Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Massa nya tider inlagda i Superstagetabellen!
<<   1, 2
3272 besök totalt
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Vikteffekt-Viktor : 6.8 kg/hk
Vikteffekt Nisse: 6.7 kg/hk

Hmm...

Jag märker att jag kommer ikapp honom något mot slutet av rakan på Kinnekulle. Teorin verkar att stämma!
Jag har även något lägre luftmotstånd med min Golf2 mot hans Golf1. Med samma motor har Golf2 c:a 10 km/h högre toppfart.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Hur många av de som skall köra i Emmaboda i helgen har varit och kört konbana förr? Jag börjar ana lite oråd ALLA verkar vara mer eller mindre "RS-specialister". Ni skall veta att jag börjar få en aning prestations ångest- så ALL konstruktiv kretik på min amatöraktiga körning är MKT välkommen!!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Viktor Cz.
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 24



Till mitt försvar får jag väll påpeka att Nisse har ca 10års längre erfarenhet av banåka....
+
om man jämför verklig vikteffekt ( ej tjänstevikt ) Vikt-Viktor (100+kg) mot Vikt-Nisse (73kg?) så förstår man att vikteffekten talar ännu mer emot mig...

_________________
// Viktor Czajkowski
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4318



Mr ABARTH skrev:
Hur många av de som skall köra i Emmaboda i helgen har varit och kört konbana förr? Jag börjar ana lite oråd ALLA verkar vara mer eller mindre "RS-specialister". Ni skall veta att jag börjar få en aning prestations ångest- så ALL konstruktiv kretik på min amatöraktiga körning är MKT välkommen!!


Jag är också nybörjare! Har väl blivit några slalom/RS-vändor iof, men det har väl inte direkt gått så fort... En kombination av materialet mellan stol och ratt samt en lite halvlustigt inställd bil.
Men oavsett hur slött det gått har det alltid varit oförskämt skoj

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Ragnar och Mr ABARTH, här är en grönjöling till.

Det är bara att åka och hoppas man inte gör bort sig fullständigt, hua hemska tanke. Men skit kul skall det bli thumbs up thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Viktor Cz. skrev:
om man jämför verklig vikteffekt ( ej tjänstevikt ) Vikt-Viktor (100+kg) mot Vikt-Nisse (73kg?) så förstår man att vikteffekten talar ännu mer emot mig...


Hörru!!! Lämna ut min vikt sådär för allmän beskådan! Nu vill jag veta din exakta matchvikt också, inte bara det där fega 100+

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Min erfarenhet av konbanekörning sträcker sig ungefär till Lazzat RS-challange förra året + några andra tillfällen men är ingen expert på området heller

och jag är väl nästan ensam med en orginalbil eller?
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Mr ABARTH skrev:
Hur många av de som skall köra i Emmaboda i helgen har varit och kört konbana förr? Jag börjar ana lite oråd ALLA verkar vara mer eller mindre "RS-specialister". Ni skall veta att jag börjar få en aning prestations ångest- så ALL konstruktiv kretik på min amatöraktiga körning är MKT välkommen!!


Det är visst inte bara jag som har prestationsångest ser jag

Det jag funderar på mest är vändningen. Om man ska bromsa ner och runda med sladd eller om man ska köra i en stor böj. Går det att räkna ut vilket som är effektivast?

Magnus!! Hur gjorde du när du vände?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Ingmar Truedsson
Listerby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 573



Det snabbaste brukar väl vara en stor runda, att få till en "sladdvändning" som är snabbare går säkert, men det är inte lätt.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi på bana
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ingmar Truedsson skrev:
...
att få till en "sladdvändning" som är snabbare går säkert, men det är inte lätt.


Tror exakt så. Går att tjäna på handbromsladd men är väldigt svårt att få till bra o då förlorar man på det istället Man kommer i väldigt hög fart o det är svårt att veta exakt var man ska börja bromsa, dvs svårt att ha exakt rätt hastighet när man kommer fram till pinnen man ska runt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Att Gullabo inte kör handbromsladd runt gissar jag mest beror på att det inte är hans bilar....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4318



Magnus Thomé skrev:
Att Gullabo inte kör handbromsladd runt gissar jag mest beror på att det inte är hans bilar....


... Och att ägarna står inom synhåll..

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Lotus Samuel skrev:
Det jag funderar på mest är vändningen. Om man ska bromsa ner och runda med sladd eller om man ska köra i en stor böj. Går det att räkna ut vilket som är effektivast?

Magnus!! Hur gjorde du när du vände?


Man kan ju alltid spåna lite:
Prestandabilar brukar bromsa med ca 10.0 m/s2, i svängar uppnås ungefär lika mycket, däremot är accelerationen oftast en bit ifrån detta.

Min slutsats måste bli att man passerar vändkonen i högsta möjliga fart som medger maximal gas ut ur "kurvan". För att inte förlora fart ut på rakan bör man ha svängt mer än 90 grader när konen passeras, kanske runt 100-110 grader. Om man har en riktigt vass bil med bra grepp har man lite mindre och med en svag bil lite mer.
vägen in till konen bestäms av när man måste börja vrida på ratten för att nå den önskade farten och vinkeln vid konen. Inbromsningen börjar givetvis så sent som möjligt för att nå ner till rätt fart inför svängen och genomförs längst ut för att nyttja hela banbredden.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Allmänt banåkaforum
Massa nya tider inlagda i Superstagetabellen!
<<   1, 2
3272 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande