Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda Integra Type-R -98 - 331hk N/A!
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
1 besök senaste veckan (76885 totalt)
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 514


Trådstartare
Honda Integra Type-R -98 - 331hk N/A!

Då jag har hängt här i ca två år och läst trådar och kikat efter bankörningar så är det väl dags att jag lägger upp lite info bilen som jag harvar omkring i på banan.

Vi börjar där nuvarande set-up började, med andra ord när jag lyfta ur den gamla original motorn.
För att ge plats åt en nyare från en Civic Type R -05


Montering av diffbroms i nya lådan (Quaife):















Rensat och garagelackat motorrum:


Då Integrans växellåda är styrd av stag original, måste den byggas om till wirestyrning.
Spakställ och wire från en Honda Accord -91:



Numera 6-växlad


Bestämde mig för att gömma alla kablar till belysning mm i innerskärmarna:


Nya spisen:


och så gott som redo motorrum:


och nya ECUn (kaos )


På väg till målet:


Klart!


Vänstra oljekylaren för servo och den högra för motorolja:


Kraftigare insug på väg i:




Klar för i år på nya racefälgar(3,8kg/st) och nya R-däck:




Det är givetvis lite gjort på väghållning och bromssidan med,
Frambromsar från Honda NSX:
[img][/img]
Lite extra stag (för bling-faktorn? )

Det sitter även Coilovers från omnipower monterade, med hårdhet 12/10 (fram/bak).

Det som står på agendan nu är att fixa missljudet från växellådan (som jag skrivit om i en annan tråd).
Samt montera camberkit runt om och ställa -3 grader fram och -2,5 grader bak.

Sen ska jag straffa förra årets tid på 1.27.82 på Emmaboda Superstage

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283



Ytterst trevlig bil, som blir ännu trevligare.. AEM & lite lull på nya motorn ser jag, vad räknar du med att den lämnar för effekt? Bänkad? Vad händer med den tidigare B18C6-motorn

Gött med så pass lätta hjul, plockade väck mina blingblingfälgar från vardagsbilen i veckan, 10,8kg styck i 16" thumbs down

Kör hårt, och lycka till

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 514


Trådstartare
B18C6 motorn är såld.
Nuvarande motor räknar jag med att den ger 230+hk mappad och klar.
För tillfället kör jag med en modifierad grundmapp som kanske ger 220hk, väntar på tid för ordentlig mappning på rullande landsväg.

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
rotrex vr6
Arvika
Här sen Jan 2007
Inlägg: 194



Har sett din bil lite snabbt på flygfältet i karlstad i samband med konbanekörning för nått/
några år sedan och visst går den gött. Du har tagit bort japsdämparen nu ser jag, (läst om det på annat forum ).

Riktigt med kärleksfulla bitar du har plockat på bilen, ser bra ut och bilen verkar ju för jävla potent thumbs up .

Ska du prova lite rakt fram körning nu på söndag i karlstad?

Lycka till med bilen och hoppas det löser sig med slutväxeln? eller vad det nu är som låter illa?

Mvh Mathias

_________________
Mathias Hellqvist
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 514


Trådstartare
Tyvär blir det inget för mig på söndag, se nästa post

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 514


Trådstartare
Låsplattan som håller fast countershaft lagret har lossnat på nåt konstigt sätt. Plattan slog i sin tur sönder pinjonghjulet (det kallas väl så?) på countershaft, och vad jag fattat av WSM så sitter pinjonghjulet fast på countershaft så hela counter-shaft måste bytas
Dessutom var counter-shaft lagret mos.

Silade oljan när jag tömde, bådar inte gott när det ligger plastbitar från lagret med samt lite metall:


Låsplattan som ställt till det hela, skruven som ska hålla fast plattan , samt det skadade lagret:


Skruven som ska hålla plattan hittade jag bara en av och den satt på magneten...


Skadade pinjonghjulet:


Nu ska jag bryta ihop ett tag. Sen ringa Honda på måndag och bli rånad.

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 514


Trådstartare
Tröstade mig med att montera camber-kitet:

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Är utväxlingen bananpassad på dessa små raketer? Vill minnas att det är ganska täta lådor iaf...men för att se saken från den ljusa sidan kanske det är perfekt läge att byta till en ren banslutväxel och få ännu bättre snurr ur börjarna?

Bara för att försöka vända ngt trist till ngt kul.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 514


Trådstartare
Nytt counter-shaft och lager är beställt! Räknar kallt med att hinna få ihop den på torsdag.
Det stämmer Andreas, lådan är riktigt tät växlad och dessutom gjort för en bil med 17-tums hjul och lågt växlad även där. Så för min bil med 15-tummare är det lagom slutväxel för bana.

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Fränt bygge! Hoppas det gick bra med växellådan och inte alltför dyrt. Vad kör du med för bromsbelägg på bana?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 514


Trådstartare
Tack! Jag kör med Ferodo 2500DS.

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 514


Trådstartare
Så nu är lådan fixad efter många om och men, hela midsommaraftonen fick stryka på foten
Så här ser en Quaife ut innuti för er som inte kollat:

Var inga fel på den iallafall

Passade på att montera nya sitta-fast-bälten med:


Sorry för kassa mobilbilder, men jag glömde den riktiga kameran i lägenheten.

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
GT3 CS
Skanör
Här sen Jun 2004
Inlägg: 417



Kanon bil Erik! Blir själv sigen på Honda igen..................................

_________________
Johannes Ericson
///M, Type R & R/T
Cars are like strippers, they work until you quit throwing $100 bills at them!
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 514


Trådstartare
Idag har jag varit på hjulinställning, tyvär så bottnade camberkitet fram så det blev bara -2,4 grader där.
Här är mina siffror iaf:

Fram
Vänster_____vinkel______Höger
2,34_______Caster______4,09
-2,38______Camber_____-2,36
-0,07________Toe_______-0,07

bak
-2,48______Camber_____-2,44
0,06_______Toe________0,05

Vettefan varför castern blev så ojämn, jag kanske har kortare fjäderben där?

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 514


Trådstartare
Åkte ner 50 mil till Emmaboda i Lördags bara för att pajja kopplingen efter 3 repor

Denna kopplingen lyckades jag köra hem 50 mil med
Slirade en aning.



Luddet är det som är kvar av lamellen mot tryckplattan. Som tur var så klarade sig lamellen på svänghjulssidan.

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 514


Trådstartare
Men nu är den ihop igen!

Har en kompis i Hondaklubben som tog hem en Clutchmaster koppling till sig själv, men som jag lyckades "tvinga" till mig

Verkar vara riktigt grym iaf, bör palla mitt kärrningslirande på kopplingen.

[img]http://www.clutchmasters.com/shop/shop_image/product2/acura_stage3.jpe[/img]

Kopplingen monterad och luftad och klar!

Den känns bra mycket hårdare än original, men inte för hård.
Måste tydligen köras in 500 miles med, hur ska man palla med det?
Känns riktigt skönt att ha bilen rullande såpass snabbt igen.

Nu ska jag montera det sista och ta en liten provtur.

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 514


Trådstartare
Mappad och bänkad med effektsiffror före och efter (i motor):
Tack till WeLav och Redrum.


Ska bli skoj att sträcka ut bilen med den nya mappen på Gelleråsen till helgen [/img]

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Fin effektkurva. Det är väl Vtec systemet som ger hoppet på vridmomentskurvan vid 4700 rpm?
Toppeffekt ligger över 8000 varv! Satan i gatan. Min motor varvar bara till 6800 rpm
Det är ju bara för dig att ligga mellan 6000 och 8200 rpm på banan så kommer du ha rejält med effekt på alla växlar.
Var någonstans gjorde du mätningen?
Vad kör du med för styrsystem?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Y-Maleky

Här sen Sep 2003
Inlägg: 197



Re:

Freddan72 skrev:
Fin effektkurva. Det är väl Vtec systemet som ger hoppet på vridmomentskurvan vid 4700 rpm?
Toppeffekt ligger över 8000 varv! Satan i gatan. Min motor varvar bara till 6800 rpm
Det är ju bara för dig att ligga mellan 6000 och 8200 rpm på banan så kommer du ha rejält med effekt på alla växlar.
Var någonstans gjorde du mätningen?
Vad kör du med för styrsystem?


Det är det som är fördelen med VTC,( justerbar kamtid och variabel lyft.)
Han kör Hondata K-Pro PRB. Standalone plug'n play ECU till Honda byggd på Hondas egna ECU'er.

Fin kurva Asse! K20 i the shieet thumbs up

_________________
Yashar Maleky Borås
M3 E46
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 514


Trådstartare
Jag gjorde mätningen på Redrum racing i Malmö, där dom flesta Honda-bilar mappas och effektmäts.
Resten svarade Yash på

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 514


Trådstartare
Bjussar på en liten konbanefilm:
http://www.youtube.com/watch?v=C2pnQFMdiWs

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda Integra Type-R -98 - 331hk N/A!
1, 2, 3 ... 14, 15, 16   >>
1 besök senaste veckan (76885 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande