... ![]() ![]() ![]() Sen ska du ha "rätt" fjädrar oxå. Å då menar jag inte Jamex tex... |
||
hehe, ska undersöka den lite mer isf ![]() Så det enda märkvärdiga med min hjulupphängning är framvagnen med andra ord (alltså för att skilja bilen från en vanlig 318)? Dom jag kollade upp var Bilstein Sport, sprint är väll lite dyrare hade jag för mig? ![]() Nu är det som är intressant just dämpare som ska gå huvudsakligen på gatan (i alla fall till nästa sommar) men dom ska inte behöva skämmas för sig på banan (vilket dom iofs ändå lär få göra i början med mig bakom ratten). Vad funkar då bättre? Bilstein eller Koni? Sen kan vi juh nämna att jag inte är världens händigaste människa så det där med inställningsmöjligheter tror jag inte är någon direkt möjlighet för mig ![]() ![]() Det som spelar in störst just nu är hur ekonomiska(läs billiga) dom är. ![]() Fjädrar från Jamex? Det låter bekant... vänta, det är juh sånna som sitter på min bil nu... Ooops ![]() |
||
hur komplicerat är det mecka ingreppet som krävs för att byta dämpare?
och vad innebär "insattdämpare"? Som jag förstår det så är det en dämpare som man bara stoppar in istället för att byta ut hela fjäderbenet, men det kan väll inte vara vanligt att man gör? Är inte typ alla dämpare insattsdämpare isf? Eller är jag helt ute och cycklar? |
||
så länge du har macpherson ben fram så har du ofta insatsdämpare. det är inte speciellt svårt att byta dämpare, för mig tog det en dag och jag hade aldrig bytt dämpare innan det. Bak tog det ~10min att byta båda
![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Man kanske borde ge sig på att försöka montera dit dom själv ![]() Lite jobbigt bara med tanke på att jag inte har tillgång till verkstad eller lämpliga verktyg bara ![]() Aja, men det är ändå två månader kvar innan jag behöver oroa mig för det ![]() |
||
Angående bytet av framstötisarna så går det fortare för varje gång man gör det. Tror det tog ca 3 timmar inklusive kaffe och struntprat senaste gången.
Mutterdragare, skruvstäd, rörtång (gärna modell större) gör det mycket enklare. Glöm inte fjäderspännarna. Vad gäller valet mellan Koni och Bilstein så tror jag inte det har någon större betydelse. Försök bara se till köpa stötdämpare och fjädrar från samma ställe av någon som faktiskt vet vad den säljer. /Gunnar (Har bara erfarenhet av Bilstein Sprint och E30) _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
Jag har som bekant Koni på min (samma chassi som du Andrew).
Jag har behållit mina M-technic-fjädrar, eftersom de var friska och fina. Fungerar KANON. Ser ju inte "fräckt" ut, eftersom de bara sänker 20 mm, men nu ville jag ha en bil som GICK bra utan att bli ruinerad. När du köper en Koni-dämpare för montering som ersättning för befintliga dämpare (alltså inte Koni's kompletta satser) är dämparen avpassad för bilens befintliga fjädring. Koni har mao dämpare avsedda för M-chassit. Justerbarheten kanske mest kan vara bra att ha på lite sikt. Jag gjorde så att jag ställde dämparna steget hårdare än utgångsläget från Koni - fungerade utmärkt både på gata och bana. När du väl har lärt känna bilen kan du börja att ändra lite för att se om du kan hitta ett läge som evt. passar din körstil bättre. olika justering fram och bak påverkar t.ex över- resp. understyrning. Justering av Koni är lätt - på E30 behövs inget jobb alls fram (ratt uppe på kolvstången i motorrummet) bak lite mer jobb, hissa upp bilen ~20 cm i diffklumpen och demontera dämparna inklusive övre fästen och gör justeringen utanför bilen. Däcken behöver inte lämna marken för att du skall komma åt (då slipper du dessutom ha koll på fjädern). Men, som Gunnar säger, Bilstein gör inga dåliga grejor - skillnaden ligger väl i justerbarheten. Edit: Såg att du hade Jamex-fjädrar på bilen, då stämmer nog vare sig Bilstein eller Koni helt perfekt... ![]() Hade du bytt "silent block" - bakbalksbussningarna? MÅSTE göras om du inte gjort det nyss och bilen gått mer än 10.000 mil. Bilen känns som en orm om de bussningarna är dåliga. Kostar väl 1200:- + material hos BMW att få det gjort. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Jag vet inte om det är relevant i denna tråd men..
Jag hade en fabriksutrustad BMW 540iA med AC Schnitzer chassi och ALPINA aerodynamik samt hjul. Den bilen uppförde sig otroligt bra på både bana och touringpass på autobahn och andra större motorvägar, detsamma gäller små kurviga skogsvägar med lappad asfalt. AC Schntizer chassit bestod av Bilsteindämpare och Ev. Eibachfjädrar. Däremot har jag testat en "umgdomstylad" 318is 8v med KONI gula dämpare och fjädrar från JSS Suspension. Kostade några tusen för kitet, det kändes inte riktigt bra, inte samma pondus som på E34 540i, men fyller sin funktion gör dom. Nu på Porschen köpte jag Bilstein ClubSports runt om, ej testat ännu, men det lär fungera rätt bra. _________________ Kör cheva numer. |
||
Det var vad säljaren sa när jag köpte bilen om jag inte minns helt fel. Men det är juh lite svårt att kolla det nu... Fast den är nog sänkt en hel del mer än 20mm... på gott och ont! Visst ser det lite fränt ut med tanke på hur låg den är, men praktiskt är nog det sista det är! Massor med fjädringsväg förlorar man också!, kan tänka mig att det inte inverkar särskillt positivt för bilens kurvegenskaper... bakbalksbussningarna har jag ingen dokumentation på att dom är bytta, så det kanske man borde ta sig an o göra... fast nu är det så att dämparna är helt slut dom med, så det blir mycket pengar o hälla ned i bilen ![]() Ang. bakvagnsbussningarna: Gör det någon skillnad att ha hårdare bussningar? För jag har för mig att jag har sett powerflexbussningar till bakvagnen på E30... |
||
Min ena bussning är trasig och den andra sjunger på sista versen så det blir byte av dom snart. Fick ett tips av AL att fylla dom med rutlim innan man sätter dit dom så får man en styv bussning till ett CSN-vänligt pris
![]() ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3341 besök totalt |