Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Trevligt bygge på en CTR.
1, 2   >>
2049 besök totalt
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450


Trådstartare
Trevligt bygge på en CTR.

Undrar vad detta bygge har kostat?



























_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



nästan inget alls skulle jag tro


räcker det med 300' + bil ? (för en som inte har en aning)

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Växelspaken ser lite skum ut, som en gammal Renault 4...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Vilken härlig orgie i kolfiber :woot:

Fast att ha delar av skyddsburen i kolfiber är säkert bra för bilens styvhet men är helt förkastligt ur säkerhetssynpunkt Det behövs sega material i buren!

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297



Ja dom har ju inte sparat på krutet kan man lungt säga .

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Mattias Gripenland skrev:
Vilken härlig orgie i kolfiber :woot:

Fast att ha delar av skyddsburen i kolfiber är säkert bra för bilens styvhet men är helt förkastligt ur säkerhetssynpunkt Det behövs sega material i buren!


Varför då ?.... F1 har ju inget annat material och deras säkerhet är ju inte så dålig numera....

Handlar väl mera om att dimensionera och designa för rätt krafter.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

Gurka alltså


Mattias Gripenland skrev:
Fast att ha delar av skyddsburen i kolfiber är säkert bra för bilens styvhet men är helt förkastligt ur säkerhetssynpunkt Det behövs sega material i buren!


Undrar om det inte är som så att det enbart är sådan där tejpark som ser ut som kolfiber....

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Fredrik - SLC skrev:


Varför då ?.... F1 har ju inget annat material och deras säkerhet är ju inte så dålig numera....

Handlar väl mera om att dimensionera och designa för rätt krafter.


Precis! Det handlar om designen. Kolfiber går att använda men inte som ersättning för stål rakt av.

I F1 kör man inte med kolfiberrör som energiabsorbenter. Där används lådsektioner, nomex honecomb, kevlar och gud vet allt. Det fungerar utmärkt för desigenen är ampassad till materialvalet.

Ett rör i kolfiber är mycket starkt och styvt. Det är dock sprött och känsligt för punktlaster och lokala deformationer. Risken är att röret går av och blir ett spjut som trycks in i kupén.

Sprödheten är det största problemet. Sen tillkommer problemet att fästa rören i varandra. Dels med tillräcklig hållfasthet men även för att undvika punktlaster.

Hur som hellst ser det väldigt läckert ut

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Den där bilden på en knapp som verkar gå att vrida på med ett uppmärkt + brevid:
http://easyfinder.atnext.com/images/next-photos/EasyFinder/603/640pixf . . . .

Är det nånform av boost control dvs är bilen turboladdad?

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Magnus K skrev:
Den där bilden på en knapp som verkar gå att vrida på med ett uppmärkt + brevid:
http://easyfinder.atnext.com/images/next-photos/EasyFinder/603/640pixf . . . .

Är det nånform av boost control dvs är bilen turboladdad?


Är det inte bromsvågen då

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Magnus K skrev:
Den där bilden på en knapp som verkar gå att vrida på med ett uppmärkt + brevid:
http://easyfinder.atnext.com/images/next-photos/EasyFinder/603/640pixf . . . .

Är det nånform av boost control dvs är bilen turboladdad?


Reducering till bromsvågen.

_________________
// Jani Hast
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Jani Hast skrev:
Magnus K skrev:
Den där bilden på en knapp som verkar gå att vrida på med ett uppmärkt + brevid:
http://easyfinder.atnext.com/images/next-photos/EasyFinder/603/640pixf . . . .

Är det nånform av boost control dvs är bilen turboladdad?

Reducering till bromsvågen.

Puh! Trodde killen byggt en riktigt seriös bil och utrustat den med nån form av pysventil till turbotrycket... Me be quiet now!

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



Finns det inga mysiga specs på den bilen? Vikt?

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17955



Hmmm, jag trodde jag skulle få se bilder på en ball Porsche med den rubriken. ;-)

Jag skulle vilja ha förlängt rattnav i min Civic också. Ratten sitter för långt fram i bilen.
Jag tycker växelspaken ser ut att vara en förlängd originalspak.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Magnus K skrev:
Jani Hast skrev:
Magnus K skrev:
Den där bilden på en knapp som verkar gå att vrida på med ett uppmärkt + brevid:
http://easyfinder.atnext.com/images/next-photos/EasyFinder/603/640pixf . . . .

Är det nånform av boost control dvs är bilen turboladdad?

Reducering till bromsvågen.

Puh! Trodde killen byggt en riktigt seriös bil och utrustat den med nån form av pysventil till turbotrycket... Me be quiet now!



Iofs redan avklarat ämne men de är en sug motor om du kollar på bilden över motorn ser du att de går en slang från luftburken rakt in i insuget.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Jag skulle vilja ha förlängt rattnav i min Civic också. Ratten sitter för långt fram i bilen.


Hör av dej till mej om du hittar nåt. I längden är det tröttsamt att leka Marcus Grönholm...

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165



Kanske finns någon som har bättre koll på bilen samt rattförlängare på:
www.hondaklubben.com

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19089



Karlsson skrev:


Iofs redan avklarat ämne men de är en sug motor om du kollar på bilden över motorn ser du att de går en slang från luftburken rakt in i insuget.


Är inte det här en kompressor då?


och om inte, varför har de tagit en bild på eländet?
Ser ju ut som en generator där nere man vet ju aldrig.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



MaZ skrev:
Karlsson skrev:


Iofs redan avklarat ämne men de är en sug motor om du kollar på bilden över motorn ser du att de går en slang från luftburken rakt in i insuget.


Är inte det här en kompressor då?

och om inte, varför har de tagit en bild på eländet?
Ser ju ut som en generator där nere man vet ju aldrig.


nu är jag inte så haj på kompressorer men jag kan inte se några ledningar stora nog för luften.
Sen ser de ju ut som de går en slang rakt från luftburken till insuget. Möjligen kan man ju trycksätta burken med en kompressor men det finns det väl ingen vinst med?

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Magnus K skrev:
Den där bilden på en knapp som verkar gå att vrida på med ett uppmärkt + brevid:
http://easyfinder.atnext.com/images/next-photos/EasyFinder/603/640pixf . . . .

Är det nånform av boost control dvs är bilen turboladdad?


Redan avklarat men det är helt klart att han tjuvkikat på min bil eftersom jag har en likadan men man vet aldrig, jag kanske har en turbo någonstans fast jag missat det men det förklarar i så fall inte varför bakänden på bilen kommer farande när jag vrider den i botten och bromsar hårt, hmmmm

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



MaZ skrev:
Karlsson skrev:


Iofs redan avklarat ämne men de är en sug motor om du kollar på bilden över motorn ser du att de går en slang från luftburken rakt in i insuget.


Är inte det här en kompressor då?

och om inte, varför har de tagit en bild på eländet?
Ser ju ut som en generator där nere man vet ju aldrig.


Det där är väl en vattenpump överst och en generator under.
Varför han har tagit bild på det.. öö. fetish kanske?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Allmänt banåkaforum
Trevligt bygge på en CTR.
1, 2   >>
2049 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande