Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Motorjournalen, sex hot hatches på Falkenberg m.m.
<<   1, 2, 3   >>
8745 besök totalt
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Jag måste ju bara säga att den delen med en kändis som kör ett varav på banan känns som en dålig immitation av TopGear.
och det vill vi inte ha thumbs down .
Kör ert eget stuk så blir det så mycket bättre thumbs up .

Som sagt banan där du körde Opeln såg ju fantastiskt kul ut .

Lycka till i fortsättningen

MZM
Forserum (Jkpg)
Här sen Apr 2004

Det är fantastiskt skönt att motorjournalen är tillbaka i rutan (som man väntat). Det är i mitt tycke det bästa svenska motorprogrammet!

Inslaget var riktigt underhållande. Dock hade även jag gärna sett lite mer info om respektive bil i samband med körningarna.

(grattis till den lille )

Eskilstuna
Här sen Maj 2004

Jag reagerade också på att ingen hjälm anvandes vid bankörningen men nu vet vi ju varför
Grattis till den lille.

Har väl inget egentligen att invända på förutom att jag tycker att programmet är lite för kort och att även jag inte riktigt är något fan av "kändiskörningen". Precis när man bänkat sig som skönast så är det slut...

Skulle vara roligt att se ett reportage från nån konbanekörning eller banträff med entusiaster från t.ex. rejsa, eller varför inte garagebesök

Keep up the good work thumbs up

Mvh /Tim

Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Kändisracingen hade varit ett snäpp bättre om man tog bort stanna-backa-mellan-konor momentet.

Angående hothatch testet så skulle det varit intressant om du berättat ungefär hur många varv du gjorde i varje bil och även vilka däck som satt på bilen. (en riktig våg för mätning av aktuell fordonsvikt hade varit riktigt roligt)
Citera
Peter Sundfeldt
Linnéstaden, Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Däcken ja, ytterliggare en redigeringsmiss. Sitter nu på redaktionen och kan konstatera att versionen med texten om däcken fallit mellan stolarna. Vi har lite inkörning på nya redigerare. Nåväl, här är däcksinformationen.

SEAT Leon Cupra, Pirelli P Zero 225/40 R18
VW Golf GTI Edition 30, Bridgestone Potenza 225/40 R18
BMW 130i, GoodYear Eagle NCT 5 EMT Fram: 205/45 R18 Bak: 225/ 40 R18
Ford Focus ST, Michelin Pilot Sport 225/40 R18
Mazda 3 MPS, Bridgestone Potenza 215/45 R18
Honda Civic Type R, Bridgestone Potenza 225/40R18

Vad det gäller MJUC, Motorjournalen Ultimate Challenge, är detta en önskan (och förstås ett öppet plagiat av "a celebrity in a reasonably priced car" från Top Gear) från produktionsledningen. Men nästa säsong vill i alla fall jag sätta dem i en JTCC-bil utan några konövningar. Det ställer också högre krav på de deltagande, men det ska nog funka. Dessutom vill jag skjutsa dem i en mycket hårigare bil, typ en Radical SR8. Vi får väl se.

Sollefteå
Här sen Mar 2004

Mycket underhållande test! Vi satt ett gäng på Hondaklubbens chattkanal och bevakade testet med största intresse
Helt klart något man vill se mer utav när bilar ställs mot varandra under samma förhållanden med samma förare. Förintar ju allt skitsnack om vilken bil som är snabbast.

Skoj att Zatzy och Rejsa nämndes, känns som om ni har kontakt med det intresserade folket

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Måste försöka se reprisen...

Rice and shine
Citera
TeamJeremia
Surte
Här sen Aug 2005

Mycket bra. Enda anmärkningen är kändiskörningen. Bort med konerna, gör en lite kortare intervju (Vad kör han/hon för bil?, första bil?, dylika frågor) och kanske ge lite vettigare tips än att bara skrämma upp personen ifråga (även om det kan vara skoj ibland )

Programmet i helhet är mycket bra och känns skönt avslappnat även om det i vissa lägen blir lite rumphuggna inslag, tänker på Peugeot-inslaget.

Gävle,Bergen
Här sen Sep 2004

Tyckte det var nåt som inte var sig likt när du körde, det var ju saknad av hjälmen:)

Går det inte få mer ljud från bilarna nedvxl mm var det inte bättre ljud på femmans tid?(gäller då bandelen)

ps minns du den:)så ska det låta

www.GT4-R.com
Håkan Aldemo innehar Racinglicens,Draglicens
Citera
C

Här sen Feb 2003

Hej Peter och grattis till den lille!

Mycket av mina synpunkter har redan nämnts av bla. Jörgen och Magnus, håller även emd magnus att en långärmad tröja och hjälp borde vara en bra gund setupp på allt som inte är vanlig väg. Det ger även den vanliga svenssonpubliken en mer "nu kör vi hårt på bana för allt vad tygen håller" feeling med kruka på huvudet. Lite mer kontrast mot vanlig väg och fina åkar bilder är oxå kanske ett plus med krukan.

Jag är faktiskt lite förvånad att Focus ST va så långsam men jag tvivlar inte ett endaste dugg på resultatet endå. Falkenberg är en sånda bana jag skulle kunna se den bilen komma långt ner i fältet på bland de bilarna. Just det reportaget gillade jag starkt, bra upplaggt med tider och bra kommentarer från din sida i bilarna. Spott on som man säger!

Håller med Magnus lite vad gäller landsvägs sekvenserna med CTR:en. men det va inte långt ifrån full pott på det repotaget heller!

Lite mer ingående bilrelaterade intevjuer med kändisarna i MJUC innan det bär av och bort med konerna, precis som andra har sagt tidigare. En JTCC bil hade defenitivt inte varit fel, bra funderat! Då går man lite ifrån topgears lilla bil men endå lite närmare tack vare intervjuvn. Lite mindre av det sämmre och lite mer av det bättre. Då får man även lite mer grepp om kändisens eventuella bil erfarenheter osv.

En fundering hade kanske varit att ta med, utom tävlan men i tävlan mot varandra, två personer som brukar vara bra på att köra många bilar, bra på att ställa om sig snabbt i en ny bil. Ev "banrävar" eller kanske tom en race förare! Så man får se hur snabbt de som kör lite snabbare bilar normalt kan ta runt JTCC bilen. Kanske som final på nästa sesång eller nått?

Så, nog tjötat! Skitkul att se er i rutan igen! Helt fuck-ng underbart e det, sitter klistrad varje Tisdag. Sambon får kolla på desperata hemmafruar i sovrummet, hon älskar att köra mycket på bana men att bli frestad av det på TV går tyvärr inte hem hos henne, ännu.

Förresten, är ni fast nu på Kanal 9 eller kommer det att ev bli flytt till Kanal 5 igen så fler kan ta del av Sveriges bästa motorprogram? För bra feedback måste ni ha fått i massor och tittarsiffrorna gämfört med andra program på Kanal 9 lär ju inte vara låga direkt va?

mvh Christian Lange

Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004

Tycker att det är ett stort upplyft mot tidigare säsonger. Mer humor som många skrivit. Blir liksom mysigare att titta på med flickan hemma i soffan..

Är det något jag saknar så är det helt klart Joppe. En tredje person så hade nog programmet vart klockrent. Ni ska inte övertala Joppe så han kommer tillbaka? De tre musketörerna...

Kändisrejsen är nog klart värd att utvecklas. Och speciellt om ni får tag på några från den svenska "gräddan" Hade velat se Persbrandt tex som ska vara en bil/mc-nörd..
och som "C" skriver, varför inte några racingrävar som avslut i samma program till nästa säsongsfinal? Tex Ekström vs Rydell. , Alx Danielsson vs Björn Wirdheim. Eller Stefan Johansson vs Stanley Dickens.. Vem är bäst med samma material?

Förra året så vart det väldigt mycket "Efter reklamen"-snack inför reklamen. Nu är det inget alls, vilket är skitbra. Men när programmet börjar med att visa dagens innehåll är det lite väl tyst, då kanske man ska berätta med tal också, istället för bara med bild vad som komma skall?
om du förstår vad jag menar?

Känns underbart att ni är tillbaka på rutan. Dock missade jag denna tisdagens program pga mc-körning..

Antar att det är möjligt att tanka ner efter reprisen den 26:e? Som jag inte heller har möjlighet att se

Synd bara att nerladdningar inte räknas som tittarsiffror Tänker främst på att det inte ska finnas någon tvekan om MJ:s framtid thumbs up

Välkomna tillbaka på rutan.

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Som sagt, jäkla kul att ha er i rutan igen! thumbs up

Jag tycker inte "kändis-racet" är helt fel. Missade tydligen avsnitt 2, men upplevde ett klart lyft i undehållningsvärde mellan, vahettere, halläningen Tomas och Treutiger. Nu senast "dramatiserades" det bra med inklippta "repliker" både innan och under körningen.

Men kvalitén varierar såklart med objektet, Treutiger är nog mer tacksam i detta sammanhang än vad t ex Grönholm skulle vara. Den förre kommenterar sin körning... åkääjjj och den andre skulle nog bara sitta och gapa som vanligt. Att den senare inser att han "inte behöver prata för att hålla mun öppen" är nog ingen tillgång i ett sånt här inslag.

Jag tyckte alltså att Treutiger-körningen var rätt underhållande, utom parkeringsmanövern som bara störde. Men är det kanske bara för att jag är nördig som jag tycker det? Kanske man breddar den förhållandevis smala massan genom att man sprider igenkänningsfaktorn på fler målgrupper? Jag tror inte det, eventuella "parkeringsfetischister" har zappat vidare till "Motorist" för länge sedan.

Man kanske inte direkt kan regissera stressade kändisar utom deras invanda mark och det kanske inte är press-etiskt sett riktigt rätt heller, men att upplysa dem om underhållningsvärdet i deras kommentarer under körningen är nog inte fel.

Uppehöll mig mycket vid kändiskörningen som jag tycker fått oförtjänt mycket kritik, håller däremot med om kritiken mot "avsnoppningen". Kanske att "kill your darlings" är bättre än "nutur your darlings"?

Annars är det svårt att sätt fingret på vad ni gör så bra. Två oväntade, välkomna och pålästa främlingar kommer och orerar tvärs fikabordet i garaget över ämnen man känner för och gillar? Det är lite av känslan jag får hursomhelst.

thumbs up

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

tackar högre makter för att MJ är tillbaka... efter att ha hört 'recentioner' om SVT's nya motorist.. känns det som att det är skönt att några som vet vafan dom håller på med är tillbaka..

lycka till MJ-gänget och hoppas vi får många säsonger till...

BMW Abuser
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Vad gäller kändisrejsingen, så skulle jag tro att om inte "Z-konerna" var med så skulle det sitta en mängd fåntrattar på vissa bilforum och kommentera de stackars kändisarnas varvtider. Kan nog vara vettigt att sektionen är med för fridens skull...

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Peter Sundfeldt
Linnéstaden, Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Satt med hela redaktionen i hjärnstormar-möte igår och läste upp en del av era inlägg. Bra med sådan handfast bakåtföda. Höstsäsongen blir av tradition mycket roligare, mer färgrik och mer elegant av årstiden. Men självklart slipar vi på allt. Har någon något mer förslag på förbätttring, eller ännu roligare, förslag på inslag, säg till. Ska försöka vara inne här lite mer frekvent.
Närmast väntar Qvarnströms Porsche, första inspelningen för hösten.

Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

Peter Sundfeldt skrev:
Satt med hela redaktionen i hjärnstormar-möte igår och läste upp en del av era inlägg. Bra med sådan handfast bakåtföda. Höstsäsongen blir av tradition mycket roligare, mer färgrik och mer elegant av årstiden. Men självklart slipar vi på allt. Har någon något mer förslag på förbätttring, eller ännu roligare, förslag på inslag, säg till. Ska försöka vara inne här lite mer frekvent.
Närmast väntar Qvarnströms Porsche, första inspelningen för hösten.

thumbs up thumbs up thumbs up

Munsö
Här sen Dec 2004

Nosa upp en duktig tjej (det måste ju finnas nån) som får sätta en bra tid i kändisracet, så killarna får nått att bita i.

Jag (vi) i Lazzat MK jobbar ju för fullt för att få slalom/konbana till en folksport, ett repotage om det i TV kanske skulle få upp intresset änu mera, vi ser fram mot ett besök av av Motorjornalen thumbs up

BMW 325i -92
Citera
elken
Skåne
Här sen Feb 2005

Tack Peter för ett riktigt bra program.

Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Jag gillade testet skarpt även om jag som Opelnörd saknade Astra OPC. Känns och hörs att ni har en helt annan kunskap om bilkörning och framförallt banåkning än dom flesta andra bilprogram på tv just nu. Om jag ska framföra kritik så tycker jag det är för korta tester och för mycket mellansnack men samtidigt förstår jag att det finns ekonomiska fördelar så . Kändistesten känns inte heller så seriös.

Vore kul om ni besökte lite banträffar eller konbaneträffar och ger oss "hobbyåkare" lite reklam. Ni är varmt välkomna på dom träffar OSC och GTi-klubben arrangerar

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Jag själv skrev:
Måste försöka se reprisen...

Kikade just på reprisen.
Inte mycket att klaga på där inte. På nå't sätt lyckas ni förmedla den där lite småtjafsiga trevliga stämningen som man själv möter när man är iväg på nå'n bilträff och får köra av sig och träffa likasinnade med glimten i ögat. Man riktigt känner körglädjen strömma ur TV-rutan.

Riktigt bra bilentusiast-TV. thumbs up

Rice and shine
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Hittade reprisen i dag.
Kul att MJ är i rutan igen, bilnördar med humor thumbs up , men Joppe saknas.
Angående hot hatch testet:
MINI:n saknades, den kunde ha ersatt BMW 1-serie.
Dessutom faktafel om MINI:n under begtestet, men det går att stå ut med om ni fortsätter med ert uppskattade i rutan för oss.

Motorjournalen, sex hot hatches på Falkenberg m.m.
<<   1, 2, 3   >>
8745 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande