Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3272 besök totalt |
Vikteffekt-Viktor
![]() Vikteffekt Nisse: 6.7 kg/hk Hmm... Jag märker att jag kommer ikapp honom något mot slutet av rakan på Kinnekulle. Teorin verkar att stämma! ![]() Jag har även något lägre luftmotstånd med min Golf2 mot hans Golf1. Med samma motor har Golf2 c:a 10 km/h högre toppfart. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Hur många av de som skall köra i Emmaboda i helgen har varit och kört konbana förr? Jag börjar ana lite oråd
![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Till mitt försvar får jag väll påpeka att Nisse har ca 10års längre erfarenhet av banåka....
+ om man jämför verklig vikteffekt ( ej tjänstevikt ) Vikt-Viktor (100+kg) mot Vikt-Nisse (73kg?) så förstår man att vikteffekten talar ännu mer emot mig... ![]() _________________ // Viktor Czajkowski |
||
Jag är också nybörjare! Har väl blivit några slalom/RS-vändor iof, men det har väl inte direkt gått så fort... ![]() ![]() Men oavsett hur slött det gått har det alltid varit oförskämt skoj ![]() ![]() mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||
Hörru!!! Lämna ut min vikt sådär för allmän beskådan! ![]() ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Det är visst inte bara jag som har prestationsångest ser jag ![]() Det jag funderar på mest är vändningen. Om man ska bromsa ner och runda med sladd eller om man ska köra i en stor böj. Går det att räkna ut vilket som är effektivast? Magnus!! Hur gjorde du när du vände? |
||
Tror exakt så. Går att tjäna på handbromsladd men är väldigt svårt att få till bra o då förlorar man på det istället ![]() _________________ ![]() |
||
Man kan ju alltid spåna lite: Prestandabilar brukar bromsa med ca 10.0 m/s2, i svängar uppnås ungefär lika mycket, däremot är accelerationen oftast en bit ifrån detta. Min slutsats måste bli att man passerar vändkonen i högsta möjliga fart som medger maximal gas ut ur "kurvan". För att inte förlora fart ut på rakan bör man ha svängt mer än 90 grader när konen passeras, kanske runt 100-110 grader. Om man har en riktigt vass bil med bra grepp har man lite mindre och med en svag bil lite mer. vägen in till konen bestäms av när man måste börja vrida på ratten för att nå den önskade farten och vinkeln vid konen. Inbromsningen börjar givetvis så sent som möjligt för att nå ner till rätt fart inför svängen och genomförs längst ut för att nyttja hela banbredden. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3272 besök totalt |