Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Väghållning E30, vart hitta?
<<   1, 2
3341 besök totalt
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Micke Eriksson skrev:
Min ena bussning är trasig och den andra sjunger på sista versen så det blir byte av dom snart. Fick ett tips av AL att fylla dom med rutlim innan man sätter dit dom så får man en styv bussning till ett CSN-vänligt pris thumbs up


Ja det är underligt vad man hittar på.
Säg till om du ska byta "i stan". Då kan vi kanske slå våra kloka skallar ihop.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
AL skrev:
Micke Eriksson skrev:
Min ena bussning är trasig och den andra sjunger på sista versen så det blir byte av dom snart. Fick ett tips av AL att fylla dom med rutlim innan man sätter dit dom så får man en styv bussning till ett CSN-vänligt pris thumbs up


Ja det är underligt vad man hittar på.
Säg till om du ska byta "i stan". Då kan vi kanske slå våra kloka skallar ihop.


Funkar det verkligen?
Det låter lite billigare än att köpra svindyra specialbussningar
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



AL skrev:

Ja det är underligt vad man hittar på.


Låter intressant AL!
Bussningarna på 318:en är alldeles för mjuka och jag vill inte lägga pengar på den bilen utan på racebilen..
Var får man tag i sånt lim?
Förresten var du på knutan i helgen eller missade man dig?

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Har pluggat hela helgen så Knutan fick vara i år...

Bäst är om man har nya, rena, bussningar som man tar med till glasmästaren. Dom har ett svart rutlim som är "det rätta". Tror inte det finns så många olika sorter som är till för det. Rengör. I med lim. Sen ska de tydligen härda/torka iaf under 1-2 veckor om jag minns rätt.

Tror man kan köpa limmet på ngn järn/färghandel oxå.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
AL skrev:
Har pluggat hela helgen så Knutan fick vara i år...

Bäst är om man har nya, rena, bussningar som man tar med till glasmästaren. Dom har ett svart rutlim som är "det rätta". Tror inte det finns så många olika sorter som är till för det. Rengör. I med lim. Sen ska de tydligen härda/torka iaf under 1-2 veckor om jag minns rätt.

Tror man kan köpa limmet på ngn järn/färghandel oxå.


Du har inte lust o göra en mindre produktionslinje av dom och sälja till rejsa.nu medlemmar med en E30 för en rimlig peng? (ja, jag är lat )
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Andrew Petrykowski skrev:
AL skrev:
Har pluggat hela helgen så Knutan fick vara i år...

Bäst är om man har nya, rena, bussningar som man tar med till glasmästaren. Dom har ett svart rutlim som är "det rätta". Tror inte det finns så många olika sorter som är till för det. Rengör. I med lim. Sen ska de tydligen härda/torka iaf under 1-2 veckor om jag minns rätt.

Tror man kan köpa limmet på ngn järn/färghandel oxå.


Du har inte lust o göra en mindre produktionslinje av dom och sälja till rejsa.nu medlemmar med en E30 för en rimlig peng? (ja, jag är lat )


Jag har ju inget att göra som det är... Men OM vi nu är flera som ska byta silentblock KANSKE jag kan få till ett samköp med vettigt pris... Vem som sedan slabbar med lim återstår att se... Micke brukar gilla att smutsa ner sig...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Säg till om det skulle bli aktuellt, för mina börjar bli kexiga de också.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2034



Som Andreas nog kommer ihåg är min bil försedd med rutlimsfyllda
orginalbussningar .

Jag är klart nöjd med resultatet. Jämfört med att köpa dyra Powerflex
bedömer jag det som ett mycket lätt val. Har hört en del tveksamheter
kring kvaliteten på Powerflex dessutom.

Är osäker på om limmet finns att köpa i vanlig järnhandel, dock.
Glasmästarna har ett lim som skall hettas upp till ca 80 grader före
applicering för att det skall härda ordentligt - blir precis samma konsistens
som gummit i bussningen.

Jag lämnade mina bussingar till lokala glasmästarn, han ställde gärna
upp och gjorde jobbet med överblivet lim samtidigt med rutbyte åt en
annan kund. Han tog en hundring för besväret. Inte värt att krångla
med själv om ni frågar mig.

Claes - Glasmästar'n på Åsboholmsgatan var det, han vet vad du vill
om du kommer med två stora gummibussningar

Själva bussningsbytet rekommenderar jag (och alla andra) att låta
auktoriserad BMW-verkstad göra. Mycket krångligt, och det behövs
specialverktyg. Orginalbussning behöver du inte köpa hos BMW om
du inte vill. Bussningarna som säljs av Bildelsspecialisten har "konstiga"
slipmärken där någon form av beteckning tidigare varit ingjuten
Behöver väl inte säga mer än så....

Ang. Jamex:
Jag hade tidigare en 318i med Jamex på. Tänkte inte på något speciellt
förrän de brast och jag fick byta fjädrarna till svensk-tillverkade Kilen.
Skillnad som natt och dag. Helt plötsligt fick jag "nybilskänsla" i bilen.
Märkte hur struttig bilen varit tidigare. Att de dessutom brast (efter
~6000 mil) gör det väl uppenbart att Jamex inte hamnar på min bil igen.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Just det Christian, så var det ju!

Bra att du bekräftar att det funkar som tänkt. Visste inte att limmet skulle hettas. Har sett en bussning som preppats som test "hemma" med rutlim som inte hettades. Det såg ut att bli bra. Men för 100 spänn... Inget svårt val. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Christian:
Kalas! Får ta och snacka lite med honom. Om jag inte säljer bilen innan.
Kan inte bestämma mig riktigt...
Men tack för tipset!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Gillar jag att kladda? hmmrrpf...


Kollade in vad powerflex bussningar kostade, 345:- styck så det är ju ingen enorm skillnad i pris mot mekonomens 213:- + lim

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Micke Eriksson skrev:
Gillar jag att kladda? hmmrrpf...


Kollade in vad powerflex bussningar kostade, 345:- styck så det är ju ingen enorm skillnad i pris mot mekonomens 213:- + lim


Hur många bussningar har man till bakvagnen?
När jag kollade efter powerflexbussningarna såg jag ett pris på 900kr per par, vilket är lite mer...
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Powerflexbussningarna brukar kosta strax över 300:-/st. Dock så är de oerhört mycket lättare att montera själv, man behöver inga verktyg utan det går med handkraft.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
koni skrev:
Powerflexbussningarna brukar kosta strax över 300:-/st. Dock så är de oerhört mycket lättare att montera själv, man behöver inga verktyg utan det går med handkraft.


Vart sitter dom här bussningarna egentligen?
Hur kommer man åt dom?
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Här är en beskrivning på hur man kan byta dom iaf http://medlem.spray.se/zevil/silent.htm

Dom sitter framför bakhjulen, om du kikar under bilen så ser du en platta med en bult igenom, innanför den plattan sitter bussningen.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



koni skrev:
Powerflexbussningarna brukar kosta strax över 300:-/st. Dock så är de oerhört mycket lättare att montera själv, man behöver inga verktyg utan det går med handkraft.


om man lägger bussningen i frysen 1 dygn innan så ska det gå lättare. Man kan även smörja den innan.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Micke Eriksson skrev:
Här är en beskrivning på hur man kan byta dom iaf http://medlem.spray.se/zevil/silent.htm

Dom sitter framför bakhjulen, om du kikar under bilen så ser du en platta med en bult igenom, innanför den plattan sitter bussningen.



Det var juh inte speciellt lätt att göra själv
iaf inte utan det där specialverktyget... argh... vad jobbigt det är att vara en fattig och mekaniskt okunnig bilfetishistisk tonåring
Citera
Allmänt banåkaforum
Väghållning E30, vart hitta?
<<   1, 2
3341 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande