Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3341 besök totalt |
Ja det är underligt vad man hittar på. ![]() Säg till om du ska byta "i stan". Då kan vi kanske slå våra kloka skallar ihop. |
||||
Funkar det verkligen? Det låter lite billigare än att köpra svindyra specialbussningar ![]() |
||||
Låter intressant AL! Bussningarna på 318:en är alldeles för mjuka och jag vill inte lägga pengar på den bilen utan på racebilen.. ![]() Var får man tag i sånt lim? Förresten var du på knutan i helgen eller missade man dig? _________________ /Arne Lindgren |
||||
Har pluggat hela helgen så Knutan fick vara i år...
![]() Bäst är om man har nya, rena, bussningar som man tar med till glasmästaren. Dom har ett svart rutlim som är "det rätta". Tror inte det finns så många olika sorter som är till för det. Rengör. I med lim. Sen ska de tydligen härda/torka iaf under 1-2 veckor om jag minns rätt. Tror man kan köpa limmet på ngn järn/färghandel oxå. |
||||
Du har inte lust o göra en mindre produktionslinje av dom och sälja till rejsa.nu medlemmar med en E30 för en rimlig peng? (ja, jag är lat ![]() ![]() |
||||
Jag har ju inget att göra som det är... Men OM vi nu är flera som ska byta silentblock KANSKE jag kan få till ett samköp med vettigt pris... Vem som sedan slabbar med lim återstår att se... Micke brukar gilla att smutsa ner sig... ![]() ![]() |
||||
Som Andreas nog kommer ihåg är min bil försedd med rutlimsfyllda
orginalbussningar ![]() Jag är klart nöjd med resultatet. Jämfört med att köpa dyra Powerflex bedömer jag det som ett mycket lätt val. Har hört en del tveksamheter kring kvaliteten på Powerflex dessutom. Är osäker på om limmet finns att köpa i vanlig järnhandel, dock. Glasmästarna har ett lim som skall hettas upp till ca 80 grader före applicering för att det skall härda ordentligt - blir precis samma konsistens som gummit i bussningen. Jag lämnade mina bussingar till lokala glasmästarn, han ställde gärna upp och gjorde jobbet med överblivet lim samtidigt med rutbyte åt en annan kund. Han tog en hundring för besväret. Inte värt att krångla med själv om ni frågar mig. Claes - Glasmästar'n på Åsboholmsgatan var det, han vet vad du vill om du kommer med två stora gummibussningar ![]() Själva bussningsbytet rekommenderar jag (och alla andra) att låta auktoriserad BMW-verkstad göra. Mycket krångligt, och det behövs specialverktyg. Orginalbussning behöver du inte köpa hos BMW om du inte vill. Bussningarna som säljs av Bildelsspecialisten har "konstiga" slipmärken där någon form av beteckning tidigare varit ingjuten ![]() Behöver väl inte säga mer än så.... Ang. Jamex: Jag hade tidigare en 318i med Jamex på. Tänkte inte på något speciellt förrän de brast och jag fick byta fjädrarna till svensk-tillverkade Kilen. Skillnad som natt och dag. Helt plötsligt fick jag "nybilskänsla" i bilen. Märkte hur struttig bilen varit tidigare. Att de dessutom brast (efter ~6000 mil) gör det väl uppenbart att Jamex inte hamnar på min bil igen. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
Just det Christian, så var det ju!
Bra att du bekräftar att det funkar som tänkt. Visste inte att limmet skulle hettas. Har sett en bussning som preppats som test "hemma" med rutlim som inte hettades. Det såg ut att bli bra. Men för 100 spänn... Inget svårt val. ![]() |
||||
Hur många bussningar har man till bakvagnen? När jag kollade efter powerflexbussningarna såg jag ett pris på 900kr per par, vilket är lite mer... |
||||
Powerflexbussningarna brukar kosta strax över 300:-/st. Dock så är de oerhört mycket lättare att montera själv, man behöver inga verktyg utan det går med handkraft.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Vart sitter dom här bussningarna egentligen? Hur kommer man åt dom? |
||||
Här är en beskrivning på hur man kan byta dom iaf http://medlem.spray.se/zevil/silent.
Dom sitter framför bakhjulen, om du kikar under bilen så ser du en platta med en bult igenom, innanför den plattan sitter bussningen. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
om man lägger bussningen i frysen 1 dygn innan så ska det gå lättare. Man kan även smörja den innan. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Det var juh inte speciellt lätt att göra själv ![]() iaf inte utan det där specialverktyget... argh... vad jobbigt det är att vara en fattig och mekaniskt okunnig bilfetishistisk tonåring ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3341 besök totalt |